Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Desoto 1930  (läst 11876 gånger)

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
Desoto 1930
« skrivet: 27 mar-11 kl 08:56 »
Fler och fler saker börjar att bli klara på gården. Så om några månader så kommer jag att minska ner mitt projektskrivande eftersom vi inte kommer att ha några projekt igång.
Men jag kommer inte att vara sysslolös ändå.
Har köpt en fyradörrars väldigt rostig Desoto 1930 som skalll byggas om till en hotrod pickup.
Kanske inte värdens bästa fordon på en gård men den är mest till för att jag skall få utlopp för mina intressena av att skapa saker.

Så här ser den ut just nu. Observera att karossen är i 2 delar så att den sitter inte ihop. Utan bakdelen är bara ditställd.




Jag har fixat så att jag kan hyra in mig dom 5 första dagarna hos dessa killar för att få hjälp att starta projektet och samtidigt lära mig hur man bygger svåra saker i plåt.
http://www.borasmetalshaping.se/
Exempelvis så måste jag tillverka båda dörrarna som saknas.
Det finns heller inga dörrstolpar i bilen. Då dom är bortrostade helt.

Jag har också börjat köpa på mig maskiner för att kunna jobba i plåt.
Några utav maskinerna kommer jag också göra själv pga att dom är för dyra att köpa.

Blir bilen klar någon gång så kommer den att likna denna.

Om någon av er som läser detta har något på gården. Som ni inte använder, ståendes längst in på logen och som skulle passa min bil så skicka ett PM.
Det behöver inte vara saker till en Desoto utan bara det är till en 20-30-talsbil.
Jag saknar framvagn, bakvagn, dörrar, hjul, instument bräda med instument och tusen andra saker.
Även hela eller halva karosser är av intresse.
« Senast ändrad: 19 maj-11 kl 21:24 av Rosten »

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Desoto 1930
« Svar #1 skrivet: 27 mar-11 kl 09:16 »
Härligt! :D
Du verkar gilla att svetsa rost iaf?
Jag blir faktiskt lite avis, länge sen jag byggde nåt sånt nu...
En fundering, om du ska bygga nåt i stil med rodden på bilden så bör det väl vara en droppad framaxel?
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

nordard

  • Inlägg: 35
SV: Desoto 1930
« Svar #2 skrivet: 27 mar-11 kl 09:43 »
läckert projekt tycker bilplåtis sen 40 år
kör hårt

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Desoto 1930
« Svar #3 skrivet: 27 mar-11 kl 09:48 »
En fundering, om du ska bygga nåt i stil med rodden på bilden så bör det väl vara en droppad framaxel?
Det finns 3 olika sätt att få den låg framtill.
1. Endera kan man droppa framaxeln. Finns färdiga att köpa eller också får man tag i en orginalaxel från någon hemmabyggd traktorkärra och kröker den själv. Finns även några här i sverige som kröker axlar mot betalning.
2 Man gör en veck på ramen framtill och kan då åka med orginalaxel från exempelvis en Ford.
3. Man sänker karossen över ramen så att hela karossen hamnar längre ner och på så sätt tror ögat att bilen är lägre än vad den är på riktigt.
Tyvärr så får man inte vara så lång med den lösningen för så slår man huvudet i taket.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Desoto 1930
« Svar #4 skrivet: 27 mar-11 kl 09:56 »
Nu måste jag lämna datorn.
Skall åka 4 mil för att besöka killen som har byggt denna bil och ta lite mått på hans bil.
Samt få lite tips. Så man slipper göra alla misstag själv.
http://www.ssra.org/ssra_forum/viewtopic.php?f=23&t=3845

http://www.youtube.com/user/ratblower#p/u/4/iEkGcGyxNE8


Den är byggd på samma sätt från en 4-dörrars.
« Senast ändrad: 27 mar-11 kl 09:59 av Rosten »

Skogsvilde

  • Inlägg: 16969
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Desoto 1930
« Svar #5 skrivet: 27 mar-11 kl 18:03 »
Spännande projekt, hoppas jag får möjlighet att titta över med en påse kanelsnurror.  ;D
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

brainghost

  • Inlägg: 140
    • Småland
SV: Desoto 1930
« Svar #6 skrivet: 28 apr-11 kl 21:59 »
droppa axlen ,hör av dej sedan hur det går,har svetsat bilar i 40......år lycka till.

Imp

  • Inlägg: 258
SV: Desoto 1930
« Svar #7 skrivet: 29 apr-11 kl 10:46 »
Det finns 3 olika sätt att få den låg framtill.
1. Endera kan man droppa framaxeln. Finns färdiga att köpa eller också får man tag i en orginalaxel från någon hemmabyggd traktorkärra och kröker den själv. Finns även några här i sverige som kröker axlar mot betalning.
2 Man gör en veck på ramen framtill och kan då åka med orginalaxel från exempelvis en Ford.
3. Man sänker karossen över ramen så att hela karossen hamnar längre ner och på så sätt tror ögat att bilen är lägre än vad den är på riktigt.
Tyvärr så får man inte vara så lång med den lösningen för så slår man huvudet i taket.

Du kan montera framaxeln längre fram, så du sen kan montera den högre upp också.

Koolt projekt. Har tänkt bygga en rod också. letar efter ett par billiga spindlar till en PV sedan några år.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Desoto 1930
« Svar #8 skrivet: 29 apr-11 kl 17:32 »
Koolt projekt. Har tänkt bygga en rod också. letar efter ett par billiga spindlar till en PV sedan några år.
PV spindlarna är klenare än fordspindlarna och nästan samma pris.
Så det brukar inte löna sig att leta efter PV spindlar om man inte har tur som jag och fick 3 PV framvagnar gratis. ;D

Imp

  • Inlägg: 258
SV: Desoto 1930
« Svar #9 skrivet: 29 apr-11 kl 18:14 »
PV spindlarna är klenare än fordspindlarna och nästan samma pris.
Så det brukar inte löna sig att leta efter PV spindlar om man inte har tur som jag och fick 3 PV framvagnar gratis. ;D

Nästan samma pris ja. Eller vet du någonstans där de säljer fordspindlar kompletta med bromsar för 500kr paret? Det är det senaste priset jag fick och det blir nog dem. Tänkte jag skulle hitta billigare från nåt skogsvrak egentligen.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Desoto 1930
« Svar #10 skrivet: 29 apr-11 kl 18:30 »
Nästan samma pris ja. Eller vet du någonstans där de säljer fordspindlar kompletta med bromsar för 500kr paret? Det är det senaste priset jag fick och det blir nog dem. Tänkte jag skulle hitta billigare från nåt skogsvrak egentligen.
Skall du köra med PVns trumbromsar?

För du kan ju knappast ha fått pris på 500:- för spindlar, skivor och ok och inte köpt det direkt!

Vad har du tänkt använda för framvagn?
Vilken typ av upphängning och fjädersystem?

andtol

  • Gäst
SV: Desoto 1930
« Svar #11 skrivet: 30 apr-11 kl 07:59 »
Coolt bygge, blir spännande att följa.

Att just svetsa rost är ingen höjdare men det mesta blir helt nytt, eller hur?


Vad ska du bygga för maskiner? Engelskt hjul?

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Desoto 1930
« Svar #12 skrivet: 30 apr-11 kl 09:08 »
Coolt bygge, blir spännande att följa.

Att just svetsa rost är ingen höjdare men det mesta blir helt nytt, eller hur?


Vad ska du bygga för maskiner? Engelskt hjul?
Det är bra mycket roligare att svetsa rost på en gammal 30-talsbil utan underredsmassa och skit än på en ny bil med underredsmassa och färg och plåt i en massa lager...
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Desoto 1930
« Svar #13 skrivet: 30 apr-11 kl 09:47 »
Coolt bygge, blir spännande att följa.

Att just svetsa rost är ingen höjdare men det mesta blir helt nytt, eller hur?


Vad ska du bygga för maskiner? Engelskt hjul?

Jag har nästan byggt klart på ett engelskt hjul och en power hammer.
Kolla in denna tråd så finns det lite filmer på dom.
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=54147.0

Imp

  • Inlägg: 258
SV: Desoto 1930
« Svar #14 skrivet: 03 maj-11 kl 14:53 »
Skall du köra med PVns trumbromsar?

För du kan ju knappast ha fått pris på 500:- för spindlar, skivor och ok och inte köpt det direkt!

Vad har du tänkt använda för framvagn?
Vilken typ av upphängning och fjädersystem?

Med trummor ja. Men skivor och ok från Amazon är lätt att hitta för några hundringar.

Stel axel, hemmabygge av rör. Troligen bladfjäder

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Desoto 1930
« Svar #15 skrivet: 15 maj-11 kl 09:28 »
Nästan samma pris ja. Eller vet du någonstans där de säljer fordspindlar kompletta med bromsar för 500kr paret? Det är det senaste priset jag fick och det blir nog dem. Tänkte jag skulle hitta billigare från nåt skogsvrak egentligen.
Om du ger mig en framvagn till en volvo 142 modell så kan du få en komplett PV framvagn i byte.
Har nu helt plötsligt 3 PV framvagnar som jag inte vet vad jag skall ha dom till.

Imp

  • Inlägg: 258
SV: Desoto 1930
« Svar #16 skrivet: 16 maj-11 kl 20:51 »
Om du ger mig en framvagn till en volvo 142 modell så kan du få en komplett PV framvagn i byte.
Har nu helt plötsligt 3 PV framvagnar som jag inte vet vad jag skall ha dom till.

Lätt. Vart ska jag leverera den? Den är i det skick de brukar vara men komplett med bromsar och hela skiten. Du kan få lite mer 140 delar som bonus. Har även lite PV 444-57(Dörrar, kylare, huv och baklucka) och olika Taunus M(P5,P6, P7) saker om du hellre vill byta med nåt sådant.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Desoto 1930
« Svar #17 skrivet: 17 maj-11 kl 12:53 »
Lätt. Vart ska jag leverera den? Den är i det skick de brukar vara men komplett med bromsar och hela skiten. Du kan få lite mer 140 delar som bonus. Har även lite PV 444-57(Dörrar, kylare, huv och baklucka) och olika Taunus M(P5,P6, P7) saker om du hellre vill byta med nåt sådant.

Det är en komplett framvagn med bromsar som jag behöver.
Men har du en styrsnäcka med rattstång så behöver jag det också.
Jag bor utanför Örebro

Jag har nu gått en 5-dagars plåtslagerikurs hos http://www.borasmetalshaping.se
Där jag har tillverkad en del plåtar men det är mycket kvar och jag inser att vissa saker på Desoton kan bli svåra att göra själv hemma. Så jag funderar på om jag skall starta upp mitt Angliaprojekt parallelt. Den är det betydligt mindre plåtjobb på. Så får jag mera träning.
Det är till den som jag behöver en framvagn och styrning från Volvo 142.

En bild på dom tre angliorna som jag köpte.
Har nu sålt dom två sämre bilarna och diverse delar för att få tillbaka pengarna som jag låg ute med.

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Desoto 1930
« Svar #18 skrivet: 17 maj-11 kl 23:39 »

Jag har nu gått en 5-dagars plåtslagerikurs hos http://www.borasmetalshaping.se


Robin!!! :o :o :o
Underbara hundkojenörden Robin :-*  Härlig människa. Plåtkonstnär.
En gång kom han och köpte 3 stycken hundkojor av mig.
Han har jag haft mycket skojigt med :D
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

torbjorn

  • Inlägg: 13759
    • Medelpad
SV: Desoto 1930
« Svar #19 skrivet: 17 maj-11 kl 23:47 »
Apropå Ford Anglia så sägs det finnas en sådan - eller möjligen Prefect - nedgrävd någonstans på min tomt. Några delar finns kvar ovan jord om någon behöver : förgasare med insugningsrör, generator, startmotor, två navkapslar och en plåtbit med okänt syfte som en nummerplåt sitter på.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

463 gäster, 2 användare
Berberis, addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser