Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sand  (läst 5822 gånger)

Johan1983

  • Inlägg: 193
    • Halland
Sand
« skrivet: 04 sep-13 kl 11:06 »
Mina vaktlar (nykläckta) äter något kopiösa mängder sand.
Jag har köpt Sandy som utmålas som ett nyttigt och vitaminrikt alternativ... Pengar i sjön kanske?
Man läser ju om sandsäckar på Jula och Biltema som bara kostar en bråkdel

Frågan är om det är farligt för vaktlar att äta blästersand och liknande eller om jag borde hålla mig till det dyra, vitaminrika alternativet?

Jag tittade på rådasand men det verkade väldigt grovkornigt, får dom i sig det när dom blir äldre?

Cblomberg

  • Inlägg: 17
SV: Sand
« Svar #1 skrivet: 04 sep-13 kl 16:14 »
Mina får sand som blev över efter jag gjutit en platta. Dom har även fått sand som blev över från min dotters sandlåda. Så noga är jag :)

Rödskägg

  • Inlägg: 789
    • Småland
SV: Sand
« Svar #2 skrivet: 04 sep-13 kl 17:08 »
Så ni menar att det finns sand dyrare än den på småsäck på byggvaruhus och lågprisvaruhus :o
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Johan1983

  • Inlägg: 193
    • Halland
SV: Sand
« Svar #3 skrivet: 04 sep-13 kl 19:38 »
Så ni menar att det finns sand dyrare än den på småsäck på byggvaruhus och lågprisvaruhus :o


Visst är det så :-)

http://www.zoo.se/sandy-med-snackskal-vitakraft-fagelsand-2-5-kg.html

Rödskägg

  • Inlägg: 789
    • Småland
SV: Sand
« Svar #4 skrivet: 04 sep-13 kl 19:58 »
I mitt nästa liv ska jag sälja sand, hö och ved i småpåvar. Tycker det är tufft att betala 100 kr/ton
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

sunkan_85

  • Inlägg: 77
    • -
SV: Sand
« Svar #5 skrivet: 04 sep-13 kl 20:35 »
Skojar du?
Köp snäckskal

gå till ett företag som säljer grus/sand och be att få köpa 10l då skrattar dom nog åt dig och pekar vart högen är.

Vitaminer ge dom lite grönt eller en multivitamin i vattnet i bland.

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Sand
« Svar #6 skrivet: 04 sep-13 kl 20:45 »
Jag vet inte varför de ska ha sand när de är så små. Är det inte kycklingar?
Det jag trodde de hade sanden till var att bada i. Och när de blir vuxna Och äter hel säd så behöver dom grus till att mala maten med.
Eller är jag helt ute o cyklar?
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Stellan_J

  • Inlägg: 882
  • Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: Sand
« Svar #7 skrivet: 04 sep-13 kl 20:46 »
Mina vaktlar (nykläckta) äter något kopiösa mängder sand.
Jag har köpt Sandy som utmålas som ett nyttigt och vitaminrikt alternativ... Pengar i sjön kanske?
Man läser ju om sandsäckar på Jula och Biltema som bara kostar en bråkdel

Frågan är om det är farligt för vaktlar att äta blästersand och liknande eller om jag borde hålla mig till det dyra, vitaminrika alternativet?

Jag tittade på rådasand men det verkade väldigt grovkornigt, får dom i sig det när dom blir äldre?

Jag skulle inte ge mina djur blästersand för jag vet inte om det finns några konstiga tillsatser i den. Vill man verkligen köpa finkornig sand så skulle jag ha köpt sandlådesand. Nu ger jag ingen sand eller grus till mina höns och ankor utan anser att de får leta upp lämpligt stora korn ute i hönsgården. Är de så dumma att de inte klarar av det så får de skylla sig själva
 
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Stellan_J

  • Inlägg: 882
  • Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: Sand
« Svar #8 skrivet: 04 sep-13 kl 20:49 »
I mitt nästa liv ska jag sälja sand, hö och ved i småpåvar. Tycker det är tufft att betala 100 kr/ton

Jag skulle kunna bli rik om jag hade kunder som vill betala 8000 kr/ton för sand :) Finns sådana kunder bara i staden?
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Sand
« Svar #9 skrivet: 04 sep-13 kl 20:58 »
Jag har köpt en säck med grus på granngården, finns säkert någon annan stans med.
Jag tror det är råda sand faktiskt. Och det äter dom utan problem när de är vuxna.
Jag har svårt att få tag på sand här på marken när det är vinter och fruset och en sån säck räcker länge.
Men jag vet inte om det är bläster sand.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

sunkan_85

  • Inlägg: 77
    • -
SV: Sand
« Svar #10 skrivet: 04 sep-13 kl 21:07 »
vaktlar badar i sanden för att putsa fjädrarna och för mat smältningen så det är inga fel att ge dom sand redan som kycklingar

mina badar i snäckskalen i bland trotts att de har sandlåde sand.
bläster sand har inga tillsatser men är oftast ganska vasst.

men åk till en bad strand om du inte vill köpa sand det räcker att ha en matlåda med sand typ..

råda sand har man till bläster sand bottengrus till akvarium också så vad ändamålet än är så kommer det nog från samma grus hög

Johan1983

  • Inlägg: 193
    • Halland
SV: Sand
« Svar #11 skrivet: 06 sep-13 kl 01:31 »
Rådasand verkar för grov för bebisar men kanske är lagom för vuxna?

När jag häller på sand så badar dom och äter i fem minuter, sedan har återstående sand ersatts av spån på något sätt eller blivit våt från deras springande i vattenskålen

sunkan_85

  • Inlägg: 77
    • -
SV: Sand
« Svar #12 skrivet: 07 sep-13 kl 20:31 »
om de äe för stora äter dom inte mina kycklingar äter inte sanden det är inte så att de tror att det är mat du ger dom?

Malin80

  • Inlägg: 81
    • Småland
SV: Sand
« Svar #13 skrivet: 11 apr-20 kl 14:34 »
men åk till en bad strand om du inte vill köpa sand det räcker att ha en matlåda med sand typ..
Behöver man skölja sanden för att få bort damm och annat? Eller kan jag bara skotta in direkt? Jag tänkte att det kanske blir fint damm som de andas in? Ska jag sila bort större stenar?
« Senast ändrad: 11 apr-20 kl 15:23 av Malin80 »

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Sand
« Svar #14 skrivet: 11 apr-20 kl 21:39 »
Man ska inte blanda ihop sand med sand.
Sand från stranden är inte speciellt bra till fåglar, den är nämligen rund och polerad.
Det är därför som man sjunker ner i den när man går på den.

Tar man grus däremot så blir det bara märken i den om man går på den.
Det beror på att det är kantigt och att den låser sig mellan varandra.
Man kan göra liknelsen med våra tänder som kan mala ner det vi äter. Hade dom varit runda så hade det varit rejält svårt att tugga ner något.

Så fåglar ska ha grus eller småsten. Allra bäst är grus från grustag.
Sånt som man köper till tex akvarium är i de flesta fall sorterat och innehåller samma storlek.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Malin80

  • Inlägg: 81
    • Småland
SV: Sand
« Svar #15 skrivet: 12 apr-20 kl 17:24 »
Man ska inte blanda ihop sand med sand.
Sand från stranden är inte speciellt bra till fåglar, den är nämligen rund och polerad.
Det är därför som man sjunker ner i den när man går på den.

Tar man grus däremot så blir det bara märken i den om man går på den.
Det beror på att det är kantigt och att den låser sig mellan varandra.
Man kan göra liknelsen med våra tänder som kan mala ner det vi äter. Hade dom varit runda så hade det varit rejält svårt att tugga ner något.

Så fåglar ska ha grus eller småsten. Allra bäst är grus från grustag.
Sånt som man köper till tex akvarium är i de flesta fall sorterat och innehåller samma storlek.
Aha!
Tack så mycket för den kunskapen. Man lär sig något nytt varje dag. Sand från stranden har alltså runda bitar.
Grus, det finns ju också här i närheten. Bra, då gör jag så. Krossat material är alltså bättre för att det är kantiga bitar. Men det finaste dammet då? Behöver jag skölja för att de inte ska andas in dammet?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Sand
« Svar #16 skrivet: 12 apr-20 kl 17:33 »
Aha!
Tack så mycket för den kunskapen. Man lär sig något nytt varje dag. Sand från stranden har alltså runda bitar.
Grus, det finns ju också här i närheten. Bra, då gör jag så. Krossat material är alltså bättre för att det är kantiga bitar. Men det finaste dammet då? Behöver jag skölja för att de inte ska andas in dammet?

Om man säger det så här.
I naturen kan det vara väldigt dammigt när det varit torrt länge.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

464 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser