Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Honung som jäser...  (läst 1757 gånger)

Torkel

  • Inlägg: 256
    • Uppland
Honung som jäser...
« skrivet: 11 jan-22 kl 23:56 »
Hur bär man sig åt vid slungningen, för att tillse så att honungen håller sig under de magiska 19 %?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Honung som jäser...
« Svar #1 skrivet: 12 jan-22 kl 14:51 »
Man håller luftfuktigheten i livsmedelslokalen lägre än 55%. En enkel luftavfuktare som startas något dygn innan första användning funkar finfint.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

 

Torkel

  • Inlägg: 256
    • Uppland
SV: Honung som jäser...
« Svar #2 skrivet: 15 jan-22 kl 10:28 »
Man håller luftfuktigheten i livsmedelslokalen lägre än 55%. En enkel luftavfuktare som startas något dygn innan första användning funkar finfint.
Ok, men hur säkerställer man att honungen verkligen avfuktas? Hur länge måste honungen vara i den låga luftfuktigheten och i vilken form ska man ha den (som oslungade ramar eller som flytande honung)?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Honung som jäser...
« Svar #3 skrivet: 15 jan-22 kl 16:20 »
Ok, men hur säkerställer man att honungen verkligen avfuktas? Hur länge måste honungen vara i den låga luftfuktigheten och i vilken form ska man ha den (som oslungade ramar eller som flytande honung)?

Honung avfuktas i bikupan. När den skördas och tas till slungrummet är den tillräckligt torr. Således behöver man enbart säkerställa att honungen inte kan ta upp ny fukt i slungrummet.

Är honungen inte honung vid skördetillfället så förefaller det vara biodlaren som behöver spärras in på torken....
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Torkel

  • Inlägg: 256
    • Uppland
SV: Honung som jäser...
« Svar #4 skrivet: 16 jan-22 kl 13:49 »
Honung avfuktas i bikupan. När den skördas och tas till slungrummet är den tillräckligt torr. Således behöver man enbart säkerställa att honungen inte kan ta upp ny fukt i slungrummet.

Är honungen inte honung vid skördetillfället så förefaller det vara biodlaren som behöver spärras in på torken....

Jag är nykterist och fick ett antal jästa honungsburkar lik förb... Så ok, de kan ha sugit fukt vid hanteringen då jag slungade i köket. Fick dock tips av en äldre biodlare, om att jag borde ha skattat på förmiddagen, innan de börjar draget för dagen, men är detta kanske onödigt om man har ett avfuktat slungrum?

addebadde

  • Inlägg: 263
    • Västergötland
SV: Honung som jäser...
« Svar #5 skrivet: 16 jan-22 kl 20:46 »
Avfuktare är nog bra, jag har det också men det ska till en väldigt fuktig lokal för att honung ska ta till sig mer fukt under slungning. Och inomhus är det sällan så fuktigt, så det är nog mer troligt att det är omogen honung i detta fallet (som i de flesta fall när honung jäser).
Att skatta på fm innebär väl bara att man undviker att skatta honung som är indragen samma dag. Men den ska ju inte skattas ändå.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Honung som jäser...
« Svar #6 skrivet: 17 jan-22 kl 11:40 »
Jag är nykterist och fick ett antal jästa honungsburkar lik förb... Så ok, de kan ha sugit fukt vid hanteringen då jag slungade i köket. Fick dock tips av en äldre biodlare, om att jag borde ha skattat på förmiddagen, innan de börjar draget för dagen, men är detta kanske onödigt om man har ett avfuktat slungrum?

Jag gjorde, som med det mesta inom biodling, ett försök för ett tjugotal år sedan med skattning under kraftigt drag.

Hälften av samhällena skattades ett antal gånger mellan kl 05-10 på dagen, och resten under eftermiddagar/kvällar. Resultatet efter slungning var en genomsnittlig skillnad på 1,5 % vattenhalt i de olika kärlen, mellan morgon och eftermiddagsskattning. Observera att detta gällde under pågående kraftigt drag - så större skillnad än så bör det aldrig bli.

Slutsatsen borde vara att skatta när bina jobbat med avfuktning hela natten, och innan det vräker in blöt nektar igen. Lyckligtvis börjar jag oftast arbetet ute i bigårdarna runt kl 05-06 ändå sommartid. När middagsvärmen sätter in håller jag mig nämligen med andra sysslor för att slippa den varmaste arbetsmiljön.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Ricbot

  • Inlägg: 24
    • Uppland
SV: Honung som jäser...
« Svar #7 skrivet: 10 apr-22 kl 02:30 »
Jäst honung får man om man har med pollen i honungen, mängder av jäst där. Värms honung med pollen dvs jäst upp till kanske 20+ grader några dagar så jäser det dvs blir alkohol.
Jäst och alkohols fiende är värme, jäst dör nog vid under 100 grader omedelbart men alkohol sänks 1-2% per minut vid 100 grader.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

744 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser