Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Brunnslock till grävd brunn med pump  (läst 1974 gånger)

Sam Lind

• Västergötland
Brunnslock till grävd brunn med pump
« skrivet: 23 jun-24 kl 15:11 »
Nu kanske jag gör det svårare än det är... men vad har ni för lock till era vattenbrunnar?

Jag har en grävd brunn med väggar av cementringar. Det finns varken lock eller pump. Nu vill jag sätta dit båda två. Handpump är inte svårt att få tag på, men cementlock med hål för pump kostar uppemot 5.500 inklusive frakt!

- Har ni cementlock på era dricksvatten-brunnar, eller något annat?
- Har ni luftningshål (utöver hålet för pumpen)?
- Har ni någon annan lösning som blir tät?

Tack på förhand!

torbjorn

• Medelpad
SV: Brunnslock till grävd brunn med pump
« Svar #1 skrivet: 23 jun-24 kl 15:53 »
Det borde gå att få tag på cementlock billigare om man söker lite grundligare. Det finns ju t ex många lokala cementgjuterier som framför allt gör trekammarbrunnar mm, och som mycket väl kan tänkas ha sådant i sortimentet. Men sådana firmor har knappast någon webshop utan man får fråga sig fram och ringa runt för att hitta dem. Ofta rör det sig om t ex ett åkeri eller större lantbruk som har cementgjuteriet som bisyssla.

Det förekommer också att man gjuter brunnslock själv efter behov, det är inte svårare än att vilken händig person som helst klarar att snickra ihop en form, blanda cement och gjuta.

Jag har en grävd dricksvattenbrunn med cementlock, det har använts en elektrisk dränkpump i den brunnen. Locket är uppenbarligen fabrikstillverkat och försett med två galvade 3/4" rör med 180° böjar för luftning. Den brunnen är dock inte i bruk längre utan ersatt med en borrad brunn.

Studera gärna https://www.ekeving.se/hi/SJdok/ba/Brunnar_1946.pdf , som det har länkats till även i tidigare trådar.  Sgu och Livsmedelsverket har också en del goda råd, se https://www.sgu.se/grundvatten/brunnar-och-dricksvatten/ och länkarna som finns där.

ärt

• Halland
    • www.lillanabben.se
« Svar #2 skrivet: 23 jun-24 kl 17:14 »

Det förekommer också att man gjuter brunnslock själv efter behov, det är inte svårare än att vilken händig person som helst klarar att snickra ihop en form, blanda cement och gjuta.

Hitta ett gamalt vagnshjul, hästräfsa... och ha till gjutform...
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Sam Lind

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 29 jun-24 kl 14:26 »
Det borde gå att få tag på cementlock billigare om ...

Stort tack Torbjörn!

Dela detta:

* Inloggade just nu

453 gäster, 1 användare
tuslus

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser