bor i ett hus byggt 1878. Allt trävirke utvändigt är original. Finns ett tillbyggt växthus som byggdes 80-tal. I samma stil och med samma typ av material som huset. fasaden Falu rödfärg,Fönster,foder,vindskivor,dörr,knutbrädor målat med Linoljefärg varav en del gjord i egen verkstad. Sköts huset lika som jag gjort av min efterträdare kommer huset säkert stå med originalfasad även om 50-60 år. Alla hus jag målat med linoljefärg under min karriär har varit med oskadda originalfasader. Hus som oftast varit byggda i perioden 1880-1940. Därefter kom alkydoljefärgen i stor skala och hållbarheten blev markant sämre. Detta pga alkydoljefärgens snabba åldrande. Ger upphov till sprickor i färgen och avflagning vilket ofta leder till att fukt kommer in i fasaden. Och därmed risk för rötskador. En alkydoljefärg behöver ommålning efter 7-9 år för att garantera skydd. Linoljan klarar minst 10 år och sedan kan det räcka med en omstrykning med ren kokt linolja och lite smålagningar av färgskiktet.ommålning kan då skjutas upp till 15-20 år. Dock bör fasaden renskrapas ungefär vart femtionde år då första färglagret då börjar spricka pga oxidation. Så ur det perspektivet är linoljan oerhört mycket billigare och mer lättskött. Mina kunder återkommer gärna och jag har många hus jag tittar till då o då. Även hus jag målat för 30-40 år sedan ser bra ut även idag med det lilla årliga underhållet man bör göra,dvs se till så färglagret är helt och det inte rinner vatten o dyl. från rännor på fasaden. att fönster är kittade o hela gör ju även underhållet på dessa minimalt.
Moderna färger däremot i dess olika blandningar är oftast katastrof. fasadbyten är många och delreparationer av fasader legio idag. Vindskivor byts vid i stort varje gång det är ommålningsdags. just därför målar jag inte längre med vattenburna moderna färger då det är ett bedrägeri mot kunden. Jag vet ju att vad jag än gör kommer kunden i en alltför nära framtid behöva göra fasadreparationer. Jag ser inte heller att branschen tar något ansvar för skadorna utan det skylls på modernt virke,handhavandefel,målat på fukt ,blandat fabrikat o produkter. Färgbutikerna har sällan något alternativ till vattenburna system då det är få tillverkare av alkyd eller annan oljefärg i butik. Linoljefärgen finns idag på nätet och i specialbutiker. Målerifirmorna saknar kunskap om tekniken och målarfacket vill inte att dess medlemmar skall utsättas för oljefärgens fasor. Att vi idag har en annan lagstiftning och innehållet i burkarna är en annan än för 30 år sedan bryr man sig inte om. De vattenburna med dess kemikaliecocktail är däremot OK trots alltfler larm om ökande skador för yrkesmålaren.