livsmiljön för grodor har på många håll försämrats.. grodor behöver fuktig miljö för att överleva, vattensamlingar fylls igen, slyskog röjs bort och torkar upp, rishögar och löv körs till tippen eller eldas istället för att läggas som vinterbostad.. Trafiken dödar otroligt många grodor, senaste torra somrarna har tagit styggt på grodorna. Själv har jag gjort min trädgård till en biotop för reptiler och amfibier. Jag har stenrösen, rishögar, död ved, öppen gödselhög, en stor damm och en kantzon med sly/fukt.. I år är det 18-20 samlingar med grodägg i dammen, jag har sett både skogsödlor och kopparödlor, grodor och paddor.
Jag har gott om humlor också då jag har tänkt på pollinatörerna, sälg och pil blommar tidigt, krokus mm, sen odlas honungsört, blodklöver, cikoria, mm och maskrosor, vitklöver ,ljung, digitalis, mm kommer naturligt utöver alla frukt och bärbuskar. Humlorna bor gärna i gamla musbon, du kan skapa bon åt humlor genom att ställa lerkrukor uppåner i rabatterna, fyll dem med gräs/papper/mm från musbon.
I övrigt kan jag hålla med om att tranorna skulle klara av att jagas då de finns i mängder, likaså hägern som är en styggelse i grod och fiskdammar.