Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tappa björksav hur gör ni??  (läst 1802 gånger)

kimo

  • Inlägg: 3
Tappa björksav hur gör ni??
« skrivet: 08 apr-21 kl 17:43 »
Så har jag till sist fått röven ur och försökt tappa björksav denna vår.
Det ser ju himla lätt ut, borra ett hål snett uppåt, 2-3 cm djupt, och i med en slang av rätt storlek, sen droppar saven genom slangen ner i flaskan.
Nej. Saven läcker ut nedanför slangen.
Och jag fattar inte hur det kan funka för alla glada laxar jag ser tappa sin sav på film efter film på youtube, medans min bara slabbar längs stammen!
Ty:
Saven rinner ju upp innanför nävern, och slangens ände sitter längre in i veden. Även om jag lyckades fixera slangen så ytligt att dess ände gick i lodlinje med nävern (vilket inte går) så är ju slangens hål högre upp än hålet-i-trädets nedersta punkt. Hela hålet-i-trädet behöver alltså fyllas upp till hålet-i-slangen, innan nått kan börja tappas. Sav liksom vatten söker den enklaste vägen, och det är helt enkelt under slangen nedför stammen.
Jag har försökt täta runt med bivax först och nu med häftmassa. Icke. Saveländet läcker ut innanför massan. (det funkade första gången med vax och jag trodde jag hade hittat knepet, men nu, typ 10 försök senare har jag fortfarande kammat noll. Fick ju 1,5 liter först dock så har ju riktigt hunnit få smak för det, väldigt gott.)
Nån annan som stött på detta problem och hur löste ni det?
Hur tappar ni sav, har jag missat nåt uppenbart?
Slangen jag använder är 1cm i diameter. (sett folk filma alldeles ypperliga tappningar med liknande...)
Hoppas nån kan tipsa!
Kimo

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Tappa björksav hur gör ni??
« Svar #1 skrivet: 08 apr-21 kl 19:59 »
skär ett V i barken och vik upp fliken.. sätt röret nedtill i V et så saven kan rinna.. Jag har satt petflaska vinklad direkt mot V et och samlat sav på så vis.. Bara surra en ståltråd runt trädet så flaskan hänger fixerad
Fjäderfän och kaniner

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Tappa björksav hur gör ni??
« Svar #2 skrivet: 09 apr-21 kl 08:19 »
Jag har gjort en träplugg som jag borrat ett hål i. Träpluggen är gjord i björk och är större än borrhålet med en avsmalnande bit som jag trycker in i borrhålet. Uppepå pluggen finns ett  täljt hack att hänga hink i. efter där hinken hänger som har jag sågat ett jack genom halva pluggen åvanifrån och klyft bort den övre halvan. Den halvan som är kvar har jag täljt en skåra i där saven kan rinna och droppa ned i hinken som hänger under Hålet som jag borrat i själva pluggen mynnar alltså ut i skåran. Jag har en silduk över hinken för att djur inte ska komma ned i den. Funkar utan lekage.

Denna anordning klarar inte en stor hink utan mer runt 1 liter.

Du kanske kan göra en träplugg som har en avsmalning som går in i trädet och en avsmalning som går in i slangen med ett borrhål igenom. Då blir det ju helt tätt :) Ska jag nog själv prova då jag vill tappa lite större mängder.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Tappa björksav hur gör ni??
« Svar #3 skrivet: 09 apr-21 kl 11:25 »
Det finns flera sätt beskrivna på nätet att tappa björksav. Google's träfflista länkar en hel del bara här på Alternativ.nu.
https://www.google.se/search?q=alternativ.nu+tappa+bj%C3%B6rksav&safe=active&sxsrf=ALeKk01hIiHVCO6HRCJ9k1JCHIRpAKZi5w%3A1617957327630&source=hp&ei=zxFwYLG6I_6G9u8P0uC3wA4&iflsig=AINFCbYAAAAAYHAf3zpNpe7aji_ReZAo4_E6jNtdo5Ub&oq=%22alternativ.nu%22+tappa+bj&gs_lcp=Cgdnd3Mtd2l6EAEYAjIFCCEQoAEyBQghEKABMgQIIRAVOgQIIxAnOggIABCxAxCDAToFCAAQsQM6DggAELEDEIMBEMcBEKMCOgIIADoICC4QsQMQgwE6AgguOgUILhCxAzoICAAQxwEQrwE6BwgAEAoQywE6BQgAEMsBOgQIABAeOgYIABAKEB46BggAEAgQHjoFCAAQzQJQziVYsIwDYMCqA2gCcAB4AIABpAeIAZozkgEOMy4xNS4xLjEuMi4yLjKYAQCgAQGqAQdnd3Mtd2l6&sclient=gws-wiz

Som jag förstår det av "kimo"s beskrivning trycker du inte in slangänden i det borrade hålet?
Du kanske kan länka till någon av de youtubefilmer du tittat på så vi kan bedöma deras tillvägagångssätt.

När jag tappar björksav borrar jag in några cm i stammen och stoppar in en slang som andra änden går till ett uppsamlingskärl. Hålets diameter får inte vara större än slangens ytterdiameter. Den ände av slangen som sitter i björken brukar jag klippa i en sned vinkel, annars kanske saven inte får tillräckligt utrymme att gå in i slangen. Om man använder t.ex en flaska att samla saven i får det inte bli helt lufttätt mellan slangen och flaskhalsen, då komprimeras luften i flaskan och det blir mottryck i slangen efter en liten skvätt sav. Då rinner saven ut runt slangen i stället.

Här dröjer det fortfarande några veckor innan saven börjar stiga i björkarna. Nu är det några år sedan jag tappade någon sav och björksavs-vinet börjar sina. Jag siktar på att samla 40 - 50 liter i år.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

kimo

  • Inlägg: 3
SV: Tappa björksav hur gör ni??
« Svar #4 skrivet: 09 apr-21 kl 21:13 »
Tacka alla tre för era svar!
Lite klokare har jag blivit och idag gick det bättre.
Felet var nog att jag borrade lite ojämnt och osnyggt.Jag försökte vara nogrann, men borrstålet var egentligen lite för stort för min handborr och lossade hela tiden. Det blev lite mellanting hacka och borra...
Så jag letade på en annan slang av mindre diameter (fick bli röret från en gammal kulspetspenna), satte in ett borr av rätt dimension, borrade ett runt och korrekt hål, och sen funkade det, precis lika mirakulöst som för alla glada tappare på youtube :)
Kul att läsa era förslag, skoj att folk gör på så massa olika sätt. Lockar till experimenterande!
Ha det gött!

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Tappa björksav hur gör ni??
« Svar #5 skrivet: 10 apr-21 kl 08:18 »
Bra påhitt att använda röret från pennan.
Glöm inte att plugga igen hålen du borrar så inte det tar sig in någon sjukdom och tar död på träden.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

kimo

  • Inlägg: 3
SV: Tappa björksav hur gör ni??
« Svar #6 skrivet: 11 apr-21 kl 18:50 »
Det ska jag göra!
Funderade på att kladda igen det med tallkåda, men det är kanske lite överdrivet, en träplugg lär väl räcka.
Lycka till med årets vin!

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Tappa björksav hur gör ni??
« Svar #7 skrivet: 11 apr-21 kl 19:43 »
Det läckte rakt igenom träpluggen (genom själva pluggen, inte runt den) jag gjorde förra året, träet blödde länge och myrorna blev attraherade. Det klarade sig men undrar vad man borde plugga med istället. Eller om träpluggen ska vara en viss sort?

 

Tångräkan

  • Inlägg: 1963
    • Åland
SV: Tappa björksav hur gör ni??
« Svar #8 skrivet: 12 apr-21 kl 15:42 »
Pluggen ska vara samma träslag som trädet, alltså björk!
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

276 gäster, 2 användare
xaelanar, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser