Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilda ätbara växter!  (läst 1477 gånger)

anne-li

• Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Vilda ätbara växter!
« Svar #40 skrivet: 22 nov-21 kl 10:51 »
Sorry, Missade att de redan stod med...
Tyvärr kommer man inte på allt man har i skallen i ett svep men jag försöker att skriva ned det som är någorlunda användbart i praktiken när jag kommer på det så att vi kanske kan göra en riktig sammanställning sedan.

Havssallat är ju ätlig om man bor längre söderut vid havet, den kan användas till mycket, soppor, sallader, mm.

Det var en god ide med en sammanställning av tråden!
Havssallad är en alg som helt rätt finns här söderut växer på stenar!
En väldig fin alg ljuse grön och smaklig i sallad eller att spara som torkat (användes då som smaksättning i olika rätter eller som "naturgodis")!
Fungerar bra med olika ekologiska oljar!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

anne-li

• -
« Svar #41 skrivet: 25 nov-21 kl 11:41 »

Tusensköna är en fin liten växt som också är ätbart och smakar gott (är vanlig i södra och mellan Sverige)!
Finns på våren överallt men även här i november månad kan du se tusensköna blommor!
Går att använde i sallad blad och blommor men även i en varm/kall soppa (plocka på våren).
Violer är en annan fin växt som går att använde torkat (soltorkat) i exempelvis te av rönn-löv, hallon eller vinbärsblad,
citronverbena.
Syren blommar används hos mig på samma sätt som violer torkat i te men är också goda i gelé eller som saft!
Sko-storlek 42!

anne-li

• -
« Svar #42 skrivet: Igår kl. 12:57 »

Jätteröksvamp (som finns här nere i löv och barrskog) kan användes som de flesta ätliga svampar!
Jag skivar jätteröksvamp och stekar i rapsolja bra även rå i sallad!
Kantareller går bra att torka och spara!
Har en granne som plockar Karl Johan svampar på ett hemligt ställe och är generös (delar gärna)!
Sko-storlek 42!

Dela detta:

* Inloggade just nu

342 gäster, 4 användare
Weey86, Earthbridge, Johanna-Marie, Lugnebergagård

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser