Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönsmat från skog & mark  (läst 11010 gånger)

karsan

• Södermanland
SV: Hönsmat från skog & mark
« Svar #20 skrivet: 25 jan-09 kl 08:59 »
Jag har inga höns än, men jag har haft mina framtida höns i tankarna när jag gått ut. Sist hittade jag vinterståndare av kardborre som jag la ut på fågelbordet, klämde sönder dem först. Det såg ut att finnas små frön i, som små solrosfrön, som ju är en släkting. I alla fall verkar småfåglarna att ha ätit upp detta.
Annat jag har funderat på är vassvippor (små frön däri också).  När vi hade kaniner gillade de blåbärsris på vintern, jag kan tänka mig att höns kan äta de småsmå bladknopparna som finns.

Man får nog räkna med att det man hittar ute på vintern blir sysselsättning mer än mat. Annars hade man nog hört talas om att  folk samlade det förr.

karsan

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #21 skrivet: 25 jan-09 kl 10:55 »
Jag har inga höns än, men jag har haft mina framtida höns i tankarna när jag gått ut. Sist hittade jag vinterståndare av kardborre som jag la ut på fågelbordet, klämde sönder dem först. Det såg ut att finnas små frön i, som små solrosfrön, som ju är en släkting. I alla fall verkar småfåglarna att ha ätit upp detta.
Annat jag har funderat på är vassvippor (små frön däri också).  När vi hade kaniner gillade de blåbärsris på vintern, jag kan tänka mig att höns kan äta de småsmå bladknopparna som finns.

Man får nog räkna med att det man hittar ute på vintern blir sysselsättning mer än mat. Annars hade man nog hört talas om att  folk samlade det förr.

karsan
Det är sant , hej föressten :)
Jag satt o funderade på vad mina äldre släktingar sa nämligen om hästar förr ..
Så här på vårvintern brukade djurens mat tryta och dom fick dryga ut deras mat med diverse olika saker ..
Gran till häst tex även potatis .

Så därav min undran hur dom gjorde med tex höns o varför inte katter när det var fattigt på vårvintern..
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Pong

« Svar #22 skrivet: 25 jan-09 kl 15:02 »
Det är sant , hej föressten :)
Jag satt o funderade på vad mina äldre släktingar sa nämligen om hästar förr ..
Så här på vårvintern brukade djurens mat tryta och dom fick dryga ut deras mat med diverse olika saker ..
Gran till häst tex även potatis .

Så därav min undran hur dom gjorde med tex höns o varför inte katter när det var fattigt på vårvintern..

Just katten historia är den helt enkelt tog den mesta maten själv. Dvs jagade gnagare och fåglar. Det fungerar utmärkt idag med. Farsan har en mycket stor och tjock katt som lever så gott som uteslutande på självfångat.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #23 skrivet: 25 jan-09 kl 18:00 »
Just katten historia är den helt enkelt tog den mesta maten själv. Dvs jagade gnagare och fåglar. Det fungerar utmärkt idag med. Farsan har en mycket stor och tjock katt som lever så gott som uteslutande på självfångat.

Sant mina jagar sin mat själva men jag har idag köpt torrfoder då jag sett en viktnedgång senaste veckorna jag inte gillar ..
Har varit i skogen o plockat lite smått o gott till hönsen jag ska testa om dom äter :)
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

torpargubbe

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 05 feb-09 kl 19:15 »
puttar denna tråd lite......  gick en sväng i storskogen i dag men hittade inget till hönsen,svårt vid denna årstid,, förslag på skogsmat nu i februari kylan?

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #25 skrivet: 05 feb-09 kl 21:18 »
puttar denna tråd lite......  gick en sväng i storskogen i dag men hittade inget till hönsen,svårt vid denna årstid,, förslag på skogsmat nu i februari kylan?

jag plockade hem gran , frökappslar . kottar av olika slag + alla knoppar jag såg på träden men dom åt inte  :-\

Krågedal

• Östergötland
« Svar #26 skrivet: 06 feb-09 kl 11:33 »
Jag har nyligen köpt en begagnad kompostkvarn, (ville inte köpa ny om jag inte har så stort behov) :-[ Men nu har jag kört ner grenar och rensat lite i trädgården och i hönsgården, jag malde ner grenar så det blev som flis, en del gick jag med till komposten men en och annan hink tömde jag hos hönsen det blev mycket uppskattat, men som med allt nytt det tog ett tag för höns(hjärnorna) ::) att det gick att äta eller bada i detta!! :-[Men i dag har det kommit snö då är man inne!!
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #27 skrivet: 02 aug-10 kl 15:21 »
Blåser liv i denna tråd nu när det är det bästa tiden på året att hitta mat i skogarna .
Kom igen nu alöla släng in era bästa tipps på vad vi ska skörda o hur vi ska förvara detta .

Jag håller just nu på att torka svarta vinbär till mina höns .
Har funderingar om man kan torka tex myror o daggmaskar till vinterfoder ?

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #28 skrivet: 02 aug-10 kl 17:05 »
rönnbär...kan man inte ge hönsen det? och bär från vildflädern...tål dem det? hela blåbärsris som växer olämpligt i trädgården slänger jag till hönsen då får de pyssel en stund....
Fjäderfän och kaniner

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #29 skrivet: 02 aug-10 kl 17:12 »
Vad menar du med vildfläder? Det finns druvfläder och äkta fläder, båda kan odlas och båda finns förvildade/vilda. I Sverige anser vi att druvflädern är giftig, i många länder gör de saft av den också.

Om jag förstått det rätt är det kärnan som är lite giftig i druvflädern, ungefär som med idegran. Om man inte har sönder kärnan, eller tar bort den, så ska den vara ofarlig.

Jag vet inte hur giftig druvfläder är för höns, men äkta fläder är i alla fall ofarlig.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

grimbart

• Västergötland
« Svar #30 skrivet: 02 aug-10 kl 20:02 »
vildflädern...den som växer vilt och dyker upp lite här och var...röda bär i stora klasar..bladen är nästan lila på våren och de växer så det knakar..växt över en meter sen i våras då jag knipsade höjden lite...
Fjäderfän och kaniner

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #31 skrivet: 02 aug-10 kl 21:29 »
Det är druvfläder. Som alltså anses giftig här, i tex Tyskland använder man den.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

grimbart

• Västergötland
« Svar #32 skrivet: 02 aug-10 kl 22:22 »
Det är druvfläder. Som alltså anses giftig här, i tex Tyskland använder man den.
till vad? drogtillverkning? kan hönsen käka bären?
Fjäderfän och kaniner

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #33 skrivet: 02 aug-10 kl 22:25 »
Står i mitt inlägg lite längre upp  ;).
Vad menar du med vildfläder? Det finns druvfläder och äkta fläder, båda kan odlas och båda finns förvildade/vilda. I Sverige anser vi att druvflädern är giftig, i många länder gör de saft av den också.

Om jag förstått det rätt är det kärnan som är lite giftig i druvflädern, ungefär som med idegran. Om man inte har sönder kärnan, eller tar bort den, så ska den vara ofarlig.

Jag vet inte hur giftig druvfläder är för höns, men äkta fläder är i alla fall ofarlig.

Nina71

• Västergötland
« Svar #34 skrivet: 16 aug-24 kl 06:34 »
Nybörjare som vi är håller vi på att pröva mig fram.
Satte i somras en extra rad grönkål. Grönkålen kan ju stå kvar i landet. Har från denna kunnat bryta frysen grönkål nu i vintervädret och lagt in till pullorna (som inte gått ut i snön ;)) Succé! Nässlor har jag också torkat och hängt in..de har också gått åt. Vi plockade också ner en del av klarbären (surkörsbär) som inte gick åt till annat.....ingen rensning av kärnaor, skaft eller bladbitar. Lade i påsar i kvarvarnade frysutrymmme. Tagit in och tinat emellanåt. Dessa har också varit populära.
Åh,vad roligt det är med höns. Våra började värpa 20/12. Olika ägg ,bruna, gröna och gröna med bruna stänk.
Vilka höns värper gröna med bruna stänk? 😊

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #35 skrivet: 16 aug-24 kl 08:26 »
Vilka höns värper gröna med bruna stänk? 😊

Vi har haft korsningar Kopparmaran/Isbar som levererat sådana.

Dela detta:

* Inloggade just nu

499 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser