På de här motorerna sitter insugningsröret med 8 st M8 insexskruvar mot toppen samt ett par självgängande torx mot andra halvan av insugningsröret som inte behöver tas loss. Ingen risk att någondera rostar fast. Beroende på utförande av bil kan man få ta bort lite andra saker, t ex luftpump för avgasrening eller en kabelhållare som sitter ovanför generatorn.
De där "icke-crossflow" -motorerna är direkta arvtagare till den ursprungliga Golf/Passat-motorn från 70-talet. De sista åren förekom den i stort sett enbart i 1,8 l 66 kW (90 hk) -utförande, som regel med centralinsprutning och motorkoder som t ex RP eller ADZ. Tidigare fanns även 1,5 och 1,6 litersmodeller av den grundkonstruktionen men de ersattes i mitten av 90-talet av nyutvecklade crossflowmotorer.
VAG hade även tidigare en liten crossflowmotor som ursprungligen satt i VW Polo/Derby och den kortlivade Audi 50, den fanns med cylindervolymer från 0,8 till 1,3 liter, de sista åren med katalysator även 1,4 l. Den är så att säga spegelvänd jämfört med 90-talets crossflowmotorer, i och med att den äldre motorn har insugningsportarna på baksidan av toppen, avgasportarna på framsidan. Den äldre motorn lutar rätt kraftigt framåt i motorrummet medan den nyare i likhet med "icke-crossflow" lutar något bakåt.