Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höns som hjälper till i trädgårdslandet  (läst 6144 gånger)

Jennie Boue

Höns som hjälper till i trädgårdslandet
« skrivet: 15 okt-24 kl 23:43 »
Hej.
Jag har fått en idé men jag måste få lite feedback och lite mer information då jag inte hittar vad jag söker någon annan stans. Inte ens på engelska hittar jag.
Jag har kommit på ett odlingssystem tillsammnas med hönsen, en win win situation.
Men till mina frågor.
Funkar de att ha ca 10 höns på 125 kvm, i ca ett år och att de går att odla på den plätten utan att de behöver ligga och brinna innan man odlar? Eller måste man vänta minst ett år?
Räcker de med 10 höns för att "rensa" och gödsla plätten på 125 kvm, under ca 1 år.

Tack på förhand.  :)

Mvh Jennie

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Höns som hjälper till i trädgårdslandet
« Svar #1 skrivet: 16 okt-24 kl 00:02 »
Tycker det borde fungera som du planerat. Slänger du på gräsklipp som de får ha att äta och sparka ner så borde det bli fin och välgödslad jord.

Nina W

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 19 okt-24 kl 23:13 »
Har du tænkt på att hønsens sprættande førstør sådd och små plantor. De æter gærna en del av det grøna skøna som man odlar också. Før øvrigt så tror jag att gødslen ræcker tillsammans med vanlig tæckodling och kompost.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 20 okt-24 kl 00:41 »
Men Jennie räknar väl med att hönsen skall vara där innan sådd? De fungerar ju ungefär som grisar som markbereder.

Om jag inte kommer ihåg fel så låter åtminstone en av forumdeltagarna sina höns ta hand om växthuset efter skörd.

Här kom hönsen bort till dotterns odlingar vid fel tillfälle, och de förstörde snabbt några bäddar...

Dela detta:

* Inloggade just nu

505 gäster, 2 användare
sayerbýr, tove.m.t.andreasson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser