Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur vänja kycklingar vid ny bostad? Tips tack :)  (läst 2017 gånger)

Nataks

• Övriga världen
Hur vänja kycklingar vid ny bostad? Tips tack :)
« skrivet: 28 jul-24 kl 15:54 »
Kycklingarna är kläckta i äggkläckningsmaskin.
Det är åtta stycken och dom bor inomhus.
Jag har nu köpt en stor hönsholk som säjs vara Ok av jordbruksverket.
Den ska ställas in i en hönsgård med presenningstak som regnskydd.
Hönsgården ska säkras extra med att runt hönsgården så ska jag lägga ned putsnät så det inte ska gå att gräva sig in.

Nu till min undran.
När allt är klart och uppsatt släpper jag in kycklingarna i nya sovholken först och sen släpper ut dom därifrån efter 2-3 timmar eller längre tid?
Jag har tre vuxna gamla hönor och en tupp i hönsgård intill.
De kan se och höra varandra och jag har inte könsbestämt kycklingarna. Sen ska jag släppa ihop hönkycklingarna med de tre vuxna.

Vet inte hur jag ska bli av med tuppkycklingarna men det får lösa sig, ge bort mm

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Hur vänja kycklingar vid ny bostad? Tips tack :)
« Svar #1 skrivet: 28 jul-24 kl 16:00 »
Du släpper in dem i nya huset när det blivit nattamörkt, då är de mycket lugnare. Sedan öppnar du luckan och släpper ut dem i nya utegården på morgonen!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Nataks

• Övriga världen
SV: Hur vänja kycklingar vid ny bostad? Tips tack :)
« Svar #2 skrivet: 28 jul-24 kl 17:16 »
Tack Skräptanten :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

660 gäster, 2 användare
skräptanten, Fresia Björcke

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser