Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vinterutfodring av duo  (läst 1831 gånger)

I.Assem

  • Inlägg: 4
Vinterutfodring av duo
« skrivet: 14 nov-22 kl 13:13 »
Hej alla! Är en ganska ung nybörjare som har fått två får av en släkting på prov. Har fixat både permanent hage och boende till vintern, men jag är fortfarande lite osäker angående vinterutfodringen som kommer nu. Jag har två tackor av rasen gotlandsfår, en är lite äldre och en yngre, och ingen ska ha lamm.

Just nu ger jag dem en ikeapåse med silage varje kväll men jag är lite osäker om det räcker. Just nu köper jag av en vän som också har gotlandsfår, jag cyklar ca 15 minuter för att hämta en påse och sedan åker hem.
Räcker det jag ger dem? Skulle det vara bättre med två påsar? Jag är här för att lära mig så all fakta och kunskap är uppskattat.  :D o:)

esten

  • Inlägg: 2314
    • -
SV: Vinterutfodring av duo
« Svar #1 skrivet: 14 nov-22 kl 13:48 »
Fri tillgång. Dvs fodret får inte ta slut innan du lägger fram nytt. Känn på hullet då och då. Får ratar det de inte tycker om så kontrollera hur mycket de drar ut och trampar ner. Det kan se ut som om de har mycket foder kvar men äter det eller används det att ligga på?
Hullet är det säkraste sättet för dig att känna om de får tillräckligt eller ej.
En väl packad ikea kasse brukar ligga på 5 kg och det tycker jag låter lite för två får.

I.Assem

  • Inlägg: 4
SV: Vinterutfodring av duo
« Svar #2 skrivet: 14 nov-22 kl 15:28 »
Fri tillgång. Dvs fodret får inte ta slut innan du lägger fram nytt. Känn på hullet då och då. Får ratar det de inte tycker om så kontrollera hur mycket de drar ut och trampar ner. Det kan se ut som om de har mycket foder kvar men äter det eller används det att ligga på?
Hullet är det säkraste sättet för dig att känna om de får tillräckligt eller ej.
En väl packad ikea kasse brukar ligga på 5 kg och det tycker jag låter lite för två får.
Vad skulle vara smidigast då? Eftersom jag bara har två stycken skulle en hel bal hinna bli dålig tänker jag. Vi tänkte skaffa en bigbag så vi kunde ta med mer

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Vinterutfodring av duo
« Svar #3 skrivet: 14 nov-22 kl 16:37 »
Har du möjlighet att köpa hem foder i småbal? Så slipper du cykla varenda dag. Antingen hö eller hösilage. Som esten skriver mår får bäst av fri tillgång och så vill de ha fint hö med korta, tunna strån. Det grova ratar de så det som lämnas kan användas till strö. När det blir kallt går det åt mer foder.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Vinterutfodring av duo
« Svar #4 skrivet: 14 nov-22 kl 22:22 »
Eftersom du ger dem ensilage så är det bra om du fortsätter ta hem foder rätt tätt, ensilaget blir dåligt rätt fort. Men vore jag i din situation skulle jag nog fixa en stadig, större bag så det räckte att åka varannan dag. Och se till att de inte spiller så mycket från foderbordet, ensilage duger inte som strö. Inte heller är det kul att cykla efter mer för att de drar ut det.

Cykelkärra är bra. Här har vi använt ett barnvagnsunderrede med en korg på, kopplad efter cykeln. Smidigt när man stödfodrar en liten grupp en bit bort och man inte vill starta bil eller traktor för 10-20kg foder.

Och fri tillgång är bra, i alla fall till dess du lär dig hur mycket de äter. De säger också till om du ger dem för lite, men du måste vänja dig vid dem.

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 279
    • Dalarna
SV: Vinterutfodring av duo
« Svar #5 skrivet: 15 nov-22 kl 08:35 »
Hullet är bästa värdemätaren. Benutskotten ska nätt och jämt kännas uppe på ryggen. Försvinner de är de för feta och känns de mycket tydligt behövs mera mat.
Får är luriga eftersom det inte syns om de är magra på grund av ullen.
Under kalla perioder krävs mera energi så då ökas fodergivan. Foder har också olika mängd smältbart råprotein beroende på skördetid och växtart.
Får vill ha magert hö som innehåller många olika örter. Grovt timotejhö brukar de bara dra ner och rata.
Jag rekommenderar att du tar en cykeltur till närmaste bibliotek och lånar Erik Sjödins bok Får. Där hittar du allt du behöver veta - och lite till.

I.Assem

  • Inlägg: 4
SV: Vinterutfodring av duo
« Svar #6 skrivet: 15 nov-22 kl 19:26 »
Har du möjlighet att köpa hem foder i småbal? Så slipper du cykla varenda dag. Antingen hö eller hösilage. Som esten skriver mår får bäst av fri tillgång och så vill de ha fint hö med korta, tunna strån. Det grova ratar de så det som lämnas kan användas till strö. När det blir kallt går det åt mer foder.
ja jag har tittat runt online angående folk som säljer småbalar, tyvärr är det oftast väldigt långt borta  :-\

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 279
    • Dalarna
SV: Vinterutfodring av duo
« Svar #7 skrivet: 16 nov-22 kl 10:39 »
Försök få till en lösning (innan vintern för då är cykel-vädret inte alltid så bra) så du kan ta hem större mängder från din vän.
Kanske en lada på hjul i form av en gammal hästtransport eller liknande. Det kan vara skönt att ha ett par veckors förbrukning hemma.
Passa på att hinkträna dem. Köp en säck fårpellets eller kornkross. Ge dem en näve i en hink en gång om dagen. Då blir de enklare att fånga in/flytta.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Vinterutfodring av duo
« Svar #8 skrivet: 16 nov-22 kl 11:05 »
Tänk bara på att om du tar hem ensilage för mer än 2-3 dagar så behöver du sprida ut det luftigt och vända på det ibland så det inte blir dåligt. Öser du in ensilage i en hästbusa och har att ta ifrån, så lär det vara mögligt efter några dagar. Fungerar dock rätt bra om det är tillräckligt många minusgrader.

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 279
    • Dalarna
SV: Vinterutfodring av duo
« Svar #9 skrivet: 17 nov-22 kl 10:40 »
Det stod silage. Det är en mycket torrare produkt än ensilage.
Naturligtvis måste man passa sig för mögel och varmgång om det är fuktigt ensilage.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Vinterutfodring av duo
« Svar #10 skrivet: 19 nov-22 kl 15:17 »
Ok, är det ett vedertaget namn på hösilage? Silage är för mig det engelska ordet för ensilage, och ensilage kan ju vara allt från nästan torrt till dyngsurt.

Nåja, så fort det som plastats in och ensilerats så är det känsligt när man öppnat balen.

 

I.Assem

  • Inlägg: 4
SV: Vinterutfodring av duo
« Svar #11 skrivet: 01 dec-22 kl 00:45 »
Försök få till en lösning (innan vintern för då är cykel-vädret inte alltid så bra) så du kan ta hem större mängder från din vän.
Kanske en lada på hjul i form av en gammal hästtransport eller liknande. Det kan vara skönt att ha ett par veckors förbrukning hemma.
Passa på att hinkträna dem. Köp en säck fårpellets eller kornkross. Ge dem en näve i en hink en gång om dagen. Då blir de enklare att fånga in/flytta.
jag har fixat en 1m³ bigbag som jag fyller för en vecka varje helg, det har funkat väldigt smidigt så här långt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

366 gäster, 3 användare
xaelanar, Stengrim, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser