Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kläcka Skånegås  (läst 1614 gånger)

Cathyy91

  • Inlägg: 5
    • Västergötland
Kläcka Skånegås
« skrivet: 11 apr-21 kl 17:22 »
Hej, jag ska kläcka Skånegås för första gången, vad ska jag tänka på? Hur mycket ska temperaturen ligga på? Fuktigheten? Och vad ska jag tänka på några dagar innan dom kläcks? Kom med bra tips, tack på förhand :)

anlet

  • Inlägg: 91
    • Närke
SV: Kläcka Skånegås
« Svar #1 skrivet: 12 apr-21 kl 17:37 »
Om du har gäss sköter dom kläckningen själva. Om du har äggkläckningsmaskin är det viktigt med temperaturen även när kläckning skett. Maskinen bör stå i ett kallt utrymme, då kan men reglera temperaturen i maskinen och riskerar inte uppvärmning från rummet som kanske är utsatt för solbelysning el. dyl

 

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Kläcka Skånegås
« Svar #2 skrivet: 12 apr-21 kl 20:57 »
Om du har gäss sköter dom kläckningen själva. Om du har äggkläckningsmaskin är det viktigt med temperaturen även när kläckning skett. Maskinen bör stå i ett kallt utrymme, då kan men reglera temperaturen i maskinen och riskerar inte uppvärmning från rummet som kanske är utsatt för solbelysning el. dyl

Alla tillverkare jag köpt kläckare av skriver i beskrivningen att de ska stå i rumstemperatur, gärna stadiga 25 grader.

anlet

  • Inlägg: 91
    • Närke
SV: Kläcka Skånegås
« Svar #3 skrivet: 13 apr-21 kl 03:58 »
Problemet kan då vara om kläckaren står i ett rum som är solbelyst blir det ofta mer än 25 grader varmt. Det är enklare att reglera temperaturen i kläckaren så att den hela tiden är jämn och bra och ha det svalare i rummet där kläckaren står

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Kläcka Skånegås
« Svar #4 skrivet: 13 apr-21 kl 08:51 »
Problemet kan då vara om kläckaren står i ett rum som är solbelyst blir det ofta mer än 25 grader varmt. Det är enklare att reglera temperaturen i kläckaren så att den hela tiden är jämn och bra och ha det svalare i rummet där kläckaren står

Fast det står det ju också i beskrivningen; att det inte får lysa sol in och på kläckaren. Sedan kan jag tycka att det är skillnad på svalt och kallt.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Kläcka Skånegås
« Svar #5 skrivet: 13 apr-21 kl 09:03 »
Så länge som rummet  har en temperatur som inte svänger mer än runt 1 grad per timme och inom ett rimligt spann för vad kläckaren klarar. Vilket rimligen borde vara från 10-30grader.
Så är det fullt rimligt att nästan vilken kläckare som helst borde klarar detta.

Men att ställa kläckaren i direkt solljus är inte att rekommendera.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

351 gäster, 6 användare
MagdaMaggan, xaelanar, Banelinjen, Valpen001, Hönshjärna, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser