Hej!
Har börjat iordningställa en gammal bod: ohyvlat virke i golv och väggar, plåttak, tror från 70-talet. Ingen el/värme.
Tidigare ägare har av outgrundlig anledning valt att trycka in gul isolering mellanväggarna och sedan försegla med wellpapp, masonit och plasttapet. där har de sedan förvarat fiskenät, vattenslangar och allehanda... De har också täppt igen alla små lufthål med gul isolering. Inte en ventil i sikte.
Har nu under ett par månader rivit ner dessa lökskal av mögel och tätningsmani och märkt att möss genom åren haft himla trevliga bon i isoleringslagret: FULLT med musbajs och all isolering luktade kiss. Hela boden har luktat fruktansvärt av mögel och ÄCKEL.
Allt mög är nu utrivet och träväggarna åter blottade. de flesta bräderna är jättefina! Har öppnat upp ventiler och vädrat järnet en längre tid, sprutat vatten med högt tryck, skrubbat med linoljesåpa och nu sist idag dragit över kalkvatten/kalkfärg (ska bli hönshus). Medans jag hållit på under månaderna har lukten i boden blivit mycket bättre, vågar nästan påstå att den försvunnit helt. Men efter att jag svabbade på kalket idag så började det lukta musurin igen från den mest ansatta väggen.
Har inte jobbat med kalk på detta vis innan, så vet inte om kalken kan hjälpa till med lukten, när den torkat, om lukten bara kommer fram när träet är riktigt fuktigt, vilket det ju bara ska vara när det blir tvättat framöver, eller om jag måste försöka tvätta bort muslukten igen.
Läste om Stalosan F, jag är dålig på kemi, men den verkar hjälpa mot ammoniak, kan detta vara till hjälp i mitt fall?
Något annat förslag, gå tillbaka till såpan, fortsätta med kalket?
(När jag var i kontakt med anticimex och Ljungby Fukt för några år sedan, då möss hade kissat i golvisoleringen i boningshuset rekommenderade de att bara ta bort isoleringen och afaplattan och låta bjälkar och innegolv torka, eftersom eventuella rengöringsmedel kunde reagera med tryckimpregnerat material i krypgrunden. Det gjorde vi och har avfuktare och utsugsfläkt därnere och det verkar funka bra. Är inte nere och kontrollsniffar för visso. Men till hönsens bod har jag ingen möjlighet med mekanisk frånluft, så där måste det vara en sund luftmilljö för dem.)