Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Johannesört utvinning  (läst 4424 gånger)

ojkooj

• 2 Brahma
    • -
Johannesört utvinning
« skrivet: 27 nov-24 kl 13:33 »
Hej!

Jag tog blommor och lät dem färga olja röd i solsken. Stjälkarna ligger  kvar och har torkat. Kan jag utvinna verksam substans även ur dem? På samma sätt?

Kan man strunta i solen?

Mvh

torbjorn

• Medelpad
SV: Johannesört utvinning
« Svar #1 skrivet: 27 nov-24 kl 22:23 »
Jag vill minnas att det bara är blommorna som innehåller de aktiva beståndsdelarna.  Matts Bergmark har skrivit om saken i någon av sina böcker, troligen "Vallört och vitlök".

von tratt

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 27 nov-24 kl 23:21 »
Hyperforin kan du nog inte utvinna på det viset. Både hyperforin och hypericin verkar vara mest koncentrerat i blommorna, men finns även i bladen. Övriga växtdelar tycks efter min hastiga undersökning inte vara meningsfulla att använda. Vallört och vitlök är en gammal bok, måhända för gammal.

Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 29 nov-24 kl 16:33 »
Verkar vara 100% sprit som är det trevligaste att använda.

Dela detta:

* Inloggade just nu

387 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser