Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Leva i skogen  (läst 39000 gånger)

Baribal

  • Inlägg: 18
    • Uppland
    • Skogsliv
SV: Leva i skogen
« Svar #40 skrivet: 15 okt-09 kl 13:42 »
Hej eAnarchy och ni andra,

Tackar för en mycket intressant tråd. Har läst lite på forumet men just den här tråden fick mig att regga. Själv är jag stadsbo och kommer antagligen inte ut i skogen på allvar. Men just därför måste ni (eAnarchy och såna som du) skriva mer om det här. Ett sätt att finansiera skogslivet borde vara att skriva en bok om det, jag skulle iaf köpa den. Har läst om både Mamamaa och vildväxande kollektivet. Ser fram emot fler rapporter från skogen.

Baribal

  • Inlägg: 18
    • Uppland
    • Skogsliv
SV: Leva i skogen
« Svar #41 skrivet: 18 jan-10 kl 10:22 »
Hej igen, jag gör ett litet försök att hålla liv i tråden. Nu när vi passerat nyår och våren snart är här (?), är det nån som funderar på att flytta ut i skogen? Som jag skrev ovan är det osannolikt att jag själv gör en sån flytt men just över sommaren kan man väl säga att chansen iaf är större. I värsta fall får det bli nån camping med mycket skog för tältning men det är ju inte riktigt vad tråden handlar om. Samtidigt är jag inte helt döv för varningar som Ljungs om gransus och korp. När jag var ung och tillbringade betydligt mer tid i skogen infann sig ju ibland viss tristess.

Om jag vore markägare skulle jag avdela en bit skog för dessa luffarövningar. Naturligtvis utan campingens elstolpar, varmvattenduschar och tvättstugor med enda lyxen i form av en liten insjö. Där skulle man kunna prova på ett mer primitivt och naturnära liv. Låter det som en affärsidé? Har läst klart "Walden" och blivit än mer (mygg)biten. Ska nu ta mig an "de ovanliga". Kanske ses vi ute i bushen?

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: Leva i skogen
« Svar #42 skrivet: 18 jan-10 kl 11:02 »
Inte mycket till affärsidé att upplåta mark åt outcasts som vill leva extrembilligt.
Risken är stor att dom korpar ved och annat i omgivningarna.
Förresten så ska luffare röra på sig, inte hänga på samma ställe.

Johannes

  • Gäst
SV: Leva i skogen
« Svar #43 skrivet: 18 jan-10 kl 11:40 »
Det vore nog det bästa om man kunde få asyl i skogen!
Jag har haft tanken sen pappa dog när jag var tretton.På ett sätt var det enklare då-det fanns varken vildsvin eller vargar så man måste vidta åtgärder får att skydda sig.
Nu vet jag ju att det går att få skyddad adress och dra sig undan den här världen så mycket som möjligt.
Det finns ett problem-man måste vara skriven nånstans-hos någon annan.
Det borde finnas centra där man kan vara skriven.En bostadslös som jag träffade för ett tag sen sa att man kunde vara"skriven på församlingen"bara för att inte bli uppförd i obefintlighetsregistret eller nåt liknande.
Då skulle man ju kunna börja med att utveckla den ultimata skogsträdgården i alla fall

Baribal

  • Inlägg: 18
    • Uppland
    • Skogsliv
SV: Leva i skogen
« Svar #44 skrivet: 18 jan-10 kl 16:34 »
Johannes, nu vet jag inte om jag hänger med riktigt. Är vilda djur ett så stort problem? Sen förstår jag inte riktigt det här med skyddad adress. Väldigt tråkigt om du måste skydda din adress men är då verkligen skogen ett bra ställe att leva på? Om du är ute efter att komma undan "den här världen" är kanske skogen en bra tillflyktsort men något större personskydd blir det ju inte, tvärtom. Dessutom kan du inte skriva dig i skogen så om du vill bo där måste du ändå vara skriven någon annanstans. Kanske kan du skriva dig c/o hos någon kompis?

Huggorm

  • Gäst
SV: Leva i skogen
« Svar #45 skrivet: 18 jan-10 kl 16:56 »
Vargen är väll ett problem för den som vill ha får eller andra djur i liten skala, och vildsvinen förstör grönsakslanden. Vildsvinen kan man ju tjuvskjuta och äta om dom blir besvärliga, så blir man dessutom hjälte bland lokalbefolkningen, men vargproblemet blir svårare att lösa. Om det nu verkligen utvecklar sig till ett problem.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Leva i skogen
« Svar #46 skrivet: 18 jan-10 kl 17:16 »
När man är ute o kör på landsbyggden så hittar man ju ofta förfallna torp osv , kan nuí inte fråga en sån markägare om ni kan få bo på hans mark o kanske ge nått i utbyte ? En hare i veckan kanske ?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Leva i skogen
« Svar #47 skrivet: 18 jan-10 kl 17:34 »
Vargen är väll ett problem för den som vill ha får eller andra djur i liten skala, och vildsvinen förstör grönsakslanden. Vildsvinen kan man ju tjuvskjuta och äta om dom blir besvärliga, så blir man dessutom hjälte bland lokalbefolkningen, men vargproblemet blir svårare att lösa. Om det nu verkligen utvecklar sig till ett problem.
Jag var på Granngården i Karlskoga förra veckan.
Där gick el-aggregat och el-tråd som smör i solsken. ;D
Villaägarna köpte allt dom fick fram för att skydda sig mot vildsvinen.

I framtiden så kommer vi ha eltråd överallt.
Vi har idag hägnat in halva gården. I sommar hägnar vi in resten.
Sen är vi förhoppningsvis skyddade mot varg, vildsvin, fågelskådare mm. ;)

Imp

  • Inlägg: 258
SV: Leva i skogen
« Svar #48 skrivet: 18 jan-10 kl 17:41 »
Är man rädd för vilda djur så ska man bo i lägenhet.

Annars så tycker jag ni krånglar till det.
jag har varit skriven utan adress på nån församling en vända, bara för att jag gav fan i att byta adressoch skattemyndigheten fick reda på att jag inte bodde kvar där jag bott tidigare(slutsats,CSN eller Mitthögskolan skvallrade).
Jag var i flera år skriven på en postbox. Tror jag efter ett tag fick uppge gatuadressen till boxen iofs.
Jag känner folk som helt enkelt satt upp en postlåda i ett industriområde bland andra lådor.

Och omman bosätter sig tillräckligt avsides vid en sjö eller liknande så lär man ju inte bli påkommen av nån markägare i första taget.Så parkera husvagnen pålämplig vändplan och skryt inte med vart du bor.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Leva i skogen
« Svar #49 skrivet: 18 jan-10 kl 17:48 »
Man behöver ju inte vara rädd för djuren för att man man ser att det kan bli problem att dela boplats med vissa vilda djur. Om man vill leva på små resurser blir det ju katastrof om vildsvinen bryter sig in i stukan och tar hela vinterförrådet t ex. Om man har vissa vilda djur i närområdet blir man tvungen att lägga pengar och arbete på att skydda sina resurser så att man kan fortsätta att leva på små resurser, och det kostar en investering som man kanske inte har.

Om man inte är förutseende så överlever man inte på små resurser, det är en av anledningarna till att moderna människor kräver så mycket resurser, vi (genomsnittsmänniskan) har slutat att tänka efter före.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Imp

  • Inlägg: 258
SV: Leva i skogen
« Svar #50 skrivet: 18 jan-10 kl 18:28 »
Jösses. Ett staket/stängsel, gärdesgård kostar bara arbete om man skiter i utseendet och samma sak med en jordkällare.
Mat som inte passar i källare förvaras högt upp i stängt utrymme.
Ni som har ambitioner att bo i skogen primitivt, verkar ju bara hitta på ursäkter för att inte göra slag i saken.
Och det djur som kan bryta sig in i en husvagn finns inte i Sverige.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Leva i skogen
« Svar #51 skrivet: 18 jan-10 kl 18:37 »
Själv har jag inte för avsikt att bo i skogen, jag bor i ett hus med stor tomt i skogen. Själv är jag inte tillräckligt alternativ för att inte bo i hus, om än gärna ett miljövänligt och kostnadseffektivt sådant. Jag är heller inte tillräckligt alternativ för att ens överväga att bo i kollektiv.

Men jag tror att du underskattar djurs förmåga att bryta sig in. Möss, råttor, minkar, vildsvin, flugor, bin, getingar, skator, råkor osv är väldigt intresserade av att äta vår mat, och de tar sig in, även i välbyggda jordkällare och t o m bostadshus. Att skydda sin mat och sina husdjur mot vilda djur är inte problemfritt, vilket flera trådar här på forumet pekar på.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Imp

  • Inlägg: 258
SV: Leva i skogen
« Svar #52 skrivet: 18 jan-10 kl 19:34 »
Nja,jag är född och uppvuxen på landet. Enbart haft problem med gnagare och insekter. Fällor,katt och burkar med täta lock har alltid löst problemen.

Bor själv i vildsvinstrakter,men det är vanligt fårstängsel runt tomten och inget svin har varit hit. Och det en fårstängsel håller ute, håller även en stenmur eller fastbandshage ute om det är tillräckligt högt.


 

Eulalia II

  • Inlägg: 1588
    • Södermanland
SV: Leva i skogen
« Svar #53 skrivet: 18 jan-10 kl 19:45 »
Min stuga ligger avsides, omringad av skog och ängar, och inga andra hus eller husdjur på några km håll. Det är mycket vildsvin i dessa trakter, när man är ute och går  i skogen kan man se rejäla bökytor.
 Jag dumpstrar ju ibland, och det som inte går att använda av grönt slänger jag i en komposthög. Än så länge har jag inte sett ett endaste spår av vildsvin i närheten av stugan.
Ingen har bökat i komposten. Jag är rätt förvånad...fast å andra sidan så går det jägare här ibland, så svinen kanske är extra försiktiga?
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Imp

  • Inlägg: 258
SV: Leva i skogen
« Svar #54 skrivet: 18 jan-10 kl 19:56 »
Vildsvin är väldigt försiktiga djur. Räv och grävling är ju mindre försiktiga. Jag tror det krävs mycket för att de ska gå in i på en gård där det är året runt boende.

Eulalia II

  • Inlägg: 1588
    • Södermanland
SV: Leva i skogen
« Svar #55 skrivet: 18 jan-10 kl 19:58 »
Vildsvin är väldigt försiktiga djur. Räv och grävling är ju mindre försiktiga. Jag tror det krävs mycket för att de ska gå in i på en gård där det är året runt boende.

Det är det som är så förvånande, det är ingen där för det mesta!
Men jo, jag har märkt att de är försiktiga, det är sällan man får se nån, fast man ibland hör/känner i marken att de är i närheten..
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
SV: Leva i skogen
« Svar #56 skrivet: 18 jan-10 kl 20:23 »
Där jag bor är vildsvin helt orädda. Dels promenerar det mycket folk i skogen och dels slänger en massa folk över frukt- och andra rester där (fast det är förbjudet). Om man skriker ordentligt åt dem brukar de lufsa iväg efter ett tag, men troligen skulle de ha gjort det ändå.

Elmi

  • Inlägg: 345
  • Bint ä intä så bint ä uossint
    • Dalarna
SV: Leva i skogen
« Svar #57 skrivet: 24 jan-10 kl 17:06 »
Jag flyttade ifrån huset jag hyrde mest pga vildsvinen. När jag jobbade kväll kom jag hem vid 23.30, efter 2 km promenad genom beckmörk skog. Sista året var det nästan varje gång som det kom vildsvin springandes riktigt nära, 5-10 m. Jag blev vettskrämd varje gång, man ser ingenting och plötsligt brakar det till och grymtar och skriker alldeles nära. Man vet inte åt vilket håll man sak kasta sig, det blir bara allmän kaos. Ficklampan var min trygghet:) Vildsvinen blev förmodligen lika rädda som jag, men ändå-  För mig är vildsvin verkligen inte ett skyggt djur som man nästan aldrig ser. Kvällen jag bestämde mig för att flytta stod 7 stora svin lugnt och bökade upp hela gräsmattan, jag kastade sten, skrek och gjorde ljud, fotade med blixt. De sprang en liten bit av höga ljud men kom genast tillbaka, stenarna ignorerades fullständigt. De lämnade tomten genom fårstängslet. Då förstod jag att vi inte skulle kunna lära oss samarbeta om platsen;)

Innan brukade jag sova ute i hängmatta under ett träd på sommarhalvåret, men slutade med det under tredje året då det blivit alldeles för mycket vildsvin. Första året var där grisar någon gång ibland. Det är helt ok och skrämde mig inte. Jag vaknade om de grymtade i närheten och det kändes lite spännande, mer var det inte. Då var de skygga och sprang iväg om man skrek till eller slog med en gren på någonting. Det var den nytillkomna oskyggheten som skrämde mig, för vad kan jag göra mot ett vildsvin utan rädsla?! De är som små tåg, bara springer rakt över fårstaketet som om det inte vore där. Jag blev rädd för att komma ivägen. Tror inte de är onda med mening men jag tror de kan "råka" springa på en, särskilt om man är ute på natten då de är aktiva.

Enligt min erfarenhet är det troligare att de skulle råka ramma en koja i marknivå av bara farten, för att den råkar vara i vägen, snarare än att det medvetet kommer för att böka fram ens mat. De åt aldrig i grönslakslandet, men bökade som sagt gärna upp gräsmattan och springer snabbt och målinriktat, till synes utan hejd. Mask och rötter är vad de gillar, inte squash:)
Det man vill är ibland något annat än det som är.

Baribal

  • Inlägg: 18
    • Uppland
    • Skogsliv
SV: Leva i skogen
« Svar #58 skrivet: 25 jan-10 kl 11:23 »
Tack för svaren. Intressant att det finns så mycket vildsvin. Kanske man skulle ta jägarexamen. Det svåraste tror jag är att få till en bra boplats om man nu vill bo permanent. De som kallar sig Mamamaa verkar bo permanent men å andra sidan har jag inte sett nåt livstecken från dem på länge. Det gäller nog att hitta en snäll markägare då jag inte tror nån som är intresserade av det här livet har resurser att köpa egen mark. Tyvärr är nog få markägare intresserade att dylika experiment på tomten. Att ockupera något ödehus, som, travelerhorses föreslog, kanske kan vara en idé för några. Dock inte för mig. Kanske fick jag inte leka indian färdigt när jag var liten?

Televinken_73

  • Inlägg: 66
    • Uppland
SV: Leva i skogen
« Svar #59 skrivet: 25 jan-10 kl 13:00 »
Ni som brinner för detta kanske kan få hjälp med att filma och bli typ sponsrade!
För er andra som bara tycker det är spännande att leva närmare naturen så kan man leva ute någon helg på en ö och göra eld med bågdrill fiska och bara njuta av naturen!
De som vill försöka att prova leva tuffare sök och kämpa ! för documentärer och att filma och lära andra om att göra eld,ta hand om naturen och att skapa saker på naturens vilkår är i tiden!
Ni som brinner för det kan nog hitta stöd! Vi har ett hav av förutsättningar i naturen! Möjligheter skapar man och naturen har mycket godsaker att skapa av! Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara längre tid! så kämpa på och det ni vill kommer gå !
Allt jag vill bli, är att få känna mig fri ;)
Spänning får tiden att roligt framåt gå, om man ej på elstängsel olyckligt råkat skvätta på ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

400 gäster, 3 användare (1 dolda)
Jon.b, lillaliam

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser