Jag har själv ett projekt igång i garaget med att få igång två gårdspumpar. De är nästen omöjliga att ha ihjäl enligt tillverkaren som jag pratat med.
Nu vet jag inte vilken modell du har med gissar på en äldre, gjutjärn. Typ No12 eller liknande. Har en klaffpump och en No12. De ligger i bad sedan innan vintern. Har inte provat om de går runt ännu
Så jag ska inte ta gift på att detta funkar.
Under pumpen ska det finnas ett rör ner. I botten på det röret bör det sitta ett filter. Dessa filter går att byta ut. Och är oftast väldigt rostiga. Och dessa delar går att få tag på nya. Rinkabyrör exempelvis. Har sett olika modeller på Ahlsell som borde passa. Om det inte går att få tag på original. Om själva pumpen sitter fast är det helt ok att dränka den i typ 5-56, WD-40 eller liknande. Lägg den ner och låt den gotta till sig. Sedan prova att röra den som den ska bit för bit. Går det inte blöt ner mer. När den sedan funkar går det att skölja rent den med sopavatten och den blir tjänlig igen. Iallafall om jag ska tro han jag pratade med, tillverkaren.
När det kommer tillbrunnen verkar det finnas två sätt.
1. Tömma den om och om och om igen och hoppas på att den kommer igång av sig själv.
2. Gräva...
1. Mitt hål på tomten har jag tömt flera gånger. Luktar fortfarande unket om vattnet. Vilket kan bero på att det inte finns lock. Men vatten kommer åter. Även under den sommaren som var. De är lera, löv, grenar med mera i botten som jag grävit ur med en avloppsskopa. Efter det blev det bättre flyt i vattnet. Så det kan funka till en början.
Hoppas du fick lite uppslag.