Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Golvmaterial hos kycklingar?  (läst 912 gånger)

Nataks

• Övriga världen
Golvmaterial hos kycklingar?
« skrivet: 20 jun-24 kl 13:42 »
Jag har maskinkläckta kycklingar.

Har hö på golvet i deras boholk.
Kan jag ha såntdäringa kutterspån som säljs som kanin/smådjurs strö?
Eller kan dom råka äta av det?
(Takvärme och undergolvvärme)(dom har en skål med krossat kycklingfoder och krossat havregryn samt en skål med vatten som har sten så dom inte kan ramla i och drunkna)

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Golvmaterial hos kycklingar?
« Svar #1 skrivet: 20 jun-24 kl 23:05 »
De kan äta kutterspån, så se upp med det i början. Vi har kört med strimlat tidningspapper här. Har en billig dokumentförstörare som duger bra till kycklingströ. Men sand, hö, halm, helt tidningspapper fungerar ju också. Vi har nog haft en eller två som lyckats äta ihjäl sig på kutterspån, så det händer, men är nog inte så vanligt.

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 21 jun-24 kl 11:42 »
jag kör helt tidningspapper, tycker det är smidigt då man bara plockar bort en sida i taget när man gör rent. bara dagstidningar och reklamblad inte det glansigare och halare veckotidningarna.

Nataks

• Övriga världen
« Svar #3 skrivet: 22 jun-24 kl 17:34 »
Tack för svar! :) Nu provar jag tidningspapper.

Tiomilaskogen

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 22 jun-24 kl 21:24 »
Jag brukar ta wellpapp. Köpa en rulle eller tigga kartonger i nån butik.
Fick tips om att strö fodret på wellpappen och "picka" lite med fingret så sätter de igång att äta när de hör ljudet.
Vet inte hur vetenskapligt tipset var men jag gjort lika under många år.
Tidningspapper innehåller trycksvärta så det är kanske inte så nyttigt. Kartongen kan man vända texten neråt om det finns tryck.

Nataks

• Övriga världen
« Svar #5 skrivet: 24 jun-24 kl 20:56 »
Nu har jag kört tidningar,,så lätt att städa! Tar ut kycklingarna till en annan boholk,,rullar ihop använda tidningarna och lägger dit nya,,och släpper in de små "dinosaurierna" igen,,voila! :)

Nästa vända ska jag kolla med wellpapp.

Dela detta:

* Inloggade just nu

799 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser