Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Var köpa metanol?  (läst 27634 gånger)

kurt

SV: Var köpa metanol?
« Svar #20 skrivet: 01 jul-11 kl 19:27 »
Sök efter

rapeseed ethanol biodiesel methanol

Så kommer du finna recept, men det varnas för att det är svårare att göra etyestrar än vad det är att göra metylester

http://journeytoforever.org/ethanol_link.html#ethylester

torbjorn

• Medelpad
« Svar #21 skrivet: 01 jul-11 kl 20:58 »
Kom ihåg att om man ska lyckas med att tillverka RME eller REE så är det inte så "bara" som att följa ett recept. Det krävs både teoretiska kemikunskaper, praktisk erfarenhet från kem-tekniskt arbete och inte minst fingertoppskänsla för att produktionen ska gå bra. Annars brukar det bara sluta med att man lägger ner en massa tid och förstör råvaror till ingen nytta.

larsanderss

• Fin figur som jag måste hägna mina ankor från
    • Östergötland
« Svar #22 skrivet: 08 aug-11 kl 00:18 »
Inte en aning, jag har inte funderat på det alls eftersom etanolen tar åt sig vatten på ett helt annat vis (värre) än metanolen........... Svårare att komma över (o inte så lätt att göra) är det med.......... Jag har för mig att jag läste något om etyelstertillverkning på journeytoforever.org nån gång........

larsanderss

• Fin figur som jag måste hägna mina ankor från
    • Östergötland

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #24 skrivet: 08 aug-11 kl 17:41 »
Det kan ju lösas, etanol bildar en azeotrop med vatten som då har lägre kokpunkt än den rena etanolen varför det är svårt att destillera etanol till mer än 94,6 procent etanol och resten vatten.

När man återvinner lösningsmedel så destillerar man etanolen med tillsatts av trikloretylen som då tar upp vatten så att man kan destillera till mer än 95% - det är därför som man skiljer på finsprit (95%) och t-sprit (96% eller mer).

Tri är lite svårt att få tag i numera men någon annan kemikalie som tar upp vatten och som har högre kokpunkt än 78 grader borde funka bra.

Kapsyl

• Skåne
« Svar #25 skrivet: 19 sep-21 kl 19:57 »
Gammal tråd men fortfarande aktuell. Var kan man skaffa vanlig metanol,alltså inte sån som används i dragracing o.dyl. Dieselpriset är långt över smärtgränsen så det är dags att damma av kemiexamen och göra RME, så kallad biodiesel.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #26 skrivet: 19 sep-21 kl 21:39 »
Prova att googla på (utan citationstecken) "metanol produktdatablad" . De träffar du får då, är till allra största delen hos svenska firmor som verkligen säljer metanol.

fri

• "den som är satt i skuld är inte FRI"
    • Östergötland
« Svar #27 skrivet: 19 sep-21 kl 21:59 »
Gammal tråd men fortfarande aktuell. Var kan man skaffa vanlig metanol,alltså inte sån som används i dragracing o.dyl. Dieselpriset är långt över smärtgränsen så det är dags att damma av kemiexamen och göra RME, så kallad biodiesel.
Vad ska du köra på RMEn?

Dela detta:

* Inloggade just nu

350 gäster, 4 användare (1 dolda)
Radar, Wes Jr, Jesus Kristus Är Guds Ord

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser