Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne: Närke Höns och ankor  (läst 156 gånger)

Glömske

• En fot framför den andra.
    • Närke
Närke Höns och ankor
« skrivet: 28 jan-25 kl 22:08 »
Finns det någon i Närke trakten som har höns eller ankor till salu? Söker inte märkesvaror, men handlar gärna av någon som minns vad sunt förnuft va för något. :D

Har du friska höns eller ankor ?

Glömske

• Närke
SV: Höns och ankor
« Svar #1 skrivet: 10 feb-25 kl 22:40 »
Nå.. glöm alla mina krav då och läs bara översta raden.

Höns? Ankor?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 11 feb-25 kl 11:19 »
Kul annons ;D

Att du inte fått något napp beror nog på att de flesta väntar med att kläcka till dess det blir varmare. Kanske någon har kontakt med hönseri i din närhet som skall byta ut sina äggslavar? De brukar bli fina höns när de får ett lugnare liv.

Glömske

• Närke
« Svar #3 skrivet: 11 feb-25 kl 12:34 »
Livet är kort så lite pik o skoj går åt  ;)

Ja, så kan det ju vara.. du menar alltså att dem inte bara uppenbarar sig när jag börjar tänka att det börjar bli dags igen.. ;D

Jo såna hönslängor har vi en hel drös med här och har provat både kycklingar och halvnakna hönor, upplever dem dock inte som speciellt friska/tåliga av sig. Men tack för tipset.

Men låt säga att om man ämnar kläcka kycklingar till våren och hänger till i Närketrakten / norra Östergötland så är man välkommen att hojta till även om man inget kan lova.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: Igår kl. 00:15 »
Har du funderat på någon speciell höna? Det kanske finns någon som har något intressant på gång nära dig. En del kläcker mycket i maskin medan andra låter hönorna fixa det där själva. Vi har inte någon större fart på hönsen det här året (faktiskt så få att vi borde kläcka lite), men frun har kontakt med en kille som kläcker rätt mycket i maskin i närheten av Mantorp. Hittar du inget närmre så kan jag klämma henne på ett telefonnummer.

Undrar om inte frun fick tag på ägg via tidningen hönsagillet när hon skulle ha grönvärpare... Men det borde räcka med att hojta till här tycker man.

Glömske

• Närke
« Svar #5 skrivet: Igår kl. 08:08 »
Har tittat lite på svart höns men egentligen är jag öppen för vilken tålig, lagom ruv villig och gärna "rovsmart" ras som möjligt, likså blandras. Har själv kläckt en del i maskin men maskinkläckta brukar inte klara sig länge här tyvärr. Bor i en skogsglänta, ett med naturen så därav "rovsmart".

Ja, något dyker ju upp vad det lider, tack för tankarna och hör du något som passar in vet du ju var jag finns  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

562 gäster, 2 användare
OlleiBorgs, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser