Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mina höns har börjat hacka på falurödfärg  (läst 6969 gånger)

James

  • Inlägg: 3
    • Södermanland
Mina höns har börjat hacka på falurödfärg
« skrivet: 09 okt-14 kl 14:07 »
För ett par veckor sedan byggde jag ett skjul bakom ladan och målade med falurödfärg.  Jag såg att hönsen hackade på locket till burken, och senare på pappret som man fäster runt fönster, dörrar mm.  Nu har de börjat hacka på huset som också är målat med falurödfärg.

Jag antar att de saknar något i sin kost, något som finns i falufärg.  Är det någon som kan föreslå vad det är som de behöver? 

Tack på förhand.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Mina höns har börjat hacka på falurödfärg
« Svar #1 skrivet: 09 okt-14 kl 14:34 »
Är också nyfiken på detta. Mina höns har många gånger kastat sig över färgburk och lock.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Mina höns har börjat hacka på falurödfärg
« Svar #2 skrivet: 09 okt-14 kl 16:20 »
Jag tror att det ska vara rågmjöl i falu rödfärg.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

LimJans

  • Inlägg: 8871
    • Dalarna
SV: Mina höns har börjat hacka på falurödfärg
« Svar #3 skrivet: 09 okt-14 kl 17:50 »
Jag tror att det ska vara rågmjöl i falu rödfärg.

Ibland är det råg, ibland är det vete

James

  • Inlägg: 3
    • Södermanland
SV: Mina höns har börjat hacka på falurödfärg
« Svar #4 skrivet: 09 okt-14 kl 17:56 »
Rågmjöl?  Jag är inte särskilt förtjust i idéen att ge dem rågmjöl.  Lite rågkross eller dyl är en annan femma om det går att köpa.  De får havrekross och vete f.n. förutom foder och grönsaker förstås.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Mina höns har börjat hacka på falurödfärg
« Svar #5 skrivet: 09 okt-14 kl 19:08 »
Jag skulle absolut inte vara förtjust o m mina höns åt färg. Inte för mjölets skull, men pigmentet...järnvitriol tror jag, låter inte så nyttigt.  Eller?
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Mina höns har börjat hacka på falurödfärg
« Svar #6 skrivet: 09 okt-14 kl 19:29 »
Jag skulle absolut inte vara förtjust o m mina höns åt färg. Inte för mjölets skull, men pigmentet...järnvitriol tror jag, låter inte så nyttigt.  Eller?

Järnvitriolet är inte pigmenten. Järnvitriol är väl samma som järnsulfat, vilket används som fodertillskott.

Kanske står på falu rödfärgs sida, vad pigmenten innehåller?

James

  • Inlägg: 3
    • Södermanland
SV: Mina höns har börjat hacka på falurödfärg
« Svar #7 skrivet: 09 okt-14 kl 20:36 »
Tack för tipset Pentti.  Skall man ge dem en skål med järnsulfat?  Var köper man det?  På apoteket som man gjorde i min barndom?

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Mina höns har börjat hacka på falurödfärg
« Svar #8 skrivet: 09 okt-14 kl 20:46 »
Tack för tipset Pentti.  Skall man ge dem en skål med järnsulfat?  Var köper man det?  På apoteket som man gjorde i min barndom?

Granngården har stora säckar, men det är fodertillskott för grisar. Jag hade inte bara vågat ge hönsen massa sådant, utan att läsa på mer om mängd osv.
Ger du dem köpefullfoder, så ska det ju innehålla allt erforderligt.

Byracka

  • Inlägg: 1561
    • -
SV: Mina höns har börjat hacka på falurödfärg
« Svar #9 skrivet: 09 okt-14 kl 21:57 »
Fast det är ju även möjligt att rödfärg smakar gott eller är hönsknark på samma sätt som frigolit eller fogskum.

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Mina höns har börjat hacka på falurödfärg
« Svar #10 skrivet: 09 okt-14 kl 23:19 »
Fast det är ju även möjligt att rödfärg smakar gott eller är hönsknark på samma sätt som frigolit eller fogskum.

Hade en nöthöna som åt kalkbruk bakom min rygg, när jag fogade en grund.
Tidigare körde samma höna huvudet i spilloljan, när jag bytte olja på bilen.

Melsäter

  • Inlägg: 512
  • Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
SV: Mina höns har börjat hacka på falurödfärg
« Svar #11 skrivet: 22 okt-14 kl 10:43 »
Kan det vara rödfärgen som de reagerar på?

Om de har proteinbrist så kanske de tycker att blodliknande ämnen verkar intressanta? För innehållet i färgen behöver inte vara det som lockar dem - och det behöver inte ha rätt i sitt "godissug" kring processade ämnen (jämför deras dragning till frigolit som diskuteras på andra ställen!).

Eller så luktar det bara gott för hönsnäsan och de låter sig luras (ungefär som jag tycker att björnklister luktar mums och skulle slicka på den om jag inte visste bättre....).

Verkar hönsen må bra för övrigt?

Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

SV: Mina höns har börjat hacka på falurödfärg
« Svar #12 skrivet: 11 apr-21 kl 20:43 »
Jag är nyfiken på om du fick hönsen att sluta hacka i sig färgen och vad du gjorde för att dom skulle sluta. Våra höns flyttade in i ett nymålat hönshus i fredags och idag var hönsbajset helt rött. Förstod först inte vad det var, sedan insåg jag att det hade exakt samma färg som falurödfärg.
 ???

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Mina höns har börjat hacka på falurödfärg
« Svar #13 skrivet: 12 apr-21 kl 10:59 »
De gillar att äta falurödfärg. Är salt och mineralet tror jag.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

 

LimJans

  • Inlägg: 8871
    • Dalarna
SV: Mina höns har börjat hacka på falurödfärg
« Svar #14 skrivet: 12 apr-21 kl 16:27 »
Jag är nyfiken på om du fick hönsen att sluta hacka i sig färgen och vad du gjorde för att dom skulle sluta. Våra höns flyttade in i ett nymålat hönshus i fredags och idag var hönsbajset helt rött. Förstod först inte vad det var, sedan insåg jag att det hade exakt samma färg som falurödfärg.
 ???

Han som startade tråden har inte varit inloggad sen hösten -14, så....  :-\ Men nån annan har säkert ett bra svar! :)

malarmaster

  • Inlägg: 5251
    • Småland
SV: Mina höns har börjat hacka på falurödfärg
« Svar #15 skrivet: 03 okt-23 kl 21:14 »
Järnvitriolet är inte pigmenten. Järnvitriol är väl samma som järnsulfat, vilket används som fodertillskott.

Kanske står på falu rödfärgs sida, vad pigmenten innehåller?
Färgpigmentet i rödfärg är järnoxid. Helt ofarligt att äta. Dock finns många tungmetaller och olika mineraler från slagghögarnas råmaterial som man gör rödfärgen av. Det är dessa olika beståndsdelar som gör Falu rödfärg unikt och ger den träbevarande förmågan. Järnvitriol och rågmjöl är andra ingredienser samt en liten skvätt linolja. Tror inte det är farligt i små mängder .
Järnoxid är ett av de vanligaste ämnena i vanlig jord och är i vanligt tal rost. I koncentrerad form används det bl.a i färgtillverkning och ger en dov röd färgnyans.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

349 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, von tratt, Nina W, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser