Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Akvaponisk odling med fiskar i systemet?  (läst 1437 gånger)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Akvaponisk odling med fiskar i systemet?
« skrivet: 31 jul-21 kl 12:38 »
En grej jag sett några göra i staterna, tanken är alltså att en del av systemet innehåller en behållare med fiskar som delvis kan tillföra näringsämnen.

En fråga då som infinner sig, om man som jag vill att fiskarna skall må bra och trivas, går detta att förena?
(Jag vill inte experimentera med en massa främmande saker i vattnet med levande fiskar inkopplade till det om man inte VET.)

För närvarande var jag mest inne på att göra ett experiment, men kanske utöka det i framtiden om dessa går att förena.

Vad säger ni?  :)

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Akvaponisk odling med fiskar i systemet?
« Svar #1 skrivet: 31 jul-21 kl 13:55 »
Om du bara tillför vatten och fiskmat till systemet och låter bli bekämpningsmedel eller giftiga växter så skall det väl vara säkert.

Jag har använt vatten från fisktankar till dotterns växthus, och det går ju bra. Kommer även att ha en mindre del fisk i bevattningsdammen som skall fixas, sugen på Clarias eller kanske Lake som någon föreslog här på forumet. Men i de fallen för jag ju inte tillbaks vatten från växtodlingen till fisken, men skulle ju kunna göra det om jag ville ha mer fisk och på så sätt använde växtodlingen som biofilter för att få bättre vattenkvalitet för fisken.

Om du har växtätande fiskar och odlar lämplig gröda så får du ju fin rundgång.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Akvaponisk odling med fiskar i systemet?
« Svar #2 skrivet: 31 jul-21 kl 14:41 »
Intressant, jag satt just och undrade om det var tillräckligt med naturlig näring, eller om man fortfarande behöver tillsättta saker.
Jag har också länge funderat över en damm i trädgården här som skulle gå att att ha fisk i som komplement och inte minst för att öka trevnaden, kanske för litet för matfisk men de borde kunna processa biomassa kanske, det skulle vara roligt att kunna förena nytta med nöje tänkte jag.
Ju mer man kan producera själv utan att behöva köpa in saker för att det skall fungera dess bättre resonerar jag då man har koll på hela kedjan och vad som tillsätts.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Akvaponisk odling med fiskar i systemet?
« Svar #3 skrivet: 31 jul-21 kl 15:19 »
Peckas tomater i norr kör den varianten, säljer tomater och fisk.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Akvaponisk odling med fiskar i systemet?
« Svar #4 skrivet: 31 jul-21 kl 15:34 »
Fisk är ju lite intressant som en länk i djurhållningen. Jag tänker för vår del mest på de höns vi har, och slaktrester efter dem. Fisk har ju inte precis samma sjukdomar och parasiter som höns kan ha, så det borde vara ett tryggt steg i näringsväven.

Vatten är kul, och det blir mer liv om man kan ha lite fisk. Vi har en damm nu, men den är vikt åt groddjur och den tar jag inte gärna vatten ifrån då den ligger lite långt från odlingarna. Men med en bevattningsdamm som hyser fisk så blir det två, kanske tre, flugor i samma smäll om jag dessutom kan fixa bra fiskmat.


Titta runt på nätet, och kanske besök någon med trädgårdsdammar, så du får uppslag. Jag har sett ett par stycken fina vattensystem i trädgårdar, men oftast görs de bara för att vara fina utan att koppla ihop det med fisk och odling. Men skönhet kombinerat med funktion lyfter det hela.


 

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Akvaponisk odling med fiskar i systemet?
« Svar #5 skrivet: 31 jul-21 kl 18:35 »
Jag har läst att man förr odlade rudor i dammar som en del av ett liknande men äldre system.
(Har för mig att det var uppe på ett annat forum, men det kom inte så mycket mer ur det där)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

335 gäster, 4 användare
xaelanar, Westerbergarn, MickeMård, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser