Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Motorolja ,hydralolja  (läst 1462 gånger)

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
Motorolja ,hydralolja
« skrivet: 14 jul-23 kl 16:00 »
Kan man se skillnad på de oljorna?.
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Skogsvilde

  • Inlägg: 17193
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Motorolja ,hydralolja
« Svar #1 skrivet: 14 jul-23 kl 16:33 »
Ja....
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
SV: Motorolja ,hydralolja
« Svar #2 skrivet: 14 jul-23 kl 17:13 »
Bra hur då
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

von tratt

  • Inlägg: 1863
    • Skåne
SV: Motorolja ,hydralolja
« Svar #3 skrivet: 14 jul-23 kl 17:52 »
Är det samma dunkar som för sju år sedan?  ;D
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Skogsvilde

  • Inlägg: 17193
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Motorolja ,hydralolja
« Svar #4 skrivet: 15 jul-23 kl 19:36 »
Bra hur då
Motorolja är betydligt halare än hydraulolja.
Dessutom luktar dom olika.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13835
    • Medelpad
SV: Motorolja ,hydralolja
« Svar #5 skrivet: 15 jul-23 kl 21:46 »
Det finns ju en del oljor, s k kombioljor för traktorer, som är avsedda som "enhetsoljor" för både motor, transmission och hydraulik. Så skillnaderna behöver inte nödvändigtvis vara så stora så länge det rör sig om vanliga mineraloljor och så länge viskositeten är någotsånär lika. Om det är frågan om mindre nogräknade motorer och hydraulsystem så spelar nog en förväxling ingen större roll.

För länge sedan användes rena mineraloljor både som motoroljor och hydrauloljor, men på 1950-talet började man förbättra motoroljorna genom att blanda i tillsatser för att öka viskositetsindex (dvs se till att oljan inte blir så trögflytande i kyla resp blaskig i värme) och inte minst sotlösande tillsatser.
Hydrauloljorna måste uppfylla en del krav på att inte börja skumma eller orsaka kavitation i pumpar, som inte spelar någon roll för en motorolja.
Går vi riktigt långt tillbaka i tiden fanns det en del hydrauloljor som var syntetiska eller vegetabiliska, de användes i hydraulsystem där tätningar mm var av naturgummi som inte tålde mineralolja (t ex hydraulik ombord på flygplan från andra världskriget, Citroën före 1968 mm). Modern bromsvätska till bilar är ett exempel på en gammaldags syntetisk hydraulolja som INTE får förväxlas med mineraloljor.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14640
    • Östergötland
SV: Motorolja ,hydralolja
« Svar #6 skrivet: 16 jul-23 kl 10:39 »
Modern bromsvätska till bilar är ett exempel på en gammaldags syntetisk hydraulolja som INTE får förväxlas med mineraloljor.

Men är inte moderna bromsvätskor glykolbaserade?

torbjorn

  • Inlägg: 13835
    • Medelpad
SV: Motorolja ,hydralolja
« Svar #7 skrivet: 17 jul-23 kl 08:22 »
Men är inte moderna bromsvätskor glykolbaserade?

Det är alla möjliga polära kolväten i dem - glykoler, estrar mm. Och sådana syntetiskt framställda saker som antingen har smörjande egenskaper eller ser ut eller känns som oljor, brukar kallas för syntetiska oljor. Sen finns det ju också syntetoljor som kemiskt sett efterliknar mineraloljor, t ex syntetiska motoroljor, men det är en helt annan historia.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

379 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser