Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höna som gal  (läst 1598 gånger)

Anna 123

• Bohuslän
Höna som gal
« skrivet: 16 jun-24 kl 15:58 »
Hej ,
Min 8 år gamla hedemorahöna har efter ett par veckors skrikande och vaktande ( också mot mig) börjat att gala! Trodde inte mina öron! Riktigt snyggt kuckelikuande. Vi har varit tupplösa ett par tre månader tror jag. Kan det vara därför? Och kan hon må dåligt av detta?
Försökte få med en bild men det funkade inte. Hon har börjar få längre mer spretande stjärtfjädrar.
Bästa hälsningar,  Anna

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Höna som gal
« Svar #1 skrivet: 16 jun-24 kl 23:15 »
Att kor, tackor och en del andra däggdjur beter sig som handjur i avsaknad av hane i flocken är ju rätt vanligt, men att de förändras morfologiskt har inte jag hört talas om. Vissa fiskar kan ju faktiskt byta kön.

Om det inte är någon här som vet hur det ligger till med höns, så tycker jag du skall ta kontakt med t ex Per Jensen vid Linköpings universitet. Din höna kanske kan tillföra forskningen något nytt.

Efwa

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 17 jun-24 kl 09:25 »

Det är ganska väl dokumenterat att hönor kan bli "tuppar" men man tror inte att de kan föröka sig som tuppar utan fortsätter vara hönor på insidan. Så något nytt är det inte.

Anna 123

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 17 jun-24 kl 09:56 »
Tack snälla för svar ! Jag hittade på nätet att det kan bero på en tumör ... Tack för tipset om Per Jensen! Hans bok om höns är ju helt underbar.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 17 jun-24 kl 18:07 »
Det är ganska väl dokumenterat att hönor kan bli "tuppar" men man tror inte att de kan föröka sig som tuppar utan fortsätter vara hönor på insidan. Så något nytt är det inte.

Ok, menar du att de ändrar fjäderdräkten? Slör, kam och sporrar också?

Jag är inte så påläst om fåglar, mer en nyfiken bisittare.

Efwa

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 19 jun-24 kl 08:46 »
Ok, menar du att de ändrar fjäderdräkten? Slör, kam och sporrar också?

Jag är inte så påläst om fåglar, mer en nyfiken bisittare.

Jag kommer inte ihåg var jag hört/läst det. Tror att det finns en del på YT om detta. En del av attributen ändras men jag kommer inte heller ihåg vilka. Kan nog vara olika.
Vissa ska tydligen börja betäcka också men här verkar man dock inte veta om de verkligen blir fertila eller inte.
Vår granne fick en höna som, utan tupp i gruppen, tog över tuppens jobb, så att säga. Den gal varje morgon och slutade lägga ägg. Den ser dock fortfarande ut som en höna.

Jag har inte mer kunskap eller erfarenhet än det, tyvärr. Men, det är inte helt ovanligt som jag förstår och då primärt i grupper utan tupp.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 19 jun-24 kl 17:17 »
Intressant är det i alla fall. Anna får notera om det händer mer, och om hönan väljer att bli höna igen om det kommer en tupp till gården.

Anna 123

• Bohuslän
« Svar #7 skrivet: 19 jun-24 kl 17:27 »
Ja jag ska uppdatera er !  Vi hade en gång en höna som " parade" sig med de andra hönorna.  Hon ruvade och la ägg men gol gjorde hon inte.  På den tiden hade vi tupp.

Väntar kycklingar i morgon,  duktig höna som ruvat sina dagar . Förhoppningsvis blir ngn av tupparna en bra en som blir kvar.  Vad händer med tupphönan då? Blir spännande att se.

Tack för alla intressanta inlägg :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

743 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser