Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bo i skogen  (läst 50754 gånger)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Bo i skogen
« Svar #120 skrivet: 16 aug-18 kl 11:32 »
Ja, jag har ofta själv tänkt samma tanke, min rent praktiska erfarenhet från när var yngre och levde i tält i perioder med kompisar, mest för skoj skull, så, att man i princip ständigt måste handla mat och att väldigt många saker är svåra att lagra under längre tid är den största irritationsfaktorn (det är det nu också, by the way... jag hatar att handla mat, gå på apoteket, mm men det är svårt att rent praktiskt komma under två gånger i månaden om man vill ha tillgång till färskvaror.) för att ta ett exempel, duscha och bada kan man helt glömma vintertid, på sommaren kan man för visso bada ute, men vattnet är väldigt dyigt i nästan alla insjöar på sommaren och havet är i princip alltid förpestat av men massa folk även om det är bättre häruppe. Saltvatten går aldrig riktigt ur kläder och tvål fungerar halvdant i kallare vatten. Vintertid är det ohyggligt krångligt att värma vatten till bad och tvätt för hand.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

VS

  • Gäst
SV: Bo i skogen
« Svar #121 skrivet: 16 aug-18 kl 11:56 »

Jag förstår att detta är nått man normalt sätt inte kanske gör. Det har tyvärr blevit ett ofrivilligt val mer eller mindre. Kanske eventuellt försöker röra mig mot Spanien eller nått med tältet när det blir minus grader då jag inte vill bygga ett hus i skogen. I skogen måste jag bo ändå ett tag även ifall jag inte hade velat
Vi alla gör misstag eller låter bli att skydda oss från att råka ut för andras misstag. Ingen är perfekt.
My fellow brother så här är det. Vi är helt okända för varandra men jag ska hjälpa dig med mat och logi tills saker och ting blir enklare för dig men bara om du är ärlig till 100% men om du är ärlig till 10% mitt hjälp också blir till 10% du fattar nog, med ärligheten kommer man långt med. Spit it out! öppet, via pm, via mail eller ring 076 324 29 62  Det kommer att ordna sig förutsett att du inte är beroende av narkotika eller alkohol. Och vi beställer ett utdrag ur belastningsregistret. Missförstå mig inte jag är inte rädd men jag har ett kollektivt ansvar att värna om andra.
 

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bo i skogen
« Svar #122 skrivet: 16 aug-18 kl 21:11 »
Ja, jag har ofta själv tänkt samma tanke, min rent praktiska erfarenhet från när var yngre och levde i tält i perioder med kompisar, mest för skoj skull, så, att man i princip ständigt måste handla mat och att väldigt många saker är svåra att lagra under längre tid är den största irritationsfaktorn (det är det nu också, by the way... jag hatar att handla mat, gå på apoteket, mm men det är svårt att rent praktiskt komma under två gånger i månaden om man vill ha tillgång till färskvaror.) för att ta ett exempel, duscha och bada kan man helt glömma vintertid, på sommaren kan man för visso bada ute, men vattnet är väldigt dyigt i nästan alla insjöar på sommaren och havet är i princip alltid förpestat av men massa folk även om det är bättre häruppe. Saltvatten går aldrig riktigt ur kläder och tvål fungerar halvdant i kallare vatten. Vintertid är det ohyggligt krångligt att värma vatten till bad och tvätt för hand.
Kroppstvagning är ju det minsta problemet. En 10-liters kastrull som man värmer vatten i över eld, sedan skopar man det över sig för att först bli blöt och sedan för att skölja bort tvålen. Ja, den här sommaren funkar det väl inte så bra när det inte finns vatten och man inte får elda men 99% av tiden går det lätt. Att tvätta kläder är däremot ett aber, det är inget kul att tvätta sig och sedan ta på smutsiga kläder.

Arctic

  • Inlägg: 9
    • Norrbotten
SV: Bo i skogen
« Svar #123 skrivet: 26 aug-18 kl 07:09 »
Jag har valt att bo i en stuga för att testa
 Tält fungerar ej här uppe i norr. Bott nu i 7 månader och det fungerar bra
Den bekvämlighet som stuga ger gör att det blir hållbart över tid
Vintern är nog tuff fast jag har stuga.
Så jag föreslår att du kollar efter en stuga att köpa eller hyra.

Tjenamoss

  • Inlägg: 23
    • Bohuslän
SV: Bo i skogen
« Svar #124 skrivet: 04 dec-18 kl 10:18 »
problemet med att tälta i skogen, gräva ner sig i en gropp (för att slippa myndigheternas iläggande) osv är ju eventuella barn som man i framtiden eventuellt får som uppdrag att ta hand om, från Gud fadern i Jesu Kristus namn.

jag har själv haft att göra med dessa tanter (ofta småtjejer faktiskt) som har chefspositioner inom diverse myndigheter i detta landet. och när de sätter klorna i en så är det inte roligt. det är som om hela ditt liv ligger och vilar i deras händer och när de får för sig så eller så om en person så har de makt att förstöra ens liv och allt runtomkring. ush, men å andra sidan är jag vittne till Djävulen så jag vet vilken ful jävel det är som drar i dem.
Jesus Kristus är Livet, Vägen och Sanningen. Ingen kommer till Fadern förutom genom Honom!

jag är bannad på det här forumet, kontakta mig på frankert1973@gmail.com om du vill något.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bo i skogen
« Svar #125 skrivet: 04 dec-18 kl 20:28 »
Vad är det myndigheterna lägger sig i om man bor i hus, som man undviker i en grop eller tält i skogen?

Nina W

  • Inlägg: 3982
    • Värmland
SV: Bo i skogen
« Svar #126 skrivet: 05 dec-18 kl 05:02 »
Kroppstvagning är ju det minsta problemet. En 10-liters kastrull som man värmer vatten i över eld, sedan skopar man det över sig för att först bli blöt och sedan för att skölja bort tvålen. Ja, den här sommaren funkar det väl inte så bra när det inte finns vatten och man inte får elda men 99% av tiden går det lätt. Att tvätta kläder är däremot ett aber, det är inget kul att tvätta sig och sedan ta på smutsiga kläder.

Jag har inte bott i skogen men i en stuga i Humlekil utan tvättmaskin. Det fanns ett serviceställe för båtfolk i Arvika där man kunde skaffa poletter och köra en tvättmaskin och det var inte dyrt. När vintern kom var jag nog den enda som använde den. Men försökte tvätta det mesta hemma. Bomullskläder är värst så de ska du ha minst möjligt av. Ylle är bra och till ex en ylletröja blir ganska ren om man skakar den, sen mular ned den i snön och sen skakar den igen. Lin är ganska lättvättat och armlösa undertröjor kallas ju linne just för att de var gjorda av lin förr i tiden. Get-mohair strumpor hade jag inte då men de är väldigt sköna och lätta att tvätta upp för hand, smutsen rinner ur dom med en gång. Många syntetmaterial är också lättvättade.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bo i skogen
« Svar #127 skrivet: 05 dec-18 kl 11:16 »
Vad är det myndigheterna lägger sig i om man bor i hus, som man undviker i en grop eller tält i skogen?
Jag tror det mest handlar om folkbokföringsadress och sånt.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Bo i skogen
« Svar #128 skrivet: 05 dec-18 kl 15:48 »
I flera år var jag utan tvättmaskin, Då blötlade jag tvätten i vatten och tvättmedel över natten. Sen använde jag vridmaskin (sämskskinnstork) när jag vred ur tvätten mellan sköljningarna.
kretslopp

Gorrgel

  • Inlägg: 68
    • Hälsingland
SV: Bo i skogen
« Svar #129 skrivet: 07 maj-19 kl 00:11 »
Att bo utan tvättmaskin och dusch det är inga svårigheter, man vänjer sig snabbt. Har bott utan tvättmaskin och dusch i 6 år nu. På sommaren kan man ställa sig under hängrännan och duscha när det regnar, fungerar jätte bra. Bor i en stuga så det är lite fusk kanske, men en presenning som fångar upp vattnet till dusch borde fungera liks bra. Eller bada i en sjö, dom flesta sjöar går bra att bada i. Och på vintern balja att tvätta håret i och en lite större trasa till kroppen, och varmvattnet i en kastrull på kaminen.

Och utan el till belysning är inte nå svårt att leva utan. Testade det i ett år bara för roligt, nu har jag en 15w lampa och sen stearinljus och fotogenlampor om jag vill ha det ljusare inne.

Jordkällare går bra att lagra mat i, men ute i skogen borde det gå med en stuka eller nå liknande. Själv fuskar jag med ett kylskåp, har inte haft tid att ordna till jordkällaren.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Bo i skogen
« Svar #130 skrivet: 07 maj-19 kl 08:13 »
En enkel dusch är en vattenkanna med jummet vatten upphängd över huvudet med ett snöre om pipen att dra i när man duschar.
kretslopp

Siva108

  • Inlägg: 6
    • Västergötland
SV: Bo i skogen
« Svar #131 skrivet: 18 apr-22 kl 16:54 »
bara åk och prova
gör inte en lång pack lista med massa grejer som jag gjorde i många år. hängslen, livrem och halva garderoben
ta det du har och bara åk ut i skogen. upptäck vad du vill ha med nästa gång.

Siva108

  • Inlägg: 6
    • Västergötland
SV: Bo i skogen
« Svar #132 skrivet: 30 apr-22 kl 14:14 »
Någon i tråden med mycket mark som kan tillåta att man sätter upp ett tält över sommaren?

Siva108

  • Inlägg: 6
    • Västergötland
SV: Bo i skogen
« Svar #133 skrivet: 24 nov-22 kl 13:51 »
Siva bodde i skogen hela sommaren från maj  o:) o:) o:) o:) o:) o:) o:)
Siva planerar att göra samma sak igen

 

ManPåGården

  • Inlägg: 109
  • Har frys och källare full efter sommar och höst.
    • Småland
SV: Bo i skogen
« Svar #134 skrivet: 24 nov-22 kl 21:32 »
Mycket ska kännas rätt, därför går det väldigt långsamt eller så vill jag inte just nu men men, jag har typ ett hus i delar som ska stå i skogen, bygger du ( någon ) färdigt så kan du bo där en stund kanske. Men då måste jag känna att det är rätt!

Älskar Natur dans Uppfinningar och människor


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

342 gäster, 4 användare
xaelanar, Be, von tratt, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser