Den här tråden har blivit bortglömd i flera år nu. Jag hittade den när jag kom på att det var länge sedan jag gjorde cider på päron och svarta vinbär. Bryggjournalerna finns på min externa hårddisk, men jag var nyfiken på om jag kommenterat den något.
Det var väldigt intressant att läsa tråden.
Det har passerat mycket jästa drycker "under broarna" sedan 2012. När det gäller öl har jag helt övergått till riktig malt i stället för den pulvermalt jag beskrev på någon av de första sidorna.
Våra buskar med röda vinbär som jag drivit upp från sticklingar ger mycket bär, som till stor del blivit vin och en del gelé. En rabarbertuva som vi hittade på ett undanskymt ställe delade vi på och planterade. De ger säkerligen 10 kg varje år. Det blir också vin till en stor del, plus paj och annat. För ca 3½ år sedan planterade vi tre äppleträd som vi kunde skörda ca 4½ kg senaste hösten. Det gjorde vi äppelmos av. Vi får de hur mycket det kan bli nästa gång, om det kanske blir vin av en del. Våra sticklingar svarta vinbär har börjat ge tillräckligt med bär för att skörda. Jag räknar med att det ska kunna bli några liter vin kommande sommar. Ungefär vartannat år har jag gjort vin på björksav. Eftersom det blir så mycket annat varje år har jag inte behövt tappa björksav varje år. Vi hinner inte dricka upp allt annat heller så det finns både rabarber och rödvinbär i frysen. Det börjar väl bli dags att sätta igång dem snart. Senast blev jäshinkarna stående bortglömda så länge att vattnet i jäsrören dunstade bort och det tog sig in oönskade organismer i dem. Eventuellt att det kan bli vinäger, jag har inte tittat till dem på någon månad nu.
Hur har det gått för er då, Har ni gjort några roliga projekt?