min gamla rottweiler vaktade naturligtvis och såg till att ingen utomstående rörde de som ingick i flocken.
Dessutom visade hon en del vallningsinstinkt (står en del om det i en gammal rottweilbok som är skriven av en australiensare, har tappat namnet bara). Hon kroppsvallade dock på rottweilvis och tacklade fåren när de inte gick rätt... men mina får var vallade tidigare så oftast räckte det att hon gick sist och "drev på" så avvek ingen.
Sedan försökte hon hjälpa till med hönsen på gott och ont och bar in kycklingar som kommit bort, de lämnades tillbaka levande men våta
Hon fungerade också som eftersökare på skadad räv och spårhund på skadade rådjur.
På det stora hela trivdes hon utmärkt som gårdshund och i likhet med andra rottweilers jag mött så var det enkelt att lära henne vart tomtgränsen gick, hon försvarade området innanför grinden, men där stannade hon också. Hon var ju aldrig intresserad av att fånga saker, bara av att hålla dom utanför tomten (ja, eller innanför om det var egna djur).
Ofta fick hon också fungera som kommunikation och gå med lappar osv mellan oss som bodde på gården. Det gick utmärkt att skicka ut henne att leta rätt på en namngiven familjemedlem för att överlämna en lapp eller något föremål. Praktiskt!
Kort sagt, det finns massor att använda rottweilers till på en gård.
MVH/S
MVH/S