Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vattenkefir  (läst 7319 gånger)

G Frick

Vattenkefir
« skrivet: 16 jan-08 kl 11:07 »
Får ni fler vatten-kefir-svampar (eller vad man skall kall grynen för)?
Jag tycker att det är samma mängd hela tiden, de verkar inte föröka sig. Jag kör ett recept med vatten, honung, russin och citronskivor. Det blir alldeles utmärkt gott och jäser efter i flaskorna.
Men varför blir det inte fler svampar?

Eulalia

• Gäst
Re:Vattenkefir
« Svar #1 skrivet: 16 jan-08 kl 16:36 »
Hm mina förökar sig..men mycket långsammare än mjölkefirgrynen förståss.

G Frick

« Svar #2 skrivet: 16 jan-08 kl 17:05 »
Tålamod anmodas?

Eulalia

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 16 jan-08 kl 22:04 »
ja  ;)

Falin

• -
« Svar #4 skrivet: 21 jan-08 kl 06:37 »
Mina förökar sig också långsamt. Hur mycket honung använder du? Jag kör med socker, vore roligt att testa honung istället!

G Frick

« Svar #5 skrivet: 25 jan-08 kl 11:39 »
Mina förökar sig också långsamt. Hur mycket honung använder du? Jag kör med socker, vore roligt att testa honung istället!

Jag kör med en matsked honung till 1 liter vatten

Tvilling

• Vill bo vid vatten och grönska. Gräva i jorden.
    • -
SV: Vattenkefir
« Svar #6 skrivet: 06 feb-08 kl 21:02 »
Hej! Jag skulle gärna villja läsa på lite om vattenkefiren. Finns det bra sidor på svenska? Eller finns det mer info här på sidan?
Tacksam för svar
Tvilling
"Blickar upp mot himlavalvet, silar den svarta myllan mellan tårna"

Eulalia

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 06 feb-08 kl 21:23 »
Hej Tvilling
Mer info i nedanstående tråd
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=14834.0

har inte hittat några svenska sidor om vattenkefir. Eller om mjölkkefir heller för den delen!

Tvilling

• -
« Svar #8 skrivet: 08 feb-08 kl 21:54 »
Tack Eulalia!
Lika hjälpsam som alltid :)!

Har du möjligen några gryn över?

Eulalia

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 09 feb-08 kl 00:29 »
Det har jag, om du orkar vänta en liten vecka..
De hade tagit en liten vilopaus i kylskåpet, så jag måste sätta igång dem igen så de är pigga o produktiva  :)

Skicka pm med påminnelse och adress om nån vecka!

Tvilling

• -
« Svar #10 skrivet: 10 feb-08 kl 20:52 »
Vad snällt!
Tack i förväg!

IdaTor

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 31 aug-12 kl 19:12 »
Hej alla glada alternativare!
Jag håller just på att lära mig om både mjölk- och vattenkefir. Min vattenkefir frodas och sprutar ut nya gryn, men den är överlag väldigt sur. För mig gör det inte så mkt då jag gillar just surt, men mannen min blir lite mindre nöjd. Det är egentligen han som behöver bakteriefloran mest, så jag undrar om någon kan tipsa hur och om det går att rätta till syran lite.

Jag har även fått höra från några olika håll just honung ska man hålla borta från kefir och andra bakteriekulturer då honung är naturligt bakteriedödande, och kefir har mängder av nyttiga bakterier som vi inte vill döda.

Hursomhaver, jag skulle gärna vilja få liv i den här tråden igen - kan säga att jag bor i Uppsala och gärna delar med mig av grynen till intressenter i trakten.

IdaTor

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 31 aug-12 kl 19:15 »
Just ja, tänkte även dela med mig av ett recept på just vattenkefir som jag hittat hos

http://fermenteringsfixeringen.wordpress.com/2012/06/17/vattenkefir-med-hallon/

Vattenkefir med hallon

1 l vatten
    1 dl socker
    2 msk kefirgryn (eller mer)
    3 dl hallon

Koka vattnet och rör ner sockret så att det löser sig. Låt kallna till rumstemperatur. Häll vattnet i en burk på ca 2 liter. Lägg i grynen och stäng locket. Låt stå framme i rumstemperatur i ett dygn. Filtrera vätskan genom en sil. Spara grynen till nästa omgång, vill du inte göra ny vattenkefir direkt kan du förvara dem i en burk med vatten och socker i kylen. Häll tillbaka vattenkefiren i burken och lägg i hallonen. Låt stå i rumstemperatur ytterligare ett dygn. Sila av hallonen och häll upp vattenkefiren i en ren flaska, gärna en med snäpplock som håller riktigt tätt. Du kan låta den stå i rumstemperatur någon dag för att verkligen få igång kolsyreproduktionen eller så ställer du den direkt i kylen.

Altulus

• -
Vattenkefir
« Svar #13 skrivet: 01 sep-12 kl 21:54 »
Hejsan hejsan ! Skriver mest för att se om någon hade lite vattenkefir över ! :)

Skulle väldigt gärna få adoptera lite hehe, byter gärna mot lite kombucha eller mjölkkefir :)

Mvh Franco

Anya hellström

« Svar #14 skrivet: 10 aug-24 kl 14:49 »
De hade tagit en liten vilopaus i kylskåpet, så jag måste sätta igång dem igen så de är pigga o produktiva  :)

Hej. Har du möjligtvis kvar vattenkefir frön. Min syster är laktosintolerant, så jag skulle gärna vilja ge henne dessa. Jag är helt ny här, och inte ens säker på att jag gkort rätt. Men du når mig på min mail. anyaasplund@hotmail
Tack på förhand 🍀

LimJans

• Dalarna
« Svar #15 skrivet: 10 aug-24 kl 17:24 »

Hej. Har du möjligtvis kvar vattenkefir frön. Min syster är laktosintolerant, så jag skulle gärna vilja ge henne dessa. Jag är helt ny här, och inte ens säker på att jag gkort rätt. Men du når mig på min mail. anyaasplund@hotmail
Tack på förhand 🍀

Inlägget är från 2008 och hon är inte medlem längre.  :-\

Prova att skriva en sökes-annons i annonsdelen av forumet så hoppas vi att någon kan hjälpa dig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

511 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser