Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stängsel fråga...  (läst 21322 gånger)

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Stängsel fråga...
« Svar #40 skrivet: 20 maj-13 kl 07:32 »
Vet inte om detta gäller även på utsidan om ett stängsel, men ska en kombinera eltråd med exempelvis fårnät, och en har eltråden på "getsidan" om stängslet ska tråden sitta på distansisolatorer. Det ska vara minst 15 cm avstånd mellan fårnätet och eltråden.
Det är att rekommendera att ha en låg eltråd både på insidan (för att hindra killingarna från att krypa genom nätet) och du har redan tänkt dig att ha en låg eltråd på utsidan för att skrämma rovdjur. För egen del stängslar jag inte mot rovdjur, men var och en gör som di själva vill. Jag skyddar småkillingarna på andra sätt.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Eva o Getterna

  • Inlägg: 441
    • Uppland
SV: Stängsel fråga...
« Svar #41 skrivet: 20 maj-13 kl 11:57 »
Har el nere på innsidan som jag har på när jag har små rymmare. Den sitter på distanser. Då tar elen innan de hinner sticka ut huvudet. Men min mardröm är att de tar sej ur hagen och försöker ta sej in och får panik när de i panik fastnar.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

OL

  • Inlägg: 53
    • Småland
SV: Stängsel fråga...
« Svar #42 skrivet: 23 maj-13 kl 20:40 »
Aha, så längre avstånd nere för att de inte ska hinna få ut huvudet innan elkyssen kommer... Om en är närvarande i hagen och noterar att alla får en kyss,  skulle en våga lita på att de sedan inte går nära elstängslet? Har haft elen på ett par timmar för ett par dagar sedan men getterna gick aldrig nära. Flasklammet gick emot några gånger och fattade ingenting för att tillslut drabbas av panik för att hon inte förstod varför hon fick en smäll utan att någon annan var i närheten då och då... Behöver justera min lösning med grindar lite, råkade själv få en omgång när en eltråd kom emot nätet på en av grindarna när jag öppnade... Den lilla hagen vi gjort hägnar in gårdsplanen så det är sammanlagt 4 grindar, 2 små och 2 stora som ska ha både nät och el och som ändå behöver vara någorlunda smidiga att öppna. Men jag har nog kommit på hur det ska lösas så nu ska det bara göras också, sen ska vi prova med elen på igen! Men jag måste säga att jag är mindre sugen på att byta de nedre isolatorerna till distans... I den här delen av hagen har vi inte heller satt någon tråd på utsidan, och har en nedre tråden på insidan nära nätet så tror jag inte det behövs ur rovdjurssynpunkt, de får liksom inte igenom hela huvudet ens innan de får en smäll... Så med den låga tråden på vanliga isolatorer skulle en spara både en massa dyra distansisolatorer men bara behöva 2/3 så mycket tråd som med 1 tråd uppe och 2 nere.

Eva o Getterna

  • Inlägg: 441
    • Uppland
SV: Stängsel fråga...
« Svar #43 skrivet: 24 maj-13 kl 07:34 »
Det är ett problem med att elen kommer i intervaller. de kan nosa 3ggr och inget händer sen kabom. Det är nog inte så lätt att fatta hur det hänger ihop på en gång. Mina har i alla fall provat flera gånger.
Det med grindar och el kan innebära att man får prova på in live hur det känns med elstaket. Jag skriker högre än getterna.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Lisa G

  • Inlägg: 1
    • -
Hjälp med hörn
« Svar #44 skrivet: 08 jul-14 kl 10:55 »
Hur gör jag ett stabilt hörn i 90grader som ska hålla fårnät och tråd?

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Stängsel fråga...
« Svar #45 skrivet: 10 jul-14 kl 16:54 »
Efter du slagit ner hörnstolpen slår du ner en stolpe i varje riktning snett ner i marken. Toppen på de två stolparna ska sluta bortanför hörnstolpen nära toppen.
Sedan sågar du av de sneda stolparn i vinkel med hörnstolpen, och en medhjälpare trycker in toppen av stolparna mot hörnstolpen medans du slår i ett par 4" spik för att fästa snedsträvorna i hörnstolpen.
På så vis behöver man inte så långa snedsträvor eller ha så tätt mellan stolparna vid hörn.
Hoppas det går att förstå.

masi

  • Inlägg: 1
    • Skåne
SV: Stängsel fråga...
« Svar #46 skrivet: 03 apr-18 kl 16:39 »
Hej! Jag planerar att skaffa getter och blir inte klok på vilket stängsel vi bör välja. Jag har läst på och sett att Tornado Titan är bästa sorten av fårstängsel för att hålla getter inne men en vän föreslår att jag använder elstängselnät istället. Någon annan sa att det var olagligt eftersom djuren då kan fastna och plågas ihjäl. En annan att de kan hoppa över två meter (!) och då blir ju allt liksom lönlöst  ;D. Någon som kan tipsa om vad de tycker funkar bäst? Vill helst inte ha getterna i odlingarna i sommar men dock gärna att de skall rensa upp lite i skogen åt oss. Tänker att Tornado Titan och bra tryckimpregnerade stolpar tillsammans med en eltråd kanske kan fungera.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Stängsel fråga...
« Svar #47 skrivet: 04 apr-18 kl 09:18 »
Hej! Jag planerar att skaffa getter och blir inte klok på vilket stängsel vi bör välja. Jag har läst på och sett att Tornado Titan är bästa sorten av fårstängsel för att hålla getter inne men en vän föreslår att jag använder elstängselnät istället. Någon annan sa att det var olagligt eftersom djuren då kan fastna och plågas ihjäl. En annan att de kan hoppa över två meter (!) och då blir ju allt liksom lönlöst  ;D. Någon som kan tipsa om vad de tycker funkar bäst? Vill helst inte ha getterna i odlingarna i sommar men dock gärna att de skall rensa upp lite i skogen åt oss. Tänker att Tornado Titan och bra tryckimpregnerade stolpar tillsammans med en eltråd kanske kan fungera.


Det bästa (enligt mig) är att sätta upp tornado titan och en eller två eltrådar (välj HT-tråd) på insidan ca 30cm från marken och en tråd ovanför.

Man kan också använda elstängselnät men jag tycker de är så svåra att sätta upp. De sackar och de står inte rakt. Man måste ha dem på raka sträckor, exempelvis på en åker. Du kan inte sätta sådant i skogen. Jag såg några får som sprang på E45 i somras, och var inte förvånad när jag sen åkte förbi deras hage och såg att de endast hade orange elstängselnät som lutade. De är också väldigt dyra per meter. Sen kan man ju undra hur mycket spänning sådana där plastsaker egentligen leder då själva järntråden som leder ström är liten och invirad i plast. Djur kan även sno in sig i näten och dör av alla elstötar. Därför måste man sätta upp dem korrekt (sträckta ordentligt) och det fixar inte jag.

Sen så är det viktigt att du har bra aggregat och bra jordning och köper en stängseltestare så du kan kolla hur hög spänning du har i tråden. Jag har satt tornado titan på 90cm och det har hållit getterna innanför eftersom när de fått en stöt så går de inte i närheten av stängslet igen, även fast de kan hoppa betydligt högre egentligen.

Här har du tips på hur man bygger stängsel.
http://www.viltskadecenter.se/images/stories/Publikationer/stangsling_mot_stora_rovdjur.pdf



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

334 gäster, 3 användare
xaelanar, von tratt, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser