En låda utanför med foder tycker jag är otäckt med tanke på att det alltid finns några glupna får i flocken som då snabbt förser sig med för mycket.
Man använder grinden för att fodra grovfoder. Inte kraftfoder, även om man kan "strö" kraftfodret på grovodret om man vill. Det är alltså ett hö/höensilage/ensilage foderbord man skapar.
Smålandsgrindar, som man själv kan bygga i trä, eller metallekvivalenten från Veno (ser ut så här:
https://www.venostal.nl/sv/produkt/diagonal-fodergrind-1-mtr-h-x-246-l/) är fantastidskt bra!
Inget spill på ströbädden, inga lamm på foderbordet, och möjligt att få kontroll så att fåren äter det dom ska.
Eventuella rester av för grovt foder som ligger kvar på foderbordet, är fräscht, och kan ges till andra djur som t.ex. nöt eller hästar.
Jag tror att när någon skrev "låda" så menar man egentligen "foderbordsytan" som kan vara mer eller mindre lådformad. Man gör helt enkelt en större/högre ram/"låda" bakom/utanför fodergrinden om man avser att fodra en gång per dag, jämfört med om man tänker sig att fodra (och ta bort matrester) flera gånger per dygn.
Det är den mest ekonomiska och hygieniska formen av fodergrindar som finns.
Jag har haft metallvarianten i ca tio år, och är mycket nöjd.
Innan dess så har jag provat det mesta både i form av hembyggda (utom egenbyggda Smålandsgrindar) och köpta foderhäckar, fodergrindar och foderbord.
Att fodra "utanför" är rationellt och enkelt. Man går med sina givor och fyller på foderbordet bara. Utan att "stångas" med fåren.
Är ett normalt förfarande i lite större besättningar.
Att fodra med hela balar med t.ex. ensilage i rundbalshäckar, görs alltmer sällan i större besättningar, p.g.a. hygienproblemen och risken för listeria och annat elände.