Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Made in China är skrot,Tips på bra märken ?  (läst 32821 gånger)

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
Re:Made in China är skrot,Tips på bra märken ?
« Svar #40 skrivet: 14 jul-07 kl 00:46 »
Är jag ett undantag på detta forum????
Jag köper Bosch blå, Metabo, Huskvara, Stihl mm. Har aldrig köpt ett elverktyg på Rusta, Biltema, Clas Ohlson eller likande ställe. På Rusta så har jag inte ens köpt en mejsel.

Nu köper jag sällan verktyg. Men högen ökar så sakta. Senast jag slängde ett elverktyg var en Bosch grön. Det var i mitten av 80 talet. Alla andra elverktyg är fortfarande hela.  

Anders E

  • Inlägg: 356
    • -
    • Ljusvision
Re:Made in China är skrot,Tips på bra märken ?
« Svar #41 skrivet: 26 jul-07 kl 17:02 »
Citera
Biltemas elhyvel har fått ett glimramde testomdöme i funktion. Kom 2:a i test efter en Metabomaskin (2400:-) Biltemas kostar 249 pix. (enligt tidningen " Gör det själv")

Köpte just en budgetelhyvel en gång som fått fina testresultat. Problemet var bara det att just det exemplaret de testade var bra. Min hyvlade snett och några inställningsmöjligheter finns inte. Det blev inte ett helt misslyckat köp för den duger gott till att grovhyvla saker med när man inte är så rädd om verktyget. Jag tror att av de billigare elverktygen är 9 av 10 måndagsexemplar men ett och annat undantag finns naturligtvis. Säkerheten brukar ochså vara sämre på de billigare verktygen med stela kablar och veka klingaxlar m.m.

Köpte nyligen en FESTtool överhandfräs och vet att den kommer att hålla mitt liv ut och det är också en härlig känsla.

Pirum

  • Inlägg: 734
    • -
Re:Made in China är skrot,Tips på bra märken ?
« Svar #42 skrivet: 29 jul-07 kl 21:51 »
Hm, ja, man måste ju försöka köpa efter både plånbok och användningsområde. Men det allra billigaste är oftast för dåligt. Och det allra dyraste är - för dyrt. En släkting och jag sågade ner en gammal oljetank förra veckan, med 'tigersåg'. Tanken var stor, plåten 3 och 4mm, och skulle ut genom en vanlig dörr, så det blev många bitar. En lånad grön Bosch visade sig vara lagom, däremot kan man aldrig få för många sågblad till en sådan maskin...

Jag har sett att exempelvis Rusta säljer DeWalt-borrmaskiner (sladdlösa alltså) för under tusenlappen. Ett intryck jag har av dessa är att de inte alls har samma gedigna känsla som de DeWalt jag själv jobbade med för några år sedan som installerare av diverse utrustning i villor. Har även sett en del andra "proffsmärken" komma ut med anmärkningsvärt billiga skruvdragare etc. Har de vandrat ut från proffsmarknaden för att slå sig in på konsumentmarknaden? Med samma, eller lägre, kvalitet?

Tillägg : Det tycks för övrigt bli allt vanligare att 'kända' märken sätter sitt namn på produkter de inte själva tillverkat.  Bahco säljer exempelvis ett "multiverktyg" på Överskottsbolaget för 89kr, tång, kniv, allt i ett. Men det är tydligen gjort i en källare nånstans i Asien och håller inte alls Bahco-kvalitet. Jag har en spärrskruvmejsel med hel låda bits från Black&Decker, som också har högst tveksam kvalitet - även om det är bättre än rent skräp. Ok, Black&Decker har inte varit ett prestigemärke på senare tid (och de äger väl DeWalt som är deras proffsmärke?), men jag tycker det är ett problem att företag inte själva tillverkar sina produkter. Ok, det är ju vanligt att lägga ut produktion på underleverantörer etc, men här handlar det bara om att de köper en redan färdig billigprodukt och sätter sin egen logga på.
« Senast ändrad: 29 jul-07 kl 21:58 av Pirum »

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
Re:Made in China är skrot,Tips på bra märken ?
« Svar #43 skrivet: 29 jul-07 kl 23:34 »
Tillägg : Det tycks för övrigt bli allt vanligare att 'kända' märken sätter sitt namn på produkter de inte själva tillverkat.  Bahco säljer exempelvis ett "multiverktyg" på Överskottsbolaget för 89kr, tång, kniv, allt i ett. Men det är tydligen gjort i en källare nånstans i Asien och håller inte alls Bahco-kvalitet. Jag har en spärrskruvmejsel med hel låda bits från Black&Decker, som också har högst tveksam kvalitet - även om det är bättre än rent skräp. Ok, Black&Decker har inte varit ett prestigemärke på senare tid (och de äger väl DeWalt som är deras proffsmärke?), men jag tycker det är ett problem att företag inte själva tillverkar sina produkter. Ok, det är ju vanligt att lägga ut produktion på underleverantörer etc, men här handlar det bara om att de köper en redan färdig billigprodukt och sätter sin egen logga på.

Halaj!

Jo, jag har också hört åsikter om B&D:s uppköp av DeWalt.
Många anser att B&D håller på att dra med sig DeWalt in i lågpristräsket.
Man kan ju misstänka att de smyger in sina billiga skitdelar i de dyrare DeWaltarna.
plastdrev och lager istället för bronsdito. Allt naturgummi försvinner och ersätts med någon billig elastomer som inte är oljebeständig. Osv.

Bacho.
Jag har några filar ur Bachos ergo-serie. En fil blev slö så jag hystade den och handlade en ny, likadan. Efter att bara använt den ett par gången blev den också slö! Och jag använde den inte fel.
Skitkvalite!!
Ack, vart är världen på väg?

//T

Anders E

  • Inlägg: 356
    • -
    • Ljusvision
Re:Made in China är skrot,Tips på bra märken ?
« Svar #44 skrivet: 29 jul-07 kl 23:34 »
Dewalts proffsdragare har en batterikapacitet på 3.0 Ah och man får med två batterier när man köper en skruvdarare. Vet att de börjat sälja en "amatör"- masin med betydligt klenare batterier, detta behöver dock inte betyda att dessa inte är ett bra köp då Dewalt är bra på att tillverka just skruvdragare och tekniken från proffsmaskinerna smittar säkert av sig till deras budgetsortiment.

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Made in China är skrot,Tips på bra märken ?
« Svar #45 skrivet: 30 jul-07 kl 00:12 »
Jag har också lagt märke till att det numera finns "Hultafors"-spett made in China på ÖB bredvid de vanliga "noname"-spetten made in China. Skillnaden tycks begränsa sig till färg och pris.

Värsta skräckexemplet på hur ett en gång i tiden respekterat märke sitter på vad skit som helst tycker jag är Stanley.

Pirum

  • Inlägg: 734
    • -
Re:Made in China är skrot,Tips på bra märken ?
« Svar #46 skrivet: 30 jul-07 kl 17:35 »
Angående DeWalt; de har också en billig vinkelslip som säljs på Rusta. Tror den kostade ca 600. Den är säkert inte lika bra som rena proffsgrejerna, men hade jag varit på jakt på vinkelslip hade jag studerat den noga.

Hultafors : det är synd när företag med ortsnamn börjar få tillverkat grejer åt sig i Tjotahejti. Har Hultafors en egen fabrik i Långtbortistan, så visst. Men alltför ofta verkar moderna företag köpa in billigt skräp och sen sätta dit sin logga på den.
Ser jag frasen "Tillverkat för *****" på en produkt drar jag öronen åt mig. Vill hellre se "Tillverkat AV *****". Tycker det är halvt lurendrejeri att med svenska produktnamn få produkten att låta närtillverkad och proffsig. Överskottsbolaget säljer exempelvis billig-tillverkade 'moraknivar' av erbarmlig kvalitet, men de har ett svenskt namn.

Bachos filar, under märket Öbergs, tillverkas sen många år i Portugal. Behöver väl inte vara dåligt, men "Öbergs" har inte längre ett skvatt med Öbergs att göra. Det är bara en label. Vi har flera gamla riktiga Öbergs och de håller god kvalitet tycker jag. Moderna filar borde inte vara sämre, men fan vet, ger mig den på att moderna Bahco-skruvmejslar är sämre än Ergo-mejslarna från 80-talet...

En sak jag stör mig på är att proffsgrejerna börjar få så extrem design. Som om de vore "top of the line" av konsumentprodukterna. Visst, design är viktigt, och företag som Bosch och Bahco har förstått det länge, men en borrmaskin behöver inte se ut som om den var från en annan planet.

Gediget :


Nu börjar det bli löjligt :


Ok, det kanske inte var värsta exemplet, vill minnas att ha sett några hemska Panasonic, och Black&Decker (men den är ju då riktad
till hemanvändarna).
« Senast ändrad: 30 jul-07 kl 17:36 av Pirum »

Anders E

  • Inlägg: 356
    • -
    • Ljusvision
Re:Made in China är skrot,Tips på bra märken ?
« Svar #47 skrivet: 30 jul-07 kl 21:00 »
Undrar hur den "skruvdragaren" ser ut efter några års andvändning. Såg ut att vara massor med kostiga vrår som skiten kan fastna i. Bra design på verktyg tycker jag är balans, andvändarvänlighet och slitagetålighet.
Har en bekant som blir förtvivlad när de ändrar i färgmodet på verktyg för det inte ser bra ut i hans vekstad då. Snacka om I-landsproblem.

Citera
Angående DeWalt; de har också en billig vinkelslip som säljs på Rusta. Tror den kostade ca 600. Den är säkert inte lika bra som rena proffsgrejerna, men hade jag varit på jakt på vinkelslip hade jag studerat den noga.

Undrar om det var den som följde med på köpet när man köpte deras skruvdragare i en kampanj för ett par år sen, den vill jag minnas var helt OK.
« Senast ändrad: 30 jul-07 kl 21:04 av Anders E »

Nypålandet

  • Inlägg: 2632
Re:Made in China är skrot,Tips på bra märken ?
« Svar #48 skrivet: 08 aug-07 kl 23:46 »
Utan att ha orkat läsa hela tråden vill jag iaf passa på att påpeka att man ska fundera på hur mycket & till vad man ska använda verktyget.

Jag köpte en mögskruvdragare fär en dryg hundralapp från Bauhaus för att dra lite trallskruv (det blev styvt 2000 sådana samt ett gediget antal väldimensionerade franska träskruv samy lite borrande i betingtaktegel & reglar) & det var ju inga problem. Jag fick med en del "bonusjobb" på köpet men nu är batteriet trött (fast dragaren fungerar iövrigt klanderfritt). Detta tycker jag är ett kap & ser ingen anledning att lägga ner en 1000-lapp eller mer för detta.

Sedan har jag köpt lite "finare" verktyg som havererat i ett nafs & detta efter längre tid men med färre brukstimmar & detta är ett antikap (garantin är väck).

Så, lite reflektion kan nog dras från ovanstående hoppas jag!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

485 gäster, 3 användare (1 dolda)
TW, Majchristine

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser