Hej hur förbättrar jag luften, ventilationen i ett gammalt hus från 1800 talet. Det finns inga ventiler i huset, utan det är byggt som självdrag, är dock osäker hur fönsterna fungerar, för det är blandat gamla fönster och fönster från vad jag misstänker 70 talet då en omfattande renovering gjordes. Dessa nyare fönster har tätningslister mellan fönster och fönsterkarm.
Det är främst i sovrummet under vintertid som jag tycker luften är dålig. Nu bor jag rätt långt norrut och det är torr luft, ca 20 i fukthalt på vintern inomhus i sovrummet. I sovrummet är också ett nyare fönster med tätningslist. Funderade på att ta bort tätningslisten men kom sen på att den gör väl sin funktion i att täta från väta också utifrån eller?
Jag har testat luftfuktare i rummet men tycker det blir värre, blir snuvig av den på natten. Men som det är nu så hostar min son och jag blir täppt i näsan under vinterhalvåret och på sommaren är det istället väldigt kvavt men då kan vi ju åtminstone öppna fönstren på nätterna. Dagtid märker vi inte av det hela utan det är när vi ska sova.
Tacksam för tips! Blir det bättre luft om jag tar bort tätningslisterna?