Hej!
I fem år har jag bott på en gård mitt i skogen utan grannar. De närmaste grannar finns en till två kilometer bort. Nu har jag fått familj med barn och allt. Jag har flyttat då behovet av bättre standard är påtaglig. Det är tråkigt att se gården öde pch jag vill gärna att där finns liv igen. Jag hyr därför ut för en liten peng på förslagsvis 1000 kr i månaden.
På gården finns ett boningshus på två våningar med stort renoveringsbehov. Köket och två av rummen är fullt beboeliga, övriga rum har ingen uppvärmning. Det finns vedspis på under och övervåning samt ett rum med en kamin på övervåningen.
Övrigt finns en nybyggd verkstad, en bastu, en timmerkåta, ett timrat fähus, ett sommarfähus, en liten bod där jag förvarat hö, ett timrat kaninhus, ett timrat litet hönshus samt ett timrat vindskydd som har använts som utekök. Det finns även en nybyggd gäststuga, men den vill jag gärna hålla låst då jag har en del personliga saker där.
Jag har även två fäbodar en som ligger 3 km från gården och den andra 5 km där har jag slagit hö och periodvis haft djuren, om intresse finns kan man få tillgång till någon av dessa.
Det finns ingen el ansluten och vatten hämtras från en kallkälla. Ett par hundra meter från gården finns en fin fiskesjö (där det finns massor med abbore och en och annan stor öring). Vid sjön finns en del naturliga sandstränder samt ett båthus med en roddbåt som man får använda.
Jag har en annan fastighet i byn två kilometer bort som är elansluten. Där får man gärna ladda upp telefoner och dylikt om man vill.
Jag har haft både bin, getter, höns, får och en häst på gården. Nu har jag bara höns och getter som jag flyttat. Om det är någon som vill hyra stället så kan man få låna eller köpa ett par getter och höns. Det går bra att låna dom endast på sommaren om man vill.
Just nu är vedförråden fyllda och den veden ingår om man fyller på till nästa vinter, Skogen får brukas fritt till att hugga ved, störar, slanor och annat man kan behöva . Man får gärna ta ner timmer utan kostnad för timmerbyggen men då vill jag godkänna planen.
Sammanfattningsvis, detta var mitt paradis och jag älskar stället men standarden på huset och bristen på el och rinnande vatten gjorde det svårt att bo där med barn och familj. För mig är det viktigt vem som hyr, jag vill att det är någon som vill odla och helst hålla djur men framförallt någon som vill leva enkelt, kanske någon som vill prova på att leva enkelt för ett tag. Här finns goda möjligheter till självhushåll, mitt odlingsland är stort över 1000 kvadrat med riktigt fin jord som jag har jordförbättrats varje år så att jorden blivit mörk och fin. Gårdens totala yta är 6 hektar med ca 3 hektar öppen mark och 3 hektar skog. Fåren hade jag lösa utan stängsel de stannade på gården och i skogen runt om, getterna tog sig dock till byn så dom behövde jag stängsla in. Jag hade nordiska bin och det fungerade bra jag har mycket biutrustning som jag kan låna ut om det är någon som vill syssla med det.
I nuläget är jag inte intreserad av att sälja gården men det kan ändra sig om jag finner folk som jag får stort förtroende för och som visar att de vill ta hand om gården.
Under ett par år skrev jag en blogg och la upp bilder på självhushållarlivet
www.vestikulla.blogspot.seI byn finns som sagt en annan fastighet som jag äger och som har el och sommarvatten med en stor lada där man kan få förvara hö om man vill. Jag vill även hyra ut det huset där, men den hyr jag ut för en högre summa på 2000 kr i månaden. Det är dock en mindre stuga på 24 kvadrat men där finns både kyl/frys spis och diskho och diskbänk. Dock är det torrdass som gäller.
Så drömmer du om självhushållarliv utan allt vad bekvämligheter heter så kan detta vara ett bra sätt att få prova på det livet.
Allt gott
Tomas