Jag får intrycket att du umgås mycket med dina får för ditt eget höga nöjes skull.
Då kommer du att kunna se små förändringar i beteende med mera, som andra fårägare inte ser förrän förändringarna blivit större. Grattis till fåren för att de har en intresserad matte som ägnar tid åt dem! (Ja, håll du i kaffemuggen, den är nog inte så nyttig för dem. Att de vill ha den är nog för att Kloka Matte vill ha den. Logiskt, eller hur?)
Fosterbeck brukar vara mörkbrunt eller svart. Nästa omgång bajs från lamm brukar vara små svarta kulor. Om det är gult eller vitt, brukar det tyda på att de inte kan tillgodogöra sig allt fett de får i sig. Eftersom du är mycket med dem, kommer du säkert att se i tid om detta bajs skulle börja klumpa sig under svansen. I så fall behöver lammet hjälp med att bli av med det. Jag brukar sätta dem under en ljummen vattenstråle - om du har ett sånt avlopp som tål lite fett! (Anteckna också vilka lamm som drabbas av denna sorts diarré. Det anses vara åtminstone delvis ärftligt.)
Jag håller helt med olivia.k beträffande sondmatning! Det är något man tar till när det inte går att rädda det lilla livet på annat sätt. Det är också bättre för dem att äta direkt från den egna mamman när detta går. Hur var det nu ... Rätt temperatur, hygienisk förpackning, enkel distribution, lagom mycket per gång, ingen disk ...
Fri tillgång på både salt och mineral rekommenderas! Räkna med att de kan bli extra törstiga strax efter att du gett dem en ny sort. Hur många får har du? Två tackor? Då tycker jag att du ska kolla om du kan samköpa tillsammans med någon annan fårägare, ty mineral är ganska dyrt!