Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frukt-träd och liknande på Lidl  (läst 1866 gånger)

Radar

• Jämtland
SV: Frukt-träd och liknande på Lidl
« Svar #40 skrivet: 29 mar-23 kl 22:40 »
I det här fallet är det först och främst fruktträden jag bråkat om.
Jag gissar att det är samma pris på Lidls butiker i södra Sverige. De som handlar där får också vad de betalar för, med den skillnaden att där kan nog träden överleva och ge frukt.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Radar

• Jämtland
« Svar #41 skrivet: 25 maj-23 kl 16:48 »
 Nästa vecka tar tydligen Lidl in fruktträd i sortimentet igen. Lika knapphändig information nu också.
Jag har lärt mig min läxa och tänker inte köpa något utan att veta vad det är.  >:(
Någon nämnde tidigare "lockvaror". Eftersom träden inte lockar mig får de heller inte sälja något annat till mig.
Jag tänker inte göra av med bränsle för ca 140 kr för att kanske få reda på att de inte inte är härdiga här.

Radar

• Jämtland
« Svar #42 skrivet: 30 maj-23 kl 22:29 »
Jag skrev och frågade vilken sorts fruktträd det var och om de var lämpade i Jämtland. Länkade till aktuell vara.
Som svar på det fick jag detta:
Citera
Vi har tagit del av ditt ärende men behöver kompletterande information för att kunna se över detta

- En skärmbild på trädet (pga säkerhetsskäl öppnar vi ej länkar)
Jag tog ingen skärmbild, utan kopierade bilden från deras hemsida och skickade in.
Det resulterade i ett ganska skrattretande svar.
Citera
Av att se på bilderna på dessa fruktträden så är det gröna äpplen, päron, körsbär och röda äpplen. Hoppas detta svar var till hjälp. Har du fler frågor är du välkommen att återkomma i vändande mail.
Min nästa fråga blev då:
"Färgen på frukterna säger inget om de är härdiga och kan ge frukt i Jämtlands klimat.
Vilka svenska växtzoner är de lämpade för?
"

De har även något de kallar "Balkonggrönsaker".
Jag tyckte det här var lite skoj, så nu har jag skrivit dit och undrar vad det är.
Det lär väl komma följdfrågor från mig om dem.

Vasa

• -
« Svar #43 skrivet: 31 maj-23 kl 10:19 »
Hmm.. svaren du har fått låter som en maskin som hade svarat eller gissningsvis en människa som hade blivit en maskin! Endel sådana människor har jag stött på sistone faktiskt. Nu lever vi ett samhälle där vi ibland inte vet om man ska skratta eller gråta..

Radar

• Jämtland
« Svar #44 skrivet: 31 maj-23 kl 11:20 »
Det är kanske så att hissen inte går ända upp till Kundcenter, därför måste de anlita någon AI chatrobot.

Min nästa fråga dit kommer att handla om den här varan:
8/6 - 11/6
Grönsaksplantor
    • Höjd 28 cm / Ø 12 cm

Radar

• Jämtland
« Svar #45 skrivet: 31 maj-23 kl 11:40 »
Angående Balkonggrönsakerna blev svaret som väntat:
Citera
Av bilderna du bifogar så finns det en bild av vilka grönsaker detta är som man kan plantera på sin balkong. Som du finner på bilden så är detta Chili, paprika och tomat.
Följdfrågan blir då:
"Är det höga eller låga tomatplantor, busktomater, körsbärstomater eller vad är det?

Tångräkan

• Åland
« Svar #46 skrivet: 31 maj-23 kl 17:33 »
Även om jag måste beundra din ihärdighet och din känsla för humor kan jag inte låta bli att undra om du (och alla andra som ev. köper växter på nämnda firma) skulle gynnas bättre av att du satte samma tid på att ge dem lite fakta om odling, om att växter av samma art finns i olika sorter och att sortnamn samt rekommenderad odlingszon är det viktigaste att känna till om man vill lyckas med sin odling. Du behöver säkert förklara det här med härdighet och olika växters växtkrav också.

Det du gör nu är kul för oss som fattar grejen men det kommer knappast att "landa i god jord" eller göra nämnda firmas kundtjänst välvillig till odlingsrelaterade frågor i framtiden. Bara en fundering.  ::)
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Radar

• Jämtland
« Svar #47 skrivet: 31 maj-23 kl 18:04 »
Nu blev det tydligen för svårt för chattroboten. Den känner kanske inte till att det finns olika tomater.
Citera
Gällande din fråga om Balkonggrönsaker, så har vi vidarebefordrat denna fråga till vår kvalitetsav-delning som kommer återkoppla till dig med svar.

Jag tycker inte det är min sak att utbilda en affärskedja om vad de säljer. Sådana självklarheter som odlingszoner och att det finns olika sorter av samma art tycker man att den Lidl köper sina växter av borde känna till.
Om informationen finns på varan behöver jag inte ställa petiga frågor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

298 gäster, 4 användare (1 dolda)
Tur-Johan, ärt, DennisCA

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser