Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gulaktiga vårtor?  (läst 1440 gånger)

Agapius

  • Inlägg: 3
    • Värmland
Gulaktiga vårtor?
« skrivet: 20 dec-19 kl 16:21 »
Har 6 st killingar som jag köpt utan mor, en dog den var frisk klockan 8 på morgonn men sen tunt 6 -7 när jag kom in hade den dött. Vad kan det vara?

Den hade också gulaktiga vårtor runt munnen då som jag la märke till långt innan den dog jag vetinte om det kan ha med dödsfallet att göra. Min farfar sa att det kan vara en sjukdom från mamman han hade inte namnet exakt på sjukdomen men sa att han har varit med om samma sak.

Hur starka ska dom vara med kraftfoder,  torkat gräs och ersättningsmjölk? Jag upplever dom som svaga fast allt ätande eftersom dom kan ramla ihop av en lätt putt. Men kanske är så?

2,5 månader gamla!!

Nu har jag upptäckt gulaktiga vårtor på en annan på nosen ovanför, 2 små stycken!

Var kommer dessa ifrån? Och varför?

Getterna är ovaccinerade, jag vet!!!! Jag skäms.
Tack på förhand!
« Senast ändrad: 20 dec-19 kl 16:44 av Agapius »

wazi

  • Inlägg: 18
  • Helst i skogen
    • Närke
" It's no measure of health to be well-adjusted to a profoundly sick society"

-Krishnamurti

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Gulaktiga vårtor?
« Svar #2 skrivet: 20 dec-19 kl 22:01 »
Det kan vara orf. Hade det varit får, som jag kan mera om, så hade jag nästan varit säker.

https://www.sva.se/djurhalsa/get/endemiska-sjukdomar-hos-get/orf-smittsamt-muneksem-get

Om getterna har orf, på spenarna, så kan det vara så att dina killingar inte fått dia så mycket som de borde ha fått, och därför är de svaga.

Att flytta är jobbigt för djur, miljöbyte och foderbyte är jobbigt.

Om de nu är svaga p.g.a. "svält", då menar jag inte avsiktlig men att de p.g.a. ORF inte fått så mycket getmjölk från mödrarna som de normalt borde fått, så kan de behöva extra stöd och skötsel. Eventuellt behövs tillskott av vitaminer och eller selen.

Kontakta gärna veterinär för att konstatera om det är ORF eller något annat, för att det verkar nästan orimligt att en killing ska dö sådär.


skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Gulaktiga vårtor?
« Svar #3 skrivet: 22 dec-19 kl 20:40 »
Jag skulle också tro att de gulaktiga vårtorna är orf. Dock är inte detta dödligt, vad jag vet.

Hur länge har du haft killingarna hemma? Har du kontakt med den som sålde dem så du kan be om tips och råd därifrån? Hen kanske kan tipsa om en veterinär som är duktig på getter, om hen bor i närheten av dig!
Vad är det för kön och ras på killingarna? Hur gjorde ni vid flytten hem till dig för att det skulle bli en mjuk övergång i utfodringen? Jag skulle varit försiktig med att ge kraftfoder till såna småttingar, och satt prio på att få i dem hö och mjölkersättning. Mjölkersättningen kan dock vara svår att få i dem om de är vana vid att få riktig mjölk sedan tidigare.

Att killingarna är ovaccinerade är inget du behöver skämmas för, man vaccinerar normalt sett inte getter öht, eftersom deras immunförsvar "svarar" dåligt på vaccinerna.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

312 gäster, 2 användare
Oskari, xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser