Jag har haft samojeder, två vackra pojkar, som tyvärr inte längre bor hos mig
pga att jag vart ensamstående med ett arbete som gjorde det omöjligt att ge dem ett bra liv.
Jag brukade cykla med dem, det gillade dom! Och på vintern tog jag på mig skidorna och så åkte vi kidor (dvs de drog mig och jag åkte bara med
) Jag gick aldrig någon dragkurs med dem, jag märkte själv vad de gillade. Varsin pulka med fikaryggsäcken på och så gav vi oss ut på promenader... På sommaren cyklade vi och badade och för dragträningens skull så fick de dra ett bildäck bakom sig kortare sträckor. Blev dom för understimulerade rymde dom till grannens fårhage och jagade får
Inomhus så tränade vi godissök och jag lärde dem att göra konster så som vacker tass, sitt vackert, rulla runt osv. Vi övade i reklampauserna på teve!!!
Samojeden är ju, som du säkert har upptäckt; en hundras som kräver väldigt mycket motion och stimulans. Det räcker inte bara med motion, men måste trötta dem psykiskt också med lite hjärngympa så som jag skrev ovan. Kolla in på samojedringens hemsida
http://www.samojedringen.se (om du inte redan har gjort det) och kolla om det finns några samojed-aktiviteter där du bor!
Krama på ditt vita ludd-troll från en saknande f.d samojedägare!
(en gång samojed, alltid samojed....)