Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stänga luckan nattetid?  (läst 494 gånger)

Nataks

• Övriga världen
Stänga luckan nattetid?
« skrivet: 26 sep-24 kl 20:51 »
Jag har två flockar med höns.
Ena flocken bor i en sovholk med tillhörande utegård, typ flyttbar kaninbur. (två hönor och en tupp)
Den andra flocken bor i en stor sovholk med två ingångar och den står i en inhägnad med nät. (åtta kycklingar, som jag tror är fyra hönor och fyra tuppar)
Bägge har grävskydd, det vill säja kompostgaller/putsnät så det inte är lätta för inkräktare att gräva sig in i deras utegårdar.

Bägge flockarna ska flytta ihop när jag vet hur många tuppar och sorterat bort dom/gett bort dom.

Nu till frågan: jag är uppe i ottan och öppnar deras sovholkars lucka så de kan springa ut i "kaninburen"/utegården.
Efter solnedgång stänger jag luckorna till sovholkarna.

Ska jag under varm årstid, april - oktober behöva stänga sovholkarna nattetid?

Tiomilaskogen

• Dalarna
SV: Stänga luckan nattetid?
« Svar #1 skrivet: 27 sep-24 kl 08:10 »
 Tuppen kommer att börja gala när det ljusnar så upp i ottan kommer du att vara i vilket fall. Grannarna också.

Nataks

• Övriga världen
« Svar #2 skrivet: 27 sep-24 kl 12:20 »
Tuppen kommer att börja gala när det ljusnar så upp i ottan kommer du att vara i vilket fall. Grannarna också.

Huset jag bor i är ganska isolerat så jag störs inte av tuppgalningar i ottan :)
Grannarna är en bit bort :)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #3 skrivet: 27 sep-24 kl 15:40 »
Om du har mård i krokarna hade jag stängt. De är proffs på att ta sig in även om det är grävsäkrat.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 27 sep-24 kl 16:06 »
Ja det hänger nog på rovdjurstrycket och hur orolig man är. Här gör vi lite si och lite så, även med hur hönsen får vara utanför hönsgårdarna. Det är ju skönt om de kan få gå ut och in som de vill, men ibland tornar orosmolnen upp sig. Frun vill ha större och säkrare utegårdar så det alltid går att lämna luckorna öppna.

Mården är riktigt duktig...

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 27 sep-24 kl 18:56 »
Dom flesta rovdjur jagar om natten, så stäng du luckan över natten.
kretslopp

Nataks

• Övriga världen
« Svar #6 skrivet: 28 sep-24 kl 07:24 »
Kvällsstängningen är lätt den här årstiden, de går in i sovholkarna när solen går ned vid 19 tiden, Släpper ut dom när jag går på första hundkisspromenaden nån gång mellan 04-06. Solen går upp vid 07 och jag har pannlampa,,hönsen ser lampan och rusar mot luckan,, nu kommer första maten och nya vattnet  Yess Yess Yess Yess Yess

Nataks

• Övriga världen
« Svar #7 skrivet: 29 sep-24 kl 19:59 »
Räven satt utanför på gårdsplanen i morse.
Min hund var kopplad och hon stelnade till och stirrade, tror inte hon fattade vad det var :)
Hönsluckorna stängda på natten.

Efwa

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 02 okt-24 kl 08:59 »
Jag har utegård och på sommaren stänger jag inte luckan. Jag vill att de ska gå ut när det är ljust och så tidigt är inte jag uppe. Jag tar risken.

På vintern bor de i växthuset vilket i sig egentligen är mindre säkert än själva gården även om den inte heller är extremt säker för till exempel mård.

Dela detta:

* Inloggade just nu

547 gäster, 3 användare (1 dolda)
Asger, Barbroe

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser