Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bivaxljus sprakar varför  (läst 990 gånger)

Reuse

• Finland
Bivaxljus sprakar varför
« skrivet: 29 mar-22 kl 13:56 »
Hej!
Jag experimenterar med att göra det perfekta bivaxvärmeljus. Bivaxet jag använder köper jag på en liten gård nära mig.
Nu undrar jag varför mina ljus sprakar? Jag gör rent bivaxet i en saftmaja där jag har bivaxet i en bit bomullstyg så att smutsen hålls kvar i tyget och så tappar jag upp bivaxet i mjölktetror med lite hett vatten i botten. Jag låter det svalna väldigt sakta för att få bivaxet så rent som möjligt. Denna procedur har jag nu gjort 5 ggr, och däremellan förstås skrapat bort allt ”smuts” under vaxkakorna emellan. ÄNDÅ sprakar ljusen.

Är det pga pollen? Hur får jag i så fall bort det?
Kan jag ha fått vatten/luft i bivaxet?
Vad kan annat vara felet?

Börjar bli frustrerad.
Kan tillägga att jag inte använder mig avtäckningsvaxet. Använder ni andra som gjöt ljus av avtäckningsvaxet?

von tratt

• Skåne
SV: Bivaxljus sprakar varför
« Svar #1 skrivet: 29 mar-22 kl 14:06 »
Jag gissar på vatten.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #2 skrivet: 29 mar-22 kl 14:58 »
När du värmer upp vaxet för att forma ljuset så behöver du få upp det i en så pass hög temperatur att eventuellt vatten kondenserar.
Och under en tillräckligt lång tid.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Reuse

• Finland
« Svar #3 skrivet: 29 mar-22 kl 15:22 »
När du värmer upp vaxet för att forma ljuset så behöver du få upp det i en så pass hög temperatur att eventuellt vatten kondenserar.
Och under en tillräckligt lång tid.

Tack snälla för svar! Har du nån aning om temperatur och tid?

Thomas_

• Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
« Svar #4 skrivet: 29 mar-22 kl 15:24 »
Hej!
Jag experimenterar med att göra det perfekta bivaxvärmeljus. Bivaxet jag använder köper jag på en liten gård nära mig.
Nu undrar jag varför mina ljus sprakar? Jag gör rent bivaxet i en saftmaja där jag har bivaxet i en bit bomullstyg så att smutsen hålls kvar i tyget och så tappar jag upp bivaxet i mjölktetror med lite hett vatten i botten. Jag låter det svalna väldigt sakta för att få bivaxet så rent som möjligt. Denna procedur har jag nu gjort 5 ggr, och däremellan förstås skrapat bort allt ”smuts” under vaxkakorna emellan. ÄNDÅ sprakar ljusen.

Börjar bli frustrerad.
Kan tillägga att jag inte använder mig avtäckningsvaxet. Använder ni andra som gjöt ljus av avtäckningsvaxet?

Själva orsaken till att vaxljus sprakar i motsats till stearinljus är ju att de innehåller pollenkorn. Detta är ett enormt mervärde hos de som förstår sig på ljus av vad jag har fått lära mig.

Att någon önskar sig äkta vaxljus som inte sprakar var helt nytt för mig. För att få fram detta behöver man filtrera vaxet oerhört fint.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Skogsvilde

• -
« Svar #5 skrivet: 29 mar-22 kl 15:26 »
Tack snälla för svar! Har du nån aning om temperatur och tid?
Du behöver få upp det till 100 grader en stund.
Men inte nödvändigtvis.

Skogsvilde

• -
« Svar #6 skrivet: 29 mar-22 kl 15:29 »
Själva orsaken till att vaxljus sprakar i motsats till stearinljus är ju att de innehåller pollenkorn. Detta är ett enormt mervärde hos de som förstår sig på ljus av vad jag har fått lära mig.

Att någon önskar sig äkta vaxljus som inte sprakar var helt nytt för mig. För att få fram detta behöver man filtrera vaxet oerhört fint.

Då kan man tänka sig att när vaxet blir flytande i en stund i 100 grade att pollenkornet blir impregnerat och kanske inte exploderar eller blir smällen större.. 
Men inte nödvändigtvis.

Thomas_

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 29 mar-22 kl 16:23 »
Då kan man tänka sig att när vaxet blir flytande i en stund i 100 grade att pollenkornet blir impregnerat och kanske inte exploderar eller blir smällen större..

Det kan jag inte tänka mig. Varför skulle pollenkornen i bivax reagera olika på eldslåga om de varit utsatta för vaxets smältpunkt, eller istället 100 grader? Nu tror jag du är ute och cyklar.

Sprakande bivaxljus har inget med vatten att göra, och de sprakar på oavsett vilken temperatur det smälta vaxet tidigare varit utsatta för.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Skogsvilde

• -
« Svar #8 skrivet: 29 mar-22 kl 16:54 »
Det kan jag inte tänka mig. Varför skulle pollenkornen i bivax reagera olika på eldslåga om de varit utsatta för vaxets smältpunkt, eller istället 100 grader? Nu tror jag du är ute och cyklar.

Sprakande bivaxljus har inget med vatten att göra, och de sprakar på oavsett vilken temperatur det smälta vaxet tidigare varit utsatta för.
Cyklar??? Nu blandar du in nått helt annat eller försökte du ta till lite härskartekniker så här på eftermiddagen?

Ditt påstående känns inte helt seriöst när du tvunget måste bemöta mitt på ett sådant sätt.
Men inte nödvändigtvis.

Thomas_

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 29 mar-22 kl 17:27 »
Cyklar??? Nu blandar du in nått helt annat eller försökte du ta till lite härskartekniker så här på eftermiddagen?

Ditt påstående känns inte helt seriöst när du tvunget måste bemöta mitt på ett sådant sätt.

Nu har du fel - jag ställde en fråga om du menar att några graders skillnad skulle innebära att pollenkornen inuti vaxet plötsligt skulle ändra sina egenskaper. Du får gärna överbevisa om detta. Jag kan nämligen inte förstå vad du menar.

Likaså tror jag att det där påståendet om vatten i vaxet är direkt felaktigt som orsak till att lågan sprakar.

lichiplommon

• Hälsingland
« Svar #10 skrivet: 29 mar-22 kl 20:19 »
Hej!

Börjar bli frustrerad.

Stöper du ljusen och om hur tjockt är vaxlagret ovanför vattnet? Det är lätt att lite vatten kapslas in i vaxet under stöpning särskilt om vaxlagret ovanför vattnet är relativt tunnt.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #11 skrivet: 31 mar-22 kl 11:11 »
Bivaxet är ju i sig hygroskopiskt (dock i mindre grad än många andra slags vax), så om det har varit i kontakt med vatten, kan det mycket väl ha dragit åt sig tillräckligt mycket vatten för att det ska spraka när ljuset brinner.
Ska man göra det vattenfritt bör man nog hålla det uppvärmt till drygt 100 °C någon timme (för att koka ur fuktiga mineraloljor rekommenderas 130 °C men jag vet inte om bivaxet tål så hög temperatur utan att börja brytas ned).
Har man möjlighet att värma det under vakuum, så klarar man sig med lägre temperatur, då räcker det med något tiotal grader över vattnets kokpunkt vid aktuellt undertryck (kolla Wikipedia eller formelsamlingen från skolan för att få förslag på lämpliga värden.
Vissa sorters tryckkokare borde kunna användas som vakuumkokkärl. Undertrycket kan man få till med t ex en vattensug eller en sådan vakuumpump som används för att evakuera luftvärmepumpar och andra kylanläggningar innan fyllning. Det kanske också skulle fungera med den elektriska vakuumpumpen för bromsservot från en skrotad el- eller dieselbil.

Ricbot

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 10 apr-22 kl 02:19 »
Det slutar spraka efter en stund pga. när vaxet värms upp i kitteln vid stöpning så hamnar vatten i botten av kitteln. När du stöper ljus så är vattnet lagrat i toppen på ljuset om du nu stöper bivax ljus och inte rullar dom.
Bivax drar åt sig och lagrar fukt så förvara det torrt och i slutet kärl. Vill du få bort vatten så värm över 100 grader så att vattnet förångas.

Små

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 10 apr-22 kl 15:30 »
Bivax drar åt sig och lagrar fukt
Tror du förväxlar bivax med honung

Dela detta:

* Inloggade just nu

196 gäster, 4 användare (2 dolda)
Hönshjärna, Klas Karlsson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser