Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gelé i burkar som inte "tar fast"?  (läst 357 gånger)

Be

• Finland
Gelé i burkar som inte "tar fast"?
« skrivet: 22 sep-24 kl 11:44 »
Är ingen storkonsument av varken sylt eller gelé så rätt oerfaren på området. Gjorde i går rönnbärsgelé som geleade sig fint och blev helt god. Hällde upp den heta bärmassan i heta burkar och lade på heta lock. Locken förslöt sig ändå inte hermetiskt - borde kanske ha kokat burkarna också, eller vänt dem upp och ned? Så frågar nu för att försäkra mig: de här burkarna måste alltså förvaras i kyl?
Ingen människa är illegal

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Gelé i burkar som inte "tar fast"?
« Svar #1 skrivet: 22 sep-24 kl 14:09 »
När burken inte tar vacum så kan det bero på att det inte varit varmt nog, packningen kan vara skadad eller stel.
Det kan ha varit skit mellan.

Förvara burken i kyl eller frys till förtäring.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Stengrim

• -
« Svar #2 skrivet: 22 sep-24 kl 19:50 »
Undertrycket i burkarna uppstår när den varma luften i burken kyls ner, om burkarna är för fulla blir det inget undertryck. Att vända burkarna uppochner har ingen betydelse för om locket tar eller ej, det kan däremot sterilisera locket om innehållet är varmt nog.

Sylt, gele och marmelad med minst 500g socker per kg räknas som lågriskproduker och behöver inte kokas in eller förvaras i hermetiskt tillslutna burkar. Behöver inte frysas eller kylförvaras heller.

Be

• Finland
« Svar #3 skrivet: 23 sep-24 kl 07:48 »
Tack för era svar! Men skumt, har brukat koka in en massa och inte haft problem med att få till hermetisk förslutning. Nu följde jag bara receptet och räknade med att det skulle "ploppa" när burkarna svalnade under natten. Men ok, tror det kan vara 50 % socker (9 dl per liter vätska, osäker på vad det skulle varit i viktenheter.)

Testar med någon utanför kyl och ser hur det går!
Ingen människa är illegal

Dela detta:

* Inloggade just nu

461 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser