Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En ny torrsommar hotar, hur förbereder du dig?  (läst 399 gånger)

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
En ny torrsommar hotar, hur förbereder du dig?
« skrivet: 25 maj-23 kl 19:36 »
Diverse meteorologer och kloka gubbar/gummor varnar för en kommande torrsommar, i stil med 2018. Själv var jag månskensbonde då, och minns sommaren med fasa.

Nu är jag inte bonde längre och har ingen vallskörd eller betestillgång att oroa mig för, men våra husbehovsodlingar! Fruktträden, bärbuskarna, rabarbern och allt det där. Potatisen, rotfrukterna, baljväxterna, grönsakerna. Och så behöver ankorna badvatten varje dag.

Vad är vårt läge just nu?
Vid vårt ena hem har vi kommunalt VA samt en grävd brunn i reserv. 2 rejäla vattentunnor med lock som tidigare ägare grävt ner där stuprören mynnar, tusen tack!
Vid det andra hemmet har vi en borrad brunn samt en äldre grävd brunn (2 meter från avloppsinfiltrationen  ::) ). En regnvattentunna på cirka 100 l, men planerar för en till.
Om det nu blir något regn...

Ankornas vatten används som gödselbevattning.
Jag har också fixat en gammal höbal för att kunna täckodla mera än vanligt, vilket bör hindra vattenavdunstningen.

Hur gör ni? Tror ni på spådomarna? Hur går snacket runt köksbordet?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: En ny torrsommar hotar, hur förbereder du dig?
« Svar #1 skrivet: 25 maj-23 kl 21:20 »
Det enda jag gjort är att lyfta klippbordet för längre gräs, täcker all jord nogsamt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #2 skrivet: 25 maj-23 kl 21:28 »
Då jag tillbringat mycket tid på annan ort pga studier i vår ligger den mesta odlingen på is i år. Vi har färre djur i år jämfört med 2018, men kontaktar höbonden för hösilage av första skörden eftersom det kanske inte blir någon andra.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

torbjorn

• Medelpad
« Svar #3 skrivet: 26 maj-23 kl 11:50 »
Jag har spritt riskerna och satt det mesta av potatisen hos en bekant som har ett låglänt område som brukar vara vattensjukt. Vid stugan blir det lite spännande nu i sommar eftersom grundvattennivån sedan i fjol har legat ungefär 3 meter högre än normalt, troligen pga en avverkning i närheten så det inte längre finns en mängd stora björkar som suger upp vatten. I varje fall ligger odlingslandet där i det hörn av tomten som höll sig någorlunda fuktigt även sommaren 2018, så det finns goda chanser att det klarar sig.

Den höga grundvattennivån är dock inte enbart av godo, den har också svämmat över avloppsinfiltrationen och höjt nivån i trekammarbrunnen så den ständigt ligger över mellanväggarna.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 26 maj-23 kl 12:24 »
Som vanligt inte hunnit vad jag tänkt, men eftersom ungarna tröttnat på poolen så har vi i alla fall 15 m3 till att vattna med. Tänker minska antalet får till hösten eftersom jag köper vinterfodret och det känns otryggt med leveranserna om det går illa i sommar.

Får se om jag kan fixa min bevattningsdamm i år, men då går den inte att fylla upp förrän det blir ett oväder.

kretslopp

• 70 år arbetat med lantbruk skog, har mindre gård
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 26 maj-23 kl 20:40 »
Vi täckodlar, det ska täckas mellan alla rader. Vi har egen brunn men den kommer inte att räcka långt. Men vi bor 5 km från Ljungby och jag har möjlighet att hämta vatten där. 2018 gjorde vi det, jag hoppas det inte behövs igen, för det var jobbigt.
kretslopp

Tiomilaskogen

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 27 maj-23 kl 13:00 »
Är väl förberedd. Bor vid en stor sjö och köpte traktordriven vattenpump med en massa slang och andra tillbehör 2018. Kommer att kunna vattna betet vid behov.
Gården har djupbrunn och inte ens de gamla grävda brunnarna brukar torka ut.
Det gäller att förbereda sig mentalt på utslaktning av fler djur i höst än man tänkt sig om det blir dålig skörd.
Klokt att boka vinterfoder så tidigt som möjligt om man inte har eget. Se upp för hö-skojarna för de kommer säkert fram ur hörnen om det finns pengar att lura till sig.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #7 skrivet: 27 maj-23 kl 19:10 »
Tack för kloka tankar! "Skönt" att veta att vi är flera som resonerar runt detta.

I det korta perspektivet ser det inte bra ut, 0 mm nederbörd i 10-dygnsprognoserna  :-\ .
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 27 maj-23 kl 23:03 »
Och redan torrt i marken när man gräver...

Dela detta:

* Inloggade just nu

249 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser