Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hässja blött hö?  (läst 2145 gånger)

Lidhem

  • Inlägg: 164
  • Livet på landet, det enda som är bra
    • Östergötland
    • LidhemsGrönt
Hässja blött hö?
« skrivet: 01 jul-21 kl 08:53 »
Som det ser ut nu kommer jag inte få torkväder nog till mitt hö. Min fråga är vad gör man?, kan man hässja regnblött hö?
Vad skulle ni gjort?, det ligger slaget o vänt men här regnar det, uppehåll o så nytt regn osv.
Tacksam för råd/ Therese
Månskensbonde med make, tre barn, 2 kattungar, ett gäng Kindahöns, blandisar, myskisar, Gotlandskaniner, Gutefår, Linderödsgrisar och ett antal bin http://lidhemsgront.blog.se/

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Hässja blött hö?
« Svar #1 skrivet: 01 jul-21 kl 09:53 »
Det kan vara värt att prova. Ligger det kvar på marken blir det garanterat dåligt. Det behöver vara luftigt under nedersta raden och översta behöver vara så brett att det skyddar höet under från regn. Med lite tur kan det i mitten torka då och du kan rädda en del av skörden.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Hässja blött hö?
« Svar #2 skrivet: 01 jul-21 kl 12:28 »
Ja, hässja är ett sätt att rädda ditt hö. Jag har hässjat i hö i mycket ostadigt väder. Det torkar ändå. En del som yttersta lagret eller biten mot hässjeråen kan bli dålig. Men det är lätt att sortera bort när du tar in höet. Hässjan ska stå med bredsidan mot huvudvindriktningen.

Lidhem

  • Inlägg: 164
  • Livet på landet, det enda som är bra
    • Östergötland
    • LidhemsGrönt
SV: Hässja blött hö?
« Svar #3 skrivet: 01 jul-21 kl 13:18 »
Har inte gjort hässjor förr, utan krakat höet, men det borde väl bli samma sak?
Månskensbonde med make, tre barn, 2 kattungar, ett gäng Kindahöns, blandisar, myskisar, Gotlandskaniner, Gutefår, Linderödsgrisar och ett antal bin http://lidhemsgront.blog.se/

fri

  • Inlägg: 2544
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Hässja blött hö?
« Svar #4 skrivet: 01 jul-21 kl 19:08 »
Hässja och fundera på om du skall täcka hässjan? Mitt förslag är "mjölkpapp" isåfall, lätt styvt och billigt.
« Senast ändrad: 01 jul-21 kl 23:40 av fri »
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Hässja blött hö?
« Svar #5 skrivet: 01 jul-21 kl 22:20 »
Menar du att TS ska täcka hela hässjan med plast, så inte vindarna kommer åt att torka höet i hässjan?
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

fri

  • Inlägg: 2544
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Hässja blött hö?
« Svar #6 skrivet: 01 jul-21 kl 23:36 »
Verkligen inte. Mjölkpapp(gärna beg och skuren till 70-75cm) ovanpå hässjan som ett tak. Beg mjölkpapp funkar prima på ved travar iaf.

Nu som först ser jag min egen felskrivning "mjölkpapp" ska det vara.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Nina W

  • Inlägg: 3993
    • Värmland
SV: Hässja blött hö?
« Svar #7 skrivet: 03 jul-21 kl 00:14 »
Hässja tunnt så går det bra.

svarvarsson

  • Inlägg: 16
    • Skåne
SV: Hässja blött hö?
« Svar #8 skrivet: 13 maj-23 kl 12:38 »
Det brukar gå bra att hänga upp blött hö/gräs på hässjor så länge det kommer torkdagar senare, det har jag gjort många gånger och det har alltid gått bra och torkat till slut.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Hässja blött hö?
« Svar #9 skrivet: 13 maj-23 kl 17:12 »
Jag har många gånger lagt ihop hö i hökuar. Det är högar med gräs ungefär 150cm höga. När det är finväder sprider jag ut det för att det ska torka. Inför regn lägger jag ihop det i kuar igen och toppar med en grep full med färskt gräs. Det färska gräset skyddar mot regn.
kretslopp

 

eco-kalle

  • Inlägg: 90
    • Skåne
SV: Hässja blött hö?
« Svar #10 skrivet: 15 maj-23 kl 06:21 »
Kretslopp intressant ,, här i skåne kallades det för höstackar jo de var/är ju ett bra &säkrare bärgning än färdigtorka till  löspress elr hårdpress balar , jag tycker rundbal hö fungerar alltså utan inplastning, drar man ner diametern/minskar presstryck  om höet mindre bra torrt så funkar de , men bäst när de torrt så kan köra dem hårdare rundbalsnätet åtminste bra my bättre än garnlindning  som väderskydd för rundbalar , 


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

393 gäster, 9 användare (2 dolda)
Niklas Nyström, Anders Flix, von tratt, AnniW, RindertD, ärt, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser