Det finns ju en del oljor, s k kombioljor för traktorer, som är avsedda som "enhetsoljor" för både motor, transmission och hydraulik. Så skillnaderna behöver inte nödvändigtvis vara så stora så länge det rör sig om vanliga mineraloljor och så länge viskositeten är någotsånär lika. Om det är frågan om mindre nogräknade motorer och hydraulsystem så spelar nog en förväxling ingen större roll.
För länge sedan användes rena mineraloljor både som motoroljor och hydrauloljor, men på 1950-talet började man förbättra motoroljorna genom att blanda i tillsatser för att öka viskositetsindex (dvs se till att oljan inte blir så trögflytande i kyla resp blaskig i värme) och inte minst sotlösande tillsatser.
Hydrauloljorna måste uppfylla en del krav på att inte börja skumma eller orsaka kavitation i pumpar, som inte spelar någon roll för en motorolja.
Går vi riktigt långt tillbaka i tiden fanns det en del hydrauloljor som var syntetiska eller vegetabiliska, de användes i hydraulsystem där tätningar mm var av naturgummi som inte tålde mineralolja (t ex hydraulik ombord på flygplan från andra världskriget, Citroën före 1968 mm). Modern bromsvätska till bilar är ett exempel på en gammaldags syntetisk hydraulolja som INTE får förväxlas med mineraloljor.