Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kites dagbok  (läst 37805 gånger)

vallhunden

• Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #300 skrivet: 16 mar-16 kl 00:51 »
Morsan har sorterat av 5 oskulder som ska fungera som träningsullsar... Men då hade hon inte räknat med 15011  ;D >:D Hon ger sig över alla stängsel för átt kunna rymma,,,
Morsan är sur occh säger: Varför ska man ha ullisar om de inte går att träna hund på??!! Hon menar Puppisen...
Jag sliter hårt för att håll om i schack 8) ;D (:) (:)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #301 skrivet: 16 mar-16 kl 14:02 »
Finns det bara fem oskulder i erat ullishus?  (För min del skulle jag bergis ha sparat några unga pojkspolingar att träna puppis på.)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #302 skrivet: 16 mar-16 kl 18:02 »
Nej, vi har faktiskt 12 oskulder :-[
Och mamma-ullisarna ska inte få några bääbisar i år heller. Så de kommer att vara oskulder länge...
Morsan sorterade av 5 så att hon visste att vi tog ut samma 5 varje gång. De får stå i Lilla Ullishuset, och får mat separat. Det är lättare att få ut en liten flock varje gång - men då räknade hon inte med 15011 >:D (:) ::) Jag tycker att hon ska bytas ut!!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

• -
« Svar #303 skrivet: 16 mar-16 kl 19:49 »
Denna gång håller jag till fullo med dig, Kite!  Det var väl högtidligt?   :-[

vallhunden

• Västergötland
« Svar #304 skrivet: 18 mar-16 kl 18:56 »
SM-vinnaren var här igen och lärde oskulderna att veta hut. (Morsan såg mig gå på 3 ben kvällen innan, så jag var bannlyst ur hagen... :o)
SM-vinnaren hade med sig sin yngre bror som också har tävlat i SM i Fårvallning. Då smet inga oskulder tillbaka igen... 8)
Morsan tränade puppisen som har ovanstående hundar som morbröder. Puppisen uppträdde rätt fint (munnen stängd.) sa morsan.

Trollmor

• -
« Svar #305 skrivet: 19 mar-16 kl 10:52 »
Morsan såg mig gå på 3 ben kvällen innan
Ja, det var mycket dumt av dig!

vallhunden

• Västergötland
« Svar #306 skrivet: 02 apr-16 kl 18:07 »
Kära Dagbok!
Jag har en hemsk bekännelse att göra :-[ :-[ :-[

Häromdagen hade jag ett "olycksfall i arbetet". Morsan skulle fånga in en ullis i hörnan på hagen. Hon behövde salva i ögat. Morsan fångade henne fyra gånger men tappade henne varje gång hon skulle lägga in salvan i ögat. Morsan svor så det osade (:) (:)

Under tiden skulle jag trycka upp ullisarna i hörnan. Jag kan koppla på mitt (enligt morsan obefintliga eye) i närarbetet och eftersom det var tidigt på säsongen så gjorde jag det. Med resultat att morsan inte tyckte att jag tryckte på ullisarna tillräckligt mycket. Morsan hetsade mig att gå framåt, framåt. (Kom ihåg att hon däremellan slogs med en ullis och svor högljutt)
Rätt var det var så hoppade en av oskulderna ut ur hörna och rakt in i min mun!!!!!!!!!!!!! :o :o :o :o :o Jag stängde munnen.... Morsan skrek och jag släppte taget, men eftersom de var rätt så nyskalade (hade väldigt lite ull) så gick det hål på skinnet. Morsan var vansinnigt arg på mig och fick veterinären komma och sy ihop oskulden igen (något onödigt kan jag tycka, sååå stort hål var det inte...)

Jag svär: Det var så det gick till!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Jag skäms så, för det har aldrig ens kommit blod, när jag har sagt ifrån till ullisar innan. När morsan tittar på mig så ser jag så skamsen ut som jag bara kan!!! :-[ :-[ :-[ :-[ :'(

Usch så obehagligt det var. :-[ :-[ :-[ :'(

Trollmor

• -
« Svar #307 skrivet: 02 apr-16 kl 20:35 »
 :o :o Oj, stackars dig!   :o :o Dumma oskuld som hoppade rakt på dig!   :o :o  För inte var det ett dugg synd om ullisen ...   :-[ :-[

Säg till morsan att hon i fortsättningen delar på jobbet, så att du först hjälper henne att ta fast aktuell ullis, så att hon kan binda fast den, så kan du få slappna av medan morsan gör det hon ska med ullisen.  o:)

vallhunden

• Västergötland
« Svar #308 skrivet: 04 apr-16 kl 17:46 »
Ja, precis, Trollmor!!! Du är så klok, det är klart hon ska binda upp mamma-ullisen, medan hon grejar med den!!!
Morsan tänker inte så bra, alltid. Ibland har hon lite otur när hon "tänker"! ;D :o 8) ::)

Trollmor

• -
« Svar #309 skrivet: 04 apr-16 kl 20:02 »
Du får tänka (!) på att morsor är människor, och såna tänker så embarmligt långsamt...  Åtminstone jämfört med en normal border collie!  8) o:)  Och särskilt under stress ...   :-[ 8) ;D  De kan inte hjälpa det.

Jag vet, för vi troll tänker ännu långsammare!  :-[ o:) Vi kan inte hjälpa det.

Men vi är vänligt inställda, och det räknas väl också!   o:)

vallhunden

• Västergötland
« Svar #310 skrivet: 14 apr-16 kl 18:58 »
Morsan har problem med vem som ska ta över arbetet på gården när jag är för gammal ::)
Jag är 9 år nu och kommer inte att hålla mer än 1-2 år till.
Morsan har gjort flera försök att hitta en ersättare till mig "I´m a tuff act to follow"
Först köpte hon Skithunden från Irland. Var för vek mot djuren. Sen tog hon en kull valpar på mig och behöll en valp. Joy, var för ointresserad av arbete. Sen köpte hon Puppisen (Nikki). Ser inte så lovande ut.... Men morsan var på kurs med Puppisen i veckan och kom hem full av entusiasm. Fan trot.

Trollmor

• -
« Svar #311 skrivet: 15 apr-16 kl 10:56 »
Men DU kan väl lära upp vilken skithund som helst!!!   o:)

vallhunden

• Västergötland
« Svar #312 skrivet: 22 apr-16 kl 17:43 »
Morsan får svara på detta, det är hon som är hundtränaren i familjen... o:)

Det enda som hundar lär sig av varandra är "skit", dvs oönskade beteenden.
Hundträning går ut på att utveckla hundens naturliga förmågor, stegvis. Hunden behöver lära sig att samarbeta och att ta kommandon (och naturligtvis lära sig olika kommandon för olika rörelser runt djuren.) Hunden behöver lära sig/utveckla ett självförtroende och en känsla av att ha vallningsobjekten under kontroll. Detta kan inte en annan hund lära dom...
Lillpuppsien är på första steget just nu - självförtroende och kontroll av djuren. Iförd långlina. 8) ;D

SussiloII

• Småland
« Svar #313 skrivet: 22 apr-16 kl 18:09 »
Hundträning går ut på att utveckla hundens naturliga förmågor, stegvis. Hunden behöver lära sig att samarbeta och att ta kommandon

Javisst är det så och med tålamod så är det också riktigt roligt - både för hunden och människan  :).

vallhunden

• Västergötland
« Svar #314 skrivet: 22 apr-16 kl 18:37 »
Här är en fin filmsnutt om Border Colliens arbetsförmåga och hur det passar in i hundutvecklingen.

http://ilovedogs.top/dogs-changed-world-border-collie-history/

Trollmor

• -
« Svar #315 skrivet: 22 apr-16 kl 19:42 »
Får inte fram filmen ...   :-[

vallhunden

• Västergötland
« Svar #316 skrivet: 22 apr-16 kl 19:59 »
Vad tråkigt, då!!!
Jag får fram den hur lätt som helst.... Vet inte vad jag ska göra!!!

Trollmor

• -
« Svar #317 skrivet: 28 apr-16 kl 12:16 »
Nu har jag försökt för tredje gången att se filmen, men det händer ingenting när jag klickar på den svarta rutan i den svarta rutan(!)  Men det sägs ju att det inte är nyttigt för troll att titta på för mycket filmer!  :-[

Mina unghundar har allihop lärt sig en hel del av äldre förmågor.  Detta ersätter givetvis inte träningen tillsammans med en människa, men är ett fint komplement.  Några ovanor har jag inte fått in i beteendet på det sättet.  Men jag hade kanske stor tur med mina gamlingar!  De visade unghunden vad de olika signalerna betydde, och sen kunde jag finslipa med bara ynglet.  Skönt att slippa förklara precis allt ...  (En sån sak som att "vallning består till 95 % av att sitta och titta på när djuren betar" är en svår nöt att knäcka för de flesta ivriga valpar.)

vallhunden

• Västergötland
« Svar #318 skrivet: 30 apr-16 kl 09:44 »
Ja, morsan säger att vallning till 90% består av all ligga på en strategisk punkt. En bra hund känner precis var denna punkten är ;D Mitt i vägen för dom, i riktning dit de vill gå 8)

Trollmor

• -
« Svar #319 skrivet: 30 apr-16 kl 22:03 »
Hm, hellre i riktning dit de inte får gå ...   8)

Dela detta:

* Inloggade just nu

413 gäster, 8 användare (3 dolda)
carlos, kloge74, Ek, torpjens, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser