Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad händer med vapnen vid dödsfall?  (läst 5229 gånger)

AnnyLee

  • Gäst
Vad händer med vapnen vid dödsfall?
« skrivet: 16 aug-08 kl 07:58 »
Inte för att jag vill att maken ska avlida, men jag har funderat på vad som händer med hans vapen om han dör? Jag har ju ingen jägarexamen så om han inte längre är i livet blir det ju olaga vapeninnehav för mej? Tar polisen vapnen då? Eller får jag någon sorts tillstånd att avyttra vapnen? Värdet på dom tillfaller ju ändå mej och våra barn (ganska mycket pengar).

Att jag har börjat fundera på detta beror på att en bekant till maken råkade ut för någon sorts psykisk kris och polisen ansåg att han inte var tillräknelig att inneha vapen (helt korrekt) och därför kom och tog vapnen och all ammunition, MEN HAR FICK INTE EN SPÄNN FÖR DOM!! Låter som legaliserad stöld i mina öron. Även om de drog tillbaka licenserna så är ju ändå värdet på vapnen hans?

Någon som kan svara på dessa frågor?


Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Vad händer med vapnen vid dödsfall?
« Svar #2 skrivet: 16 aug-08 kl 13:20 »
Inte för att jag vill att maken ska avlida, men jag har funderat på vad som händer med hans vapen om han dör? Jag har ju ingen jägarexamen så om han inte längre är i livet blir det ju olaga vapeninnehav för mej? Tar polisen vapnen då? Eller får jag någon sorts tillstånd att avyttra vapnen? Värdet på dom tillfaller ju ändå mej och våra barn (ganska mycket pengar).

Att jag har börjat fundera på detta beror på att en bekant till maken råkade ut för någon sorts psykisk kris och polisen ansåg att han inte var tillräknelig att inneha vapen (helt korrekt) och därför kom och tog vapnen och all ammunition, MEN HAR FICK INTE EN SPÄNN FÖR DOM!! Låter som legaliserad stöld i mina öron. Även om de drog tillbaka licenserna så är ju ändå värdet på vapnen hans?

Någon som kan svara på dessa frågor?

Om han avlider så kan du söka dispans. Den brukar vara på något halvår eller liknade så att du hinner ta jägarexamen. (går att få förlängning om kursen inte är klar.)
Alternativet är att du säljer vapnen till en vapenhandlare eller släkt och vänner.

AnnyLee

  • Gäst
SV: Vad händer med vapnen vid dödsfall?
« Svar #3 skrivet: 16 aug-08 kl 14:12 »
tack för era svar! Då kan jag sluta fundera! ;)

Huggorm

  • Gäst
SV: Vad händer med vapnen vid dödsfall?
« Svar #4 skrivet: 17 aug-08 kl 12:59 »
Att jag har börjat fundera på detta beror på att en bekant till maken råkade ut för någon sorts psykisk kris och polisen ansåg att han inte var tillräknelig att inneha vapen (helt korrekt) och därför kom och tog vapnen och all ammunition, MEN HAR FICK INTE EN SPÄNN FÖR DOM!! Låter som legaliserad stöld i mina öron. Även om de drog tillbaka licenserna så är ju ändå värdet på vapnen hans?
Något liknande hände även en nära bekant till mig. Vapnen förvarades hos polisen, och löstes så småningom ut av hans son när denne skaffat licenser. Något av gevären var väll inte värt att spara och något gick inte längre att få licens på, om dom finns kvar hos polisen eller förstörts vet jag inte. Men hur som helst är det ju inte en stöld eftersom vapnen förvaras till någon som får lov att ha dom kan hämta tillbaka dom.

AnnyLee

  • Gäst
SV: Vad händer med vapnen vid dödsfall?
« Svar #5 skrivet: 17 aug-08 kl 15:21 »
Men hur som helst är det ju inte en stöld eftersom vapnen förvaras till någon som får lov att ha dom kan hämta tillbaka dom.

Ja men när det inte finns någon som får lov att ha dom i hans familj så tycker man ju att han ska få pengar för deras värde. Dessutom så spelar det ju ingen roll om hans son skulle få ta över vapnen, för det är ju ändå inte han (killen som blev av med dom) som får värdet på dom. Vapnen är förverkade, men när polisen sedan säljer dom på auktion (eller hur dom nu gör) så får staten pengarna. Alltså tycker jag att det inte är helt olikt en stöld, där stöldgodset sedan säljes (häleri) och pengarna tillfaller annan än ägaren.

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Vad händer med vapnen vid dödsfall?
« Svar #6 skrivet: 17 aug-08 kl 15:47 »
Ja men när det inte finns någon som får lov att ha dom i hans familj så tycker man ju att han ska få pengar för deras värde. Dessutom så spelar det ju ingen roll om hans son skulle få ta över vapnen, för det är ju ändå inte han (killen som blev av med dom) som får värdet på dom. Vapnen är förverkade, men när polisen sedan säljer dom på auktion (eller hur dom nu gör) så får staten pengarna. Alltså tycker jag att det inte är helt olikt en stöld, där stöldgodset sedan säljes (häleri) och pengarna tillfaller annan än ägaren.

Jag tror att någon har missuppfattad något i proceduren. När vapnen hämtas av polis till förvaring så kan man antingen hämta dem själv igen ifall man bli betrodd igen, ger någon annan med licens tillstånd att ta ut vapnen eller att ge en handlare fullmakt att kvitera ut dem och sälja den för ägarens räkning.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

AnnyLee

  • Gäst
SV: Vad händer med vapnen vid dödsfall?
« Svar #7 skrivet: 17 aug-08 kl 16:19 »
Jag tror att någon har missuppfattad något i proceduren. När vapnen hämtas av polis till förvaring så kan man antingen hämta dem själv igen ifall man bli betrodd igen, ger någon annan med licens tillstånd att ta ut vapnen eller att ge en handlare fullmakt att kvitera ut dem och sälja den för ägarens räkning.

Det låter intressant och jag ska säga till honom att kolla upp detta, för enligt poliserna som hämtade vapnen så var de förverkade och därmed polisens egendom som de kunde förfara med som de ville. Å andra sidan började poliserna rota runt i hans lägenhet utan husrannsakansorder, tills han ifrågasatte om de verkligen fick göra så. Sen vet ju inte jag vad som är löng, halvlöng eller sanning i det han säger för jag var ju inte där. Kan ju hända att han förvanskar sanningen av någon anledning..

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Vad händer med vapnen vid dödsfall?
« Svar #8 skrivet: 17 aug-08 kl 16:41 »
Ring JO och fråga är väll en klassiker i såna här fall.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

AnnyLee

  • Gäst
SV: Vad händer med vapnen vid dödsfall?
« Svar #9 skrivet: 17 aug-08 kl 16:48 »
Ja han får väl göra det.

Tack för alla svar!

Kajsa Kavat

  • Inlägg: 159
    • Värmland
SV: Vad händer med vapnen vid dödsfall?
« Svar #10 skrivet: 05 okt-08 kl 07:23 »
Kontakta polisen på orten där den avlidne bor så får man reda på vad som gäller.Det jag vet är att vapnen tillfaller dödsboet då de likställs med tillgångar om det finns skulder och skall i såfall avyttras för att täcka hela eller delar av skulder.Jag har för mig att man får en förvaringslicens utskriven till den där vapnen förvaras för dödsboets räkning som gäller en viss period.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

543 gäster, 6 användare (1 dolda)
simon.arvestrand, Nina W, pirre1953, MosterElla, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser