Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hälsa - symtom på mögel kan det komma och gå efter väderlek?  (läst 853 gånger)

mulen

• Lappland
Jag har en fundering, på hösten, vintern får familjen ofta långvarig snuva, hosta i perioder. Hostan är främst på natten. Snuvan är dygnet runt.
Men sen april- nu är de symtomfria. Så var förra året, nu har Lill killen börjat få hosta igen på natten, och snuva. Även gubben, han känner sig mest som att något irriterar, torrt på natten.
Jag är symtomfri, men hade långvarig hosta i vintras efter corona, men det kan ju varit pga av det.
Hur som, om det är mögel, fukt i huset, kan symtomen då komma och gå eller är det oftast att symtomen istället blir värre och värre och består oavsett årstid?
Om jag tar familjen på semester, och sover på annan plats (gjorde detta förra året) kan ev symtom som snuva och hosta pga mögel i bostaden då bestå eller bör det märkas markant att det blir bättre?

torbjorn

• Medelpad
Är det mögelproblem i ett hus, så brukar de vara oberoende av årstid och väder.  Det går ju att gå till våc och göra ett s k pricktest för att kolla om man är överkänslig mot mögel. Om det finns så mycket mögel att folk blir sjuka av det, brukar besökare som inte är vana vid miljön i det aktuella huset alltid reagera på att det luktar mögel.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Det kan vara mögel i ert hem. Det är ju tyvärr rätt vanligt! Finns det någon misstänkt lukt i huset? Brukar kännas direkt när man kommer innanför dörren när man varit ute en stund. Eller har någon besökare med känslig näsa kommenterat något?

Hosta och liknande kan också bero på torr luft inomhus, vilket är vanligt vintertid när luften även utomhus är torr. Speciellt i Lappland! Köp en liten enkel väderstation som visar temperatur och relativ luftfuktighet inne och ute, så kan ni ha koll! För att luften ska kännas behaglig för människor, ska relativ luftfuktighet vara mellan 40 och 60% inne. Just nu har jag 58% där jag sitter, vilket är rätt normalt för en regnig septemberdag. Är luften för torr, finns olika luftfuktare att köpa eller göra själv.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
Mögel kan ju finnas, fast i så låga nivåer att man inte känner av det på sommaren då det ventileras mycket mer än på vintern. Men det kan vara annat också som irriterar i huset, torr luft på vintern t ex. Eller muspiss. Finns mycket i ett gammalt hus som man kan reagera på.

Vårdcentralen är väl ett bra förslag. Ett relativt enkelt sätt att få ned eventuella föroreningar i inomhusluften är att sätta in en luftrenare i det rum man vistas mest i. Öppet köp om det inte fungerar kan vara bra. Då vet man i alla fall om det är något i luften. Ett annat test är ju att höja luftfuktigheten (Berberis har skrivit om enkla hemmagjorda grejer).

En granne som bor i ett gammalt hus som är fullständigt renoverat utan allt för mycket syntetiska material för 30 år sedan, och där inget mögel finns (utom lite på vinden, men det kommer inte ner i huset), har känsliga lungor. Hon har blivit hjälpt av en luftrenare, trots att jag tycker det var ovanligt rent och fräscht i det huset. Jag kan inte känna någon skillnad i luftkvalitet där, före och efter.

Testa på, jag håller tummarna för att du kommer på vad som irriterar.

mulen

• Lappland
Jo det kommer i samband med förkylning också så kan ju vara det, men hostan är bara på natten. Förra vintern åkte vi bort två gånger och hostan kvarstod på natten, fast vi befann oss i annat hus.
Tro mig jag har försökt reda ut som en galning förra året. Inga konstiga lukter, ingen synlig mögel på vinden eller krypgrunden. Besökt tre läkare som utesluter astma och allergi. Men inga pricktester är gjorda. Testar luftfuktare och luftrenare. Blev ingen skillnad och luftrenaren stod å sa att det var ren luft hela tiden förutom när vi råkade precis gå förbi den. Så de lämnade vi tillbaka (öppet köp 3 månader) torr luft har vi på vintern. Köpt hydrometer som visade på 20 procent under vintern men nu är den ju på normal 50 procent. Och det är lätt rinn snuva dagtid och hosta på natten. Men ingen hosta kväll eller morgon eller dag

Själv är bäste dräng

• Östergötland
Har du kollat kuddar och sängkläder så du inte har något som stör där? Tänker på att man ligger ju faktiskt rätt länge och andas damm och lukter från tvättmedel, tyg och stoppning. Du kanske hänger tvätten ute på sommaren?

Tror jag har berättat om min bror som var så torr om läpparna när han vaknade. Så satte han en videokamera på inspelning hela natten. På morgonen såg han att katten stod och slickade honom på läpparna när han sov...

Jag sover oftast bättre borta, men det beror nog inte på luften utan att sängarna är bättre där, eller att ingen stör mig. Satte koldioxidmätare i sovrummet ett tag och loggade, och då såg jag att koldioxidhalten var rätt hög på vintern. Tänkte först att det kan vara därför jag är lite segare när jag vaknar då, men det kan lika gärna vara något annat som det blir mer av i luften när det ventileras dåligt.

Det slutar med att man sover i ett syrgastält som Michael Jackson ;D

johber

Tex kvalsterallergi är ju inte så vanligt i norra Sverige men finns ju. Ett pricktest borde man väl få till innan allergi utesluts. Fast det görs väl snarare med blodprov nu för tiden, phadiatoptest?
« Senast ändrad: 11 sep-24 kl 21:39 av johber »

Berberis

• Närke
Om det går at förbättra ventilationen, så att det kommer in mer syre,
hjälper det kanske inte direkt,
men det är aldrig bortkastad möda.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Mögel dyker upp när det är möjligt att börja växa i vatten som står i droppar, varmt och dålig ventilation.
Dessutom luktar det så att folk noterar det.

Något som kan hjälpa dig att avgöra hur det hänger ihop är att köpa ett gäng små luftfuktighetsmätare, dessa hittar du rätt billigt från kina.
Placera dessa lite strategiskt runt om i huset.

Eldar ni med ved? Och kört i gång med det så sänker detta luftfuktigheten till skadligt låga nivåer i huset med symtom dom kan vara de samma som dom du beskriver.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Berberis

• Närke
Fuktighetsmätare kan användas på flera sätt.
Jag har ett par hygrometrar/fuktighetsmätare utan batterier som fungerar utmärkt. En "svindyr" och en "skitbillig", som fungerar lika bra.
Jag är inte så orolig för mögel, utan använder hygrometrarna mest när jag vill torka tvätt - inne eller ute. Om luftfuktigheten inomhus är över 75%, och börjar närma sig 80%, får jag vara försiktig.

Dre

• Gotland
Hej,

kanske kan vår upplevelse vara hjälpfull för er:
När vi flyttade in i vårt hus hade jag liknande problem: under hösten och vintern vart jag kliig och hade lite svårt att andas i huset - särskilt sovrummet. under våren/sommaren blev det bättre så jag tänkte att det var en tillfällighet, men sedan blev det samma sak nästa höst och vinter.

Hade en mängd folk här som kollade olika grejer som kunder vara fel.
I slutändan märkte vi att det var impregnerat virke i krypgrunden som blivit fuktig, den utsöndrar dåliga ämnen som retar immunsystemet hos många, inkl mig. Vår lösning blev att täta krypgrunden, lägga plast på marken för att inte få in mer fukt och sedan sätta in en avfuktare och dessutom en utsugsfläkt. Avfuktaren ser till att träet inte blir fuktigare så någon lukt/ämnen triggas att frigöras, och utsugsfläkten sätter vi på när det är hög luftfuktighet för att se till att det blir undertryck i krypgrunden så luften därifrån inte tränger upp i huset och påverkar oss.

Detta kanske inte är ert problem alls, men det är mycket värt att läsa på om över-och undertryck, (kan även vara att det är undertryck i huset som drar ner luft från vinden med isoleringsdamm tex) och som någon skrivit, logga luftfuktigheten i huset på olika ställen över tid.
Det måste inte vara mögel, det kan vara något byggmaterial som ger ifrån sig något.

Det har också varit mycket hjälpsamt för oss att se över ventilationen i huset: vi har bara frånluft i badrumsfläkt  och kök, så vi ser till att de är på ofta, och justerar tilluftsventilerna i övriga huset beroende på väder och temp ute. Det tar ett tag att känna in vad som fungerar i just ert hus.

Den kortsiktiga lösningen är att vädra innan läggdags, och gärna sova med öppet sovrumsfönster om det går, så ni får in frisk luft. Att våttorka ofta är också hjälpsamt för att få bort dammpartiklar som kan killa och störa men också bära på triggande ämnen.

Om det är något man reagerar emot (och det är inte alltid överkänslighet och allergier syns på pricktest tyvärr) är ju reaktionssystemet igång i kroppen så att säga, så det kan ta ett tag innan sympotomen lugnar sig, även om man reser bort en vecka eller två. Detta gäller särskilt om man redan har nedsatt immunförsvar av sjukdom eller någon annan allergi och ligger och "tar energi".

Här finns mängder med bra information om luftfuktighet, ventilation etc, deras blogg är jättebra:
https://www.lfs-web.se/

Fattar att det måste vara skitjobbigt att leva med, jag vart sjukt stressad när vi försökte komma tillrätta med detta, MEN ni kommer att hitta strategier för att underlätta era symptom och med metodiskt utförande kommer ni hitta vad som triggar det hela, och lösningen måste inte vara alltför dyr eller svår att utföra.

Lycka till och ge inte upp, ni förtjänar att vara friska!

Själv är bäste dräng

• Östergötland
Vinden kommer det sällan ned ifrån (den är dessutom oftast bra ventilerad), men ofta från krypgrunden. På vintern när man stänger till och eldar så blir ju hela huset lite som en skorsten, och bäst sug blir det i botten. Men även i väggarna vandrar luften inåt. Det gör ju att sovrummen som oftast är på övervåningen får den sämsta luften.

När man bygger renrum så ser man till att det blir övertryck i rummet/huset oftast genom att sätta tilluftsfläktar som har bra filter. I ett vanligt hus vill vi ju oftast ha undertryck (och får det automatiskt) så att vi inte trycker ut fuktig luft i väggarna med kondensproblem som följd. Det blir mycket luft i ett gammalt hus, men man kan sätta en tilluftsfläkt i sovrummet, det kostar inte så mycket energi och ställer inte till det med fukten. Funderar faktiskt på det här.

mulen

• Lappland
Intressant det här med krypgrund. Vet att besiktningsmannen tyckte jag skulle lägga plast under hela huset.
Nu är hostan borta, kanske slog jag larm för tidigt på grund av fjolårets mående med 5 månaders hosta.
Kanske var det vanlig förkylning denna gång

Själv är bäste dräng

• Östergötland
Man lever ju inte i en bubbla där bara en grej åt gången kan drabba en, det är ofta mycket som stör. Och man vet sällan sällan vad som bidrar mest, det är ofta den sista droppen som får bägaren att rinna över man ser.

Man får snoka vidare, testa och utesluta vart efter. Och akta sig för försäljares kostsamma förslag, för det finns många som utnyttjar den drabbades oro för att sälja sitt. Det här med plast under huset, avfuktare och ventilation kan bli dyrt. Men det går att  testa för en relativt liten peng. Jag har torpargrund och en liten källare under den tillbyggda köksingången. Satte en kanalfläkt (en dryg tusenlapp) som suger ut luften från källaren och krypgrunden (eller ålningsgrund, för det är trångt så man fastnar under kåken), Det gör att jag får ett undertryck och luften går ner i springorna istället för upp. Frun säger att en lukt försvann från huset (jag märkte inget), men det gjorde inget till det här att jag sover sämre hemma än borta. Säkert nyttigt med tanke på radon och diverse dunster från marken under huset dock, och kostade förutom fläkten en rörstump och en fogskumspruta. Fläkten drar ström för 2 kr per dygn också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

455 gäster, 2 användare
Numera, Karl P

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser