Är så himla glad i mitt lilla gäng! De kuttrar på morgonen från sin fönsterbräda när jag öppnar upp deras hus och de får frukost, inspekterar att deras lilla utegård med tak är sig likt, och sedan ger de sig ut i världen. De rör sig fritt på en yta av ca 3000 kvm och har bestämda turer vilken tid på dagen det ska sparkas i vilka löv, under vilken buske det ska sandbadas beroende på från vilket håll vinden blåser, vart det ska sovas middag. Vid 10 kommer de till köksdörren och villl ha andra-frukost (som de mest petar i, för än äter de mest vad de betar och gräver upp ur jorden). Men den ska serveras, och de vill ha sällskap då. Sedan är de upptagna: just nu är det mycket koltrastar och starar här och äter rönnbär, och de ska sättas på plats och jagas bort från vattentunnorna. Vid 4;30 är de rätt nöjda för dagen, då tittar de in genom vardagsrumsfönstret och vill att jag ska följa dem hem mellan hasseldungarna på väg upp till hönshuset. Väl där serveras det mat igen, och om de får feeling tar de ett sista varv under oxlarna. Sedan in och tjafsa om sittpinnarna fast det bokstavligen finns flera meter extra. Så säger jag godnatt och de fruffar fjädrarna till svar och så gör vi samma sak nästa dag. Fina gänget. Så kul att lära känna deras personligheter och specifika vanor.
Vad gör era höns?