Troligen är fasaden bakom mindre bra. Att spika masonit var inget ovanligt då det var ett enkelt och billigt sätt att förnya fasaden,jag har själv en väggstump vid entren som är masonit med läkt utanpå.Jag har inte rört den då det ser okej ut men då jag också anar att det finns ett fönster alternativt igenlagat hål bakom.
jag antar att torpet är rödfärgat? ser fasaden okej ut dvs masoniten är riktig går det ju att behålla den tillsvidare.Man rödfärgar bara som vanligt när det behövs.
Är hela fasaden klädd med skivor?Finns någon orörd sida där man ser ursprunglig fasad?
Man kan också tänka sig att huset saknar brädfodring och skivorna sitter direkt på timmret men det har jag aldrig varit med om,dock har jag sett bilder på förfarandet men då i norra landsänden.
Oftast går det att fixa en halvdålig brädfodring om man nu tar bort skivorna,dimensionerna på brädorna brukar vara grövre än dagens men det är bara en fördel.Dock gäller det att hitta någon som sågar/säljer dessa dimensioner.
Vill man brädfodra om fasaden gäller det att INTE ta samma bredder m.m över hela fasaden,titta på det gamla,bredder brukade variera på fasaden då man tog vad man hade,det kan alltså sitta en bred bräda vid sidan om en smalare.försök behålla det stuket då annars huset ser ut att ha en sjuttiotalsfasad.
Se också upp med de som vill tilläggsisolera,ett timmerhus får man gå varsamt fram med och absolut inga moderna material typ mineralull. ulf