Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur vet man vilken vattenanalys som är rimlig?  (läst 6505 gånger)

DansRoger

• Uppland
Hur vet man vilken vattenanalys som är rimlig?
« skrivet: 03 nov-24 kl 14:20 »
Hej! Jag köpte ett väldigt nedgånget torp för några år sedan. Tanken var att ha det som sommarstuga men även ett "if all else fails" boende  ;)
Jag har varit där i mån av tid och försökt göra det beboeligt, nu i somras så fick jag äntligen fart vattenpumpen. Jag var lite orolig att den grävda brunnen skulle ha sinat efter att ha stått obrukad i många år. Jag har ingen aning om hur djup den är eller när den är grävd. Men det visade sig finnas vatten så det var inga problem - men, vattnet luktar minst sagt otrevligt. Från början luktade det mest sjöbotten. Fick höra av en granne att jag borde låta det stå och rinna ett bra tag så att brunnen fick omsätta några hundra liter och att det skulle bli bättre då. Efter det luktade det mindre sjöbotten och mera svavel. Testade att smaka på det och det smakar typ metalliskt.

Frågan blev nu om det är farligt att dricka det eller om det bara är att det smakar. Har googlat en del och man hittar alltifrån "det bara är så, lev med det" till "du får cancer i morgon om du dricker det".
Så nu är jag inne på att ta ett vattenprov och göra en vattenanalys. Även här har jag googlat fram och tillbaka, hur vet man vilken analys man ska välja?!
jag har hittat flera sidor som har tex ett "metallpaket", men de varierar kraftigt i pris och det är omöjligt att avgöra om de testar för samma parametrar, det är bara en massa förkortningar.
Sedan verkar det finns "kompletta" paket för borrade brunnar, men även här verkar det olika från företag till företag vad som testas och vad det kostar.

såå... vilka vattenanalyser är att rekommendera? Jag tänker eftersom vattnet smakar metall så testar man med ett metallpaket, är jag rätt ute då?
Jag har kollat på följande:

https://www.fawtech.se/produkter/vattenanalyser/enskilda-analyser/metallpaket

https://brunnsvatten.se/produkt/metallpaket/

https://www.svenskvattenanalys.se/produkt/metallpaket/

Är någon av dessa något att ha? Eller ska man bita i det sura äpplet och testa med ett paket iaf?

Dre

• Gotland
SV: Hur vet man vilken vattenanalys som är rimlig?
« Svar #1 skrivet: 03 nov-24 kl 16:21 »
Tror en bra start är att kontakta din kommun/region/VA-ansvarig och hör vad som finns risk att finnas i vattnet i området. Kanske kan de till och me ge dig råd om test om du beskriver vattnets smak och lukt? Här går vi in på kommunens hemsida och beställer ett vattenprov som de tycker täcker det viktigaste för vårt område.

Kastade bara ett getöga, men metall-paketen du länkade till verkar betyda tungmetaller?

Livsmedelsverket har oxå bra info om dricksvatten för egen brunn:
https://www.livsmedelsverket.se/globalassets/publikationsdatabas/faktaskrift/faktaskrift_dricksvattenbrunnar_for_privatbruk_a4_webb.pdf

simon.arvestrand

• Östergötland
    • arvestrands
« Svar #2 skrivet: 03 nov-24 kl 17:27 »
Hej! Jag köpte ett väldigt nedgånget torp för några år sedan. Tanken var att ha det som sommarstuga men även ett "if all else fails" boende  ;)
Jag har varit där i mån av tid och försökt göra det beboeligt, nu i somras så fick jag äntligen fart vattenpumpen. Jag var lite orolig att den grävda brunnen skulle ha sinat efter att ha stått obrukad i många år. Jag har ingen aning om hur djup den är eller när den är grävd. Men det visade sig finnas vatten så det var inga problem - men, vattnet luktar minst sagt otrevligt. Från början luktade det mest sjöbotten. Fick höra av en granne att jag borde låta det stå och rinna ett bra tag så att brunnen fick omsätta några hundra liter och att det skulle bli bättre då. Efter det luktade det mindre sjöbotten och mera svavel. Testade att smaka på det och det smakar typ metalliskt.

Frågan blev nu om det är farligt att dricka det eller om det bara är att det smakar. Har googlat en del och man hittar alltifrån "det bara är så, lev med det" till "du får cancer i morgon om du dricker det".
Så nu är jag inne på att ta ett vattenprov och göra en vattenanalys. Även här har jag googlat fram och tillbaka, hur vet man vilken analys man ska välja?!
jag har hittat flera sidor som har tex ett "metallpaket", men de varierar kraftigt i pris och det är omöjligt att avgöra om de testar för samma parametrar, det är bara en massa förkortningar.
Sedan verkar det finns "kompletta" paket för borrade brunnar, men även här verkar det olika från företag till företag vad som testas och vad det kostar.

såå... vilka vattenanalyser är att rekommendera? Jag tänker eftersom vattnet smakar metall så testar man med ett metallpaket, är jag rätt ute då?
Jag har kollat på följande:

https://www.fawtech.se/produkter/vattenanalyser/enskilda-analyser/metallpaket

https://brunnsvatten.se/produkt/metallpaket/

https://www.svenskvattenanalys.se/produkt/metallpaket/

Är någon av dessa något att ha? Eller ska man bita i det sura äpplet och testa med ett paket iaf?

Har kört med bravatten.se du kan få en gratischeck där för att se om vattnet är tjänligt.
Visar det på bra vatten så kan man nog vara rätt säker, om det drar iväg nått där så kan man göra extra analyser sen.

Det du måste göra är att skriva att du tycker det smakar eller luktar konstigt annars vill dom ha betalt.

Att höra med kommun gör sällan nån nytta, ingen plats jag bott på som dom haft en endaste aning om vattenkvalitet på egna brunnar.

DansRoger

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 03 nov-24 kl 20:32 »
Tror en bra start är att kontakta din kommun/region/VA-ansvarig och hör vad som finns risk att finnas i vattnet i området. Kanske kan de till och me ge dig råd om test om du beskriver vattnets smak och lukt? Här går vi in på kommunens hemsida och beställer ett vattenprov som de tycker täcker det viktigaste för vårt område.

Kastade bara ett getöga, men metall-paketen du länkade till verkar betyda tungmetaller?

Livsmedelsverket har oxå bra info om dricksvatten för egen brunn:
https://www.livsmedelsverket.se/globalassets/publikationsdatabas/faktaskrift/faktaskrift_dricksvattenbrunnar_for_privatbruk_a4_webb.pdf

Aha, tänkte inte ens på att kontakta kommunen! Tack, ska kolla det!
ja, jag tänkte typ smakar det metall så måste det ju vara metall i, tänkte inte på om de var tunga eller lätta  ;D

DansRoger

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 03 nov-24 kl 20:35 »
Har kört med bravatten.se du kan få en gratischeck där för att se om vattnet är tjänligt.
Visar det på bra vatten så kan man nog vara rätt säker, om det drar iväg nått där så kan man göra extra analyser sen.

Det du måste göra är att skriva att du tycker det smakar eller luktar konstigt annars vill dom ha betalt.

Att höra med kommun gör sällan nån nytta, ingen plats jag bott på som dom haft en endaste aning om vattenkvalitet på egna brunnar.

ok, tack, ska kolla bravatten.se. Precis, visar det bara att det är tjänligt så vet man ju att det är lugnt att dricka iaf! :D
Ska kolla med kommunen vid tillfälle med, man vet ju aldrig.

Svart

• tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 04 nov-24 kl 11:13 »
Om vattnet luktar svavel skulle det kunna vara H2S, det luktar som ruttna ägg isåfall. Det är bara en gissning baserat på stillastående vatten och att det skulle kunna ha blivit syrefattig nedbrytning av något skräp som fallit ned. Mycket vanligare i avlopp. Det här bör du ha i åtanke innan du ger dig ner i brunnen om du skulle vilja det - det är en tung gas som kommer vara mer koncentrerad längre ner och då tränger den undan syret och du kommer inte kunna andas.
Förhoppningsvis är det inte alls så illa som jag målar upp men det finns en risk.

Här har du ett förslag på dricksvattenanalysföretag. Eurofins är proffs på att analysera innehållet i vatten, de säljer inte filter och de kommer bedöma tjänligt, tjänligt med anmärkning eller otjänligt. Men du kommer få veta exakt vad som finns i provflaskan.
https://webshop.eurofins.se/productcatalogues/brunnsvatten/
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #6 skrivet: 04 nov-24 kl 12:36 »
Innan man drar igång med analyser så bör man tömma brunnen några gånger.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

borsdorfer

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 04 nov-24 kl 13:40 »
Du skriver inte var torpet ligger ?
Vad är det för berggrund ?
Ligger torpet nära en sjö ?
Om det finns sulfidmalmsförekomster eller skiffer i närheten, så finns det en viss risk för tungmetaller och arsenik i vattnet. Titta på en geologisk karta. Ta eventuellt kontakt med SGU.
Tänk på att barrskog sänker jordens pH-värde. Detta kan eventuellt lösa ut mer tungmetaller från jorden.
« Senast ändrad: 04 nov-24 kl 13:52 av borsdorfer »

Dela detta:

* Inloggade just nu

733 gäster, 1 användare
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser