Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur fungerar denna Cronspis?  (läst 672 gånger)

Skogssnubben

• Närke
Hur fungerar denna Cronspis?
« skrivet: 17 mar-25 kl 08:52 »
Enligt uppgift har tidigare ägare stoppat in en Cronspis i det som förut var en öppen spis. Jag tänkte sota ur den igår men kom för mitt liv inte på hur den fungerar. Sotviskan landar väldigt mjukt nånstans, men vart är oklart. Jag fick igång en eld och draget verkar helt ok. Rökgaserna hittar tydligen in i springor för någon uppenbar väg har de annars inte. Det rök in en hel del innan draget kom igång.

Men hur man ska sota denna är bortom mig. Man kommer inte åt bakom. Inga lösa plåtar vad jag kunde upptäcka. Inga sotluckor (såklart, det behövdes ju inte innan). Försökte googla mig till hur en Cronspis ska funka men det var svårt att hitta. Det är ju ventilationshål på sidorna om luckan, och det går kanaler från med in bakom. Jag antar att antingen är tanken att luft ska komma in där och förvärmas för bättre förbränning, eller att det borde finnas luftintag någonstans, som passerar kanalerna på vägen ut och sprider värmen i rummet. Men dessa var kalla. Och jag märkte inget luftintag heller.

Jag antar att en Cronspis inte ska monteras på detta sätt i en öppen spis? Kan inte påstå att jag tyckte den gav särskilt mkt värme. Men eldar man en dag så blir kanske tegelstenarna den är inmurad i varma och håller värmen. (mass heater).

Nått bra inspel ngn?

Mitt i livet och med siktet inställt på att bygga upp mitt lilla pörte som ligger off-grid för att när barnen lämnat boet flytta dit på heltid.

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Hur fungerar denna Cronspis?
« Svar #1 skrivet: 20 mar-25 kl 10:06 »
Det är svårt att se hur det egentligen ser ut. Har du lust att ta ett kort på ett längre avstånd? Så det går att få en bättre överblick. Så tror jag nog här finns någon som kan hjälpa dej.
kretslopp

Anders G.

• -
SV: Hur fungerar denna Cronspis?
« Svar #2 skrivet: 21 mar-25 kl 15:39 »
Det där är ingen Cronspis, det är en insats till en Cronspis (som i sin tur är en typ av prefabricerad gammal kakelugn).

Dela detta:

* Inloggade just nu

685 gäster, 6 användare (2 dolda)
skogaliten, Alexn72, Lasse-hatten, dreadspice1

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser